„Belle”. Frumoasa şi Bestia pe reţelele de socializare
https://www.ziarulmetropolis.ro/belle-frumoase-si-bestia-pe-retelele-de-socializare/

CRONICĂ DE FILM O frumoasă animaţie japoneză, „Belle” (2021, r. Mamoru Hosoda), care a avut anul trecut premiera mondială la Cannes, ajunge acum şi în cinematografele de la noi, atât în versiunea originală şi cu subtitări, cât şi dublată în română.

Un articol de Ionuţ Mareş|3 februarie 2022

Reţelele de socializare şi efectele lor au devenit de câţiva ani un subiect tot mai des întâlnit în filme. E firesc să se întâmple asta, din moment ce acaparează atât de mult timp din vieţile noastre – tot mai mult de la o generaţie la alta.

Comparativ cu filmele de acţiune, animaţiile au o mult mai mare libertate în a reprezenta lumea virtuală – limitele sunt date doar de imaginaţia creatorului.

Aşa se face că reţeaua U din „Belle” (2021), noua animaţie a japonezului Mamoru Hosoda (distribuită la noi de Bad Unicorn atât în versiune originală, cât şi dublat în română), arată ca un univers SF urban – colorat, luminos, digitalizat şi invadat de reclame –, dar populat de avataruri dintre cele mai surprinzătoare, gândite ca versiuni îmbunătăţite ale oamenilor, proiecţii ale potenţialului lor care nu se poate manifesta în viaţa cotidiană.

Sigur, ideea de bază e inspirată din realitate: ştim că imaginea pe care ne-o promovăm pe reţelele de socializare e una atent controlată, pentru a da cât mai bine în ochii celorlalţi. Însă fantezia cineastului japonez, una din vocile importante ale animaţiei nipone din ultimul deceniu, e atât de spectaculoasă, încât integrarea şi, de fapt, actualizarea unei poveşti clasice ca cea despre Frumoasa şi Bestia într-un astfel de spaţiu informatic pare cât se poate de firescă (şi ancorează „Belle” într-o tradiţie respectabilă).

Deşi U e pusă în contrast cu viaţa simplă, de fată închisă în sine şi orfană de mamă, a protagonistei Suzu şi sunt arătate pericolele reţelelor de socializare (dintre care cele mai mari sunt frica de un contact real cu cei din jur şi dependenţa de imaginea perfectă), lumea virtuală nu e descrisă doar ca una exclusiv a pierzaniei – de acolo se poate şi interveni salvator asupra altor destine. În plus, poate fi orizontul unei eliberări creative.

De altfel, graniţa dintre cele două feluri de a trăi e una fluidă, în ciuda reprezentărilor în opoziţie (inclusiv ca tehnici de animaţie), până în punctul în care asumarea identităţii reale, cu toate presupusele ei imperfecţiuni, poate deveni, prin sinceritate, un avantaj chiar şi într-o comunitate idilică precum U, de care nu mai avem cum să scăpăm, dar de la care merită să ne deconectăm din când în când.

E o concluzie simplă, însă drumul până la ea e plin de inventivitate.

„Belle” este distribuit în cinematografe de Bad Unicorn începând cu 4 februarie.

08
/12
/21

Întâmplarea a făcut să revăd recent într-un cinematograf din Palermo, la un cineclub şi în versiune originală, adică vorbit în engleză, nu dublat în italiană, „Sunset Boulevard”, clasicul film noir din 1950 al lui Billy Wilder.

08
/12
/21

„Babardeală cu bucluc sau porno balamuc”, regizat de Radu Jude, premiat cu Ursul de Aur la Berlinala de anul acesta și propus de România pentru nominalizare la categoria „cel mai bun lungmetraj internațional” a galei Oscar 2022, este considerat de criticii străini favorit pentru selecția la premiile acordate de Academia Americană de Film.

26
/11
/21

INTERVIU „Cu fiecare film am impresia că învăţ ceva nou despre meseria de actor”, afirmă într-un interviu cunoscutul actor franco-algerian Kad Merad, progatonist în comedia „Succes de public” („Un triomphe”, 2020), regizată de Emmanuel Courcol şi disponibilă în prezent în cinematografele din România.

22
/11
/21

„Titane”, cel mai șocant film al anului, ajunge în cinematografele din România din 3 decembrie, distribuit de Independența Film. Catalogat drept thriller psycho-sexy, „Titane” a stârnit valuri de șoc la Cannes, mai mulți spectatori pierzându-și cunoștința în timpul proiecției.

22
/11
/21

Primele trei filme din seria „Matrix” vor fi difuzate de Warner TV în luna decembrie, în așteptarea celui de-al patrulea lungmetraj, „Renașterea/ Resurrections”, care va fi lansat în preajma Crăciunului.

22
/11
/21

Viaţa grea din Gaza, violenţele asupra palestinienilor din teritoriile ocupate, agresiunile asupra femeilor în lumea arabă sau problema refugiaţilor se numără printre subiectele tratate de o serie de documentare care completează programul ediţiei din acest a Festivalului Filmului Palestinian.

17
/11
/21

Regizat de britanicul Edgar Wright, „Last Night in Soho” (2021) stă pe o idee grozavă. Ia un reflex des întâlnit al multora dintre noi, idealizarea unei anumite perioade, şi îl aruncă în aer cu stil.

10
/11
/21

CRONICĂ DE FILM Mi-e neaşteptat de greu să scriu despre „La civil” (2021), deşi e un film pe care am fost nerăbădător să îl văd. „Waiting for August” (2014), documentarul cu care a debutat Teodora Mihai, regizoare din Belgia, dar de origine română, m-a impresionat când l-am văzut şi încă îi port o amintire puternică.