BIEFF aduce „Cannes-ul documentarului”
https://www.ziarulmetropolis.ro/bieff-aduce-cannes-ul-documentarului/

Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF aduce, între 11 şi 15 decembrie, pe ecranele din capitală, cele mai neconvenţionale filme din selecţia IDFA – Festivalul Internaţional de Film Documentar Amsterdam, supranumit şi „Cannes-ul documentarului”.

Un articol de Corina Vladov|31 octombrie 2013

Festivalul Internațional de Film Experimental București BIEFF aduce, între 11 și 15 decembrie, pe ecranele din capitală, cele mai neconvenționale filme din selecția IDFA – Festivalul Internațional de Film Documentar Amsterdam, supranumit şi „Cannes-ul documentarului”.

Aflat la cel de-al patrulea an de colaborare cu industria de film olandeză, BIEFF a creat un canal permanent de comunicare între cinemaul românesc și promotorii de film din Țările de Jos.

IDFA proiectează anual peste 300 de documentare. David Maysles, Raymond Depardon, Werner Herzog, Ulrich Seidl sunt doar câțiva dintre regizorii ale căror filme documentare au fost proiectate în premieră mondială la Amsterdam. IDFA prezintă în cadrul BIEFF secţiunea sa destinată documentarului experimental, PARADOCS, care expune o abordare estetică a documentarului aflată la granița dintre film și artă vizuală, și îi prezintă pe autorii care explorează noi mijloace artistice prin care să redea cât mai fidel complexitatea realului.

Programul IDFA PARADOCS, prezentat cu sprijinul generos al Ambasadei Regatului Țărilor de Jos, propune câteva dintre cele mai incitante experimente din ultimii doi ani.

A story for the modlins, un film atipic la BIEFF

La graniţa dintre documentar şi ficţiune, A story for the Modlins – preferatul publicului și câştigătorul Marelui Premiu la Clermont-Ferrand – spune excentrica și emoționanta poveste a lui Elmer Modlin. Probabil n-aţi auzit niciodată de el şi nu e de mirare – punctul culminant al carierei sale de actor a fost apariţia ca figurant în Rosemary’s Baby al lui Roman Polanski.

Viaţa lui creativă plină de frustrări, redusă la un maldăr de fotografii, scrisori și casete video lăsate la gunoi, cade în mâinile regizorului S. Oksman, care îi reconstituie povestea. De o debordantă creativitate în utilizarea found-footage-ului, filmul surprinde viaţa ca pe un amestec de şansă, pasiune şi muncă, în proporţii necunoscute, ridicând inevitabil întrebări despre destin şi liber-arbitru.

Parte dintr-un proiect cross-media mai amplu aflat încă în plină desfășurare, Empire: Migrants investighează, printr-un ecran triptic, o perioadă controversată a istoriei – colonialismul și comerțul cu sclavi – care continuă să influențeze în prezent viețile unor comunități din Ghana, Surinam și Brazilia.

Citiți și: BIEFF – program cu filme premiate la Oberhausen

Un eseu vizual nuanțat despre relația dintre etnicitate, dezrădăcinare și relocare, ce aduce laolaltă perspective contradictorii despre efectele colonialismului olandez. Bucurându-se de atenția unor reviste precum Variety și VICE, filmul este un mix provocator de documentar, artă vizuală și jurnalism.

Cea de-a 4-a ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București BIEFF va avea loc în perioada 11-15 decembrie 2013, la Cinema Studio și Cinema Elvira Popescu.

11
/12
/15

Actorul britanic Benedict Cumberbatch i-a trimis săptămâna aceasta o scrisoare lui Moș Crăciun. Epistola a fost publicată pe site-ul letterslive.com, cu ocazia Zilei Naționale a Scrisului de Scrisori, care se sărbătorește în Marea Britanie pe 7 decembrie.

11
/12
/15

În fruntea nominalizărilor anunțate de Asociația presei străine de la Hollywood pentru a 73-a ediție a Globurilor de Aur se află filmul "Carol", la cinci categorii. Pentru titlul de cel mai bun film dramatic se luptă peliculele "Carol", de Todd Haynes , "The Revenant" (Alejandro Gonzales Inarritu), "Mad Max: Fury Raod (George Miller), "Room" (Lenny Abrahamson) și "Spotlight" (Tom McCarthy).

11
/12
/15

Al optulea Cineclub FILM, organizat de Arhiva Naţională de Filme în colaborare cu revista FILM, are loc vineri, 11 decembrie, de la ora 19:00, la Sala Eforie a Cinematecii Române. Va fi proiectat – într-o copie nouă (35mm) – filmul IACOB (1988) de Mircea Daneliuc. Cu această ocazie, vor fi prezentate două volume recent apărute, dedicate marelui cineast român.

10
/12
/15

Două luni, două filme în premieră și 13 orașe din România. Proiectul "Filme pentru liceeni" a adus împreună peste 6.673 de liceeni și 393 de profesori din România care au vizionat și discutat despre două filme europene în premieră. Cele 62 de evenimente care au deschis catalogul filmelor bune au avut loc în București, Slobozia, Giurgiu, Caracal, Slatina, Râșnov, Toplița, Moinești, Râmnicu Vâlcea, Timișoara, Târgoviște, Moreni, Corabia.

08
/12
/15

Actorii Luminiţa Gheorghiu şi Victor Rebengiuc, regizorul Stere Gulea şi directorul de imagine Vivi Drăgan Vasile au vorbit luni seară, la Teatrul Act, despre „Moromeţii”, celebrul film ai cărui autori principali au fost, despre o posibilă continuare şi despre starea actuală a cinematografiei române.

07
/12
/15

Lungmetrajul "Brâncuşi din eternitate", de Adrian Popovici, cu Claudiu Bleonţ, Vlad Rădescu, Alexandru Potocean, Iulia Verdeş, Andra Negulescu şi Ioan Andrei Ionescu, va fi prezentat criticilor de film şi membrilor British Academy of Film and Television Arts (BAFTA), la New York şi la Londra.

06
/12
/15

Regizorul Ron Howard („O minte sclipitoare”) aduce, din 4 decembrie, pe marile ecrane aventura „În inima mării”, o ecranizare a best-sellerului omonim semnat de Nathaniel Philbrick despre expediţia vaporului Essex. Dezastrul maritim real l-a inspirat pe Herman Melville să scrie „Moby-Dick”. Însă cartea nu relatează decât jumătate din poveste.

05
/12
/15

Deşi, cu acest ultim film al francizei (“Jocurile Foamei: Revolta – partea 2”) se închide cercul celor trei ani în care Jennifer Lawrence a intrat în pielea lui Katniss Everdeen, gaiţa zeflemitoare rămâne un model de stil şi look pe care nu îl vom uita prea curând.

03
/12
/15

„Moromeţii” poate fi privit ca o apariţie de necrezut: este un film lansat spre sfârşitul perioadei comuniste, când, la fel ca întreaga atmosferă din ţară, peisajul cinematografic devenea tot mai puţin respirabil din cauza cenzurii şi a ideologiei partidului unic.