BIEFF / Filmele consacrate la Oberhausen, în premieră la București
https://www.ziarulmetropolis.ro/bieff-filmele-consacrate-la-oberhausen-in-premiera-la-bucuresti/

BIEFF continuă programul de succes prezentat în colaborare cu una dintre cele mai importante manifestări culturale axate pe experimentul cinematografic: Programul Special Oberhausen, dedicat în acest an femeilor regizor, cărora le-au revenit majoritatea premiilor la Oberhausen 2014.

Un articol de Petre Ivan|21 octombrie 2014

BIEFF / Trecând de la metafizic la tangibil, cele patru filme premiate ce compun programul The Female Gaze – Cinematic Confessions by Women dărâmă barierele dintre film şi spectator: publicul experimentează un intens sentiment de intimitate, care invită la o observație analitică, dar totodată emoțională, a condiției existențiale a feminității.

Programul este oferit cinefililor bucureșteni cu sprijinul Goethe-Institut.

Un portret liric al identității grecești, câștigătorul Premiului ARTE (Oberhausen 2014) RETURN TO AEOLUS STREET de Maria Kourkouta începe confesionalul programului navigând printre fantomele rătăcite ale istoriei ce tânjesc după vitalitatea vieții.

Fragmente extrase din filme populare grecești ale anilor ‘50 sunt suprapuse și încetinite într-un clar-obscur graţios, în timp ce pasaje poetice sunt întrepătrunse cu notele unor melancolice piese de pian. Rezultatul este o privire hipnotică asupra conștiinței colective care-și resuscitează memoria și revigorează dorința adormită.

„SEVEN TIMES A DAY WE COMPLAIN ABOUT OUR FATE AND AT NIGHT WE GET UP TO AVOID OUR DREAMS de Susann Maria Hempel (votat Cel mai bun film din Competiția germană la Festivalul de Film Oberhausen) îşi întoarce privirea către psihicul traumatizat al unui copil, victimă a abuzurilor dintr-un orfelinat.

Îmbrățișând pe deplin forma sa subiectivă, Hempel citeşte confesiunile intime de jurnal, alegând să se retragă și mai mult în mintea personajului ei, construind o

RETURN TO AEOLUS STREET, de Maria Kourkouta

RETURN TO AEOLUS STREET, de Maria Kourkouta

mizanscenă plină de bric-a-brac-uri fantasmagorice. Fermecătorul teatru de păpuși al lui Hempel descrie în mod inedit abuzul psihologic și fizic, atrăgând spectatorul în vârtejul minții protagonistului.” (Andrei Tănăsescu, BIEFF)

O concluzie celebratoare la perspectiva introspectivă a programului, A MILLION MILES AWAY (laureat al Premiului ZONTA la Oberhausen) vorbește despre anxietatea reprimată a adolescenței.

Un portret viu al maturizării feminine, scurtmetrajul lui Jennifer Reeder are ca protagonist o profesoară mai nesigură pe sine chiar decât elevele adolescente din clasa ei de muzică. Momente de realism magic transformă narațiunea filmului într-o experiență cu totul terapeutică, atunci când armoniile vocale ale fetelor îi readuc profesoarei sentimentul încrederii în sine.

Precum o papușă Matryoshka a diferitelor straturi de nesiguranță și neliniște, filmul lui Reeder dezvăluie și onorează copilul din interiorul nostru, în ritm de armonii heavy metal.

Foto: BIEFF – bieff.ro

29
/10
/20

PORTRET Cunoscuta regizoare japoneză Naomi Kawase, o obişnuită a Festivalului de la Cannes, va susţine sâmbătă, de la ora 17.00, un masterclass online pentru publicul din România, în cadrul "Les Films de Cannes à Bucarest", unde este invitat special. Prilej de a vă propune un scurt portret al acestei cineaste inclasabile.

28
/10
/20

CRONICĂ DE FILM „Mia își ratează răzbunarea” (2020), al doilea lungmetraj, realizat tot în regim independent, al regizorului Bogdan Theodor Olteanu, este o comedie care vorbește despre feminitate și are ca protagonistă o tânără actriță, jucată de Ioana Bugarin.

23
/10
/20

„Desigur, cel mai important în perioada aceasta este să fim sănătoși și să facem ca lucrurile să continue să meargă cât de cât într-o normalitate, de la școală și familiile noastre și până la joburi – care sunt în pericol, în special cele ale free-lancerilor din domeniul cultural și al organizării de evenimente. Altfel însă, e important și să încercăm să ne păstrăm pe cât se poate obiceiurile din viața noastră de dinainte – inclusiv cele care nu sunt necesare supraviețuirii imediate, cum sunt cele culturale în general și un festival de film în particular. Căci da, nu se oprea lumea în loc dacă nu organizam noi ediția a 11-a a Les Films de Cannes à Bucarest – însă ne-am încăpățânat tocmai pentru fărâma de normalitate pe care continuarea acestei tradiții o aduce în viața noastră” spune Cristian Mungiu, inițiatorul festivalului.

22
/10
/20

Săptămâna aceasta, marele regizor, scenarist și actor Nikita Mihalkov, laureat al premiului Oscar, a împlinit 75 de ani, iar TVR 2 îl aniversează programând două dintre filmele sale reprezentative. Bărbierul din Siberia”, cu Julia Ormond, Oleg Menşikov şi Richard Harris – sâmbătă, la Filmul săptămânii şi Ochi negri (OCI CIORNIE), cu inegalabilul actor Marcello Mastroianni - duminică, la Filmul de Artă.

21
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Prezentat în premieră la Festivalul Astra de la Sibiu şi selectat la prestigiosul IDFA (International Documentary Film Festival Amsterdam), „Copii pierduţi pe plajă” (2020) este debutul în lungmetrajul documentar al tinerei regizoare Alina Manolache şi încearcă să facă un portret al generaţiei de 30 ani, născută imediat după Revoluţie.

20
/10
/20

Mai sunt doar câteva zile până la startul celei de-a 11-a ediții a Les Films de Cannes à Bucarest ce va avea loc între 23 octombrie și 1 noiembrie. Timp de zece zile spectatorii vor putea vedea cele mai noi titluri de la Cannes 2020 și din selecția celor mai importante festivaluri de film din lume la drive-in dar și outdoor.

19
/10
/20

„Spiral/ Spirala”, primul lungmetraj al regizoarei clujene Cecília Felméri, a fost recompensat cu Mențiunea Specială a Juriului în Competition 1-2 la Festivalul Internațional de Film de la Varșovia.