„Before Midnight“. Dragostea durează trei… filme
https://www.ziarulmetropolis.ro/before-midnight-dragostea-dureaza-trei-filme/

CRONICĂ DE FILM „Before Midnight“, cu Ethan Hawke şi Julie Delpy, se bazează în special pe inteligenţa şi pe naturaleţea omniprezentelor dialoguri, pe interpretările actoriceşti bogate, pe echilibrul între comic şi seriozitate. Filmul pare forţat uneori, din cauza unor trucuri redundante.

Un articol de Ionuţ Mareş|2 iulie 2013

CRONICĂ DE FILM Realizat pentru a fi înţeles independent de precedentele părţi ale trilogiei, dar neuitând să facă pe alocuri cu ochiul şi fanilor seriei, „Before Midnight“ („Înainte de miezul nopţii“) era unul din cele mai aşteptate filme ale anului.

Prezentat în premieră în ianuarie la Sundance şi reluat o lună mai târziu la Berlinale, „Before Midnight“, operă în principal a trei oameni – Richard Linklater (regizor şi co-scenarist) şi Ethan Hawke şi Julie Delpy (interpreţii principali şi co-scenarişti) -, este un film care are ca protagonist timpul.

Mai exact, felul în care iubirea este afectată de trecerea anilor. De rutina ce ameninţă romantismul de început al oricărei relaţii. De regrete. De apariţia copiilor. De îmbătrânire. De teama de moarte. De slăbiciunile omeneşti. De nimicurile atât de importante ale existenţei.

În 1995, în „Before Sunrise“, s-au cunoscut şi îndrăgostit într-un tren prin Europa şi au petrecut noaptea vieţii lor la Viena. Nouă ani mai târziu, în „Before Sunset“, au forţat o revedere decisivă la Paris.

Acum, în „Before Midnight“, după încă nouă ani, cântăreaţa şi feminista franceză Celine (Julie Delpy) şi prozatorul american Jesse (Ethan Hawke), ajunşi la 40 de ani, sunt împreună, au două fetiţe gemene şi îşi petrec ultimele zile dintr-o lungă vacanţă în însorita Grecie, găzduiţi de un bătrân scriitor elen şi câţiva din apropiaţii săi.

Montaj fluid şi dialoguri naturale

Păstrând convenţia seriei ca „acţiunea“ să se desfăşoare într-un interval de câteva ore, „Before Midnight“ este construit din puţine secvenţe, în care timpul diegetic lasă impresia contopirii cu timpul real.

Linklater nu apelează pentru asta la cadre secvenţă (deşi există şi unul de acest fel, de câteva minute bune), ci la un montaj fluid, aproape invizibil, clasic-narativ, dar extrem de eficient în a lăsa povestea să curgă şi să acapereze treptat spectatorul (şi cu ajutorul muzicii discrete a lui Graham Reynolds, care îşi face apariţia în momentele de respiro).

Citiţi şi: VIDEO Sfaturi de la regizorul Richard Linklater pentru tinerii cineaşti

Filmul se bazează în special pe inteligenţa şi pe naturaleţea omniprezentelor dialoguri (cu accente woodyalleneşti, dar cu amprenta puternică a celor trei scenarişti), care îşi propun să redea o panoplie de sentimente – de la fericire lucidă, la nostalgie şi tristeţe. Pe interpretările actoriceşti bogate în nuanţe atent calibrate. Pe felul în care peisajul elen împovărat de ruine şi istorie se face ecoul „temei“ degradării implacabile pe care o determină scurgerea timpului. Pe echilibrul între comic şi seriozitate, între superficialitate şi profunzime.

Interesat să surprindă – în scene prelungite şi mimând improvizaţia – un moment de criză dintr-un cuplu la maturitate sau diferite manifestări ale relaţiei complexe între sexe, Linkalater îşi conduce cu mână sigură filmul, îl ţine la egală depărtare de melodramă, sentimentalism sau clişeizare şi îi imprimă un farmec aparte.

Citiţi şi: Ethan Hawke: „Filmele lui Cristian Mungiu sunt excepţionale“

Cu toate acestea, „Before Midnight“ pare forţat uneori, tocmai din cauza insistenţei lipsite de subtilitate asupra temei iubirii erodate (sex included) şi a unor trucuri redundante: soarele care apune, scena mesei în care cupluri de diverse vârste vorbesc despre propria relaţie, accentele de „filozofeală“.

Iar până şi „chimia“ dintre Hawke şi Delpy, fermecătoare în precedentele colaborări, pare a lăsa de această dată o senzaţie de automatism, de profesionalism rece, de maturizare mai puţin atrăgătoare.

INFO

Before Midnight (Înainte de miezul nopţii, SUA, 2013)

Regia: Richard Linklater

Cu: Ethan Hawke, Julie Delpy, Seamus Davey-Fitzpatrick, Ariane Labed

Rating: ●●●●○

Ionuţ Mareş, autorul cronicii,
este şi colaborator al blogului
de film şi cultură cinematografică

18
/06
/15

Festivalul internaţional de film de animaţie Anim’est întâmpină vacanţa şi dă startul la joacă şi la relaxare, în Braşov. Copiii sunt invitaţi cu mic, cu mare, la Minimest, secțiunea care le este dedicată, unde vor fi răsfăţaţi cu filme şi surprize, în ultimul weekend din luna iunie.

18
/06
/15

Actriţa sud-africană Charlize Theron şi actorul american Sean Pean s-au despărţit, punând astfel capăt unei relaţii care a durat aproximativ 18 luni, afirmă mai multe surse citate de presa americană.

17
/06
/15

Actorul britanic John Hurt, de două ori nominalizat la Oscar pentru rolurile din filmele "Expresul de la miezul nopţii/ Midnight Express" şi "Omul elefant/ The Elephant Man", a anunţat printr-o declaraţie de presă că a fost diagnosticat cu cancer pancreatic.

17
/06
/15

Festivalul Internaţional de Film Transilvania (TIFF) revine la Sibiu, în perioada 24 - 28 iunie, pentru a noua ediţie şi va fi deschis de proiecţia peliculei "Kurt Cobain: Montage of Heck", de Brett Morgen, primul documentar despre solistul trupei Nirvana realizat cu ajutorul familiei sale.

16
/06
/15

Cea de-a noua ediţie a evenimentului Noaptea Institutelor Culturale are loc în Bucureşti vineri, începând cu ora 16.00, şi va aduce publicului un program variat, cu filme, muzică, teatru, spectacole de dans, ateliere de creaţie, degustări de preparate tradiţionale şi târguri de produse hand-made.

16
/06
/15

Cu puțin înainte de finalul anului școlar, Cinema-Edu a încheiat cu succes cea de-a 5-a ediție a sa, începută în luna februarie. Unul dintre cele mai complexe programe naționale de educație alternativă, Cinema-Edu a reușit să le facă cunoștință liceenilor români cu nouă filme de artă, între lunile februarie și iunie 2015, în cadrul a 90 de evenimente susținute în capitală și în alte cinci orașe din România.

16
/06
/15

Povestea fermierului Niels Stokholm care își îngrijește ferma lui biodinamică în armonie totală cu natura a impresionat juriul competiției principale a Pelicam 2015 format din fostul comisar european Dacian Cioloș, regizoarea Farida Pacha și André Abreu de Almeida, de la Tara Oceans.

15
/06
/15

O selecție de filme din programul celei de-a 14-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania va rula între 17-18 și 20-21 iunie la Cinema Elvire Popesco din București.

13
/06
/15

CRONICĂ DE FILM Prezentat în cadrul secţiunii Un Certain Regard la Cannes şi, mai recent, la TIFF-ul clujean, "Un etaj mai jos", noul lungmetraj al lui Radu Muntean, este un pseudo-„film de gen”, ambalat în estetica realistă şi antispectaculară a Noului Cinema Românesc.

11
/06
/15

Miercuri, 17 iunie, începând cu ora 19:00, noua ediție CineȘoc de la Sala ARCUB din strada Batiște nr. 14 își propune să impresioneze și să șocheze publicul iubitor de film prin proiecția Manda Bala (Send a Bullet, 2007), un documentar impresionant despre lumea ascunsă a Braziliei, unde corupția este la putere.