Câini, filmul lui Bogdan Mirică, a câștigat Trofeul TIFF 2016
https://www.ziarulmetropolis.ro/caini-filmul-lui-bogdan-mirica-a-castigat-trofeul-tiff-2016/

„Câini”, lungmetrajul regizorului român Bogdan Mirică, a fost desemnat câştigătorul TIFF 2016. Un Premiu Special, numit Trofeul Transilvania 15, şi creat cu doar cu puţin timp înaintea Galei a fost acordat regizorului Cristi Puiu pentru filmul Sieranevada.

Un articol de Petre Ivan|5 iunie 2016

Premiul i-a fost înmânat regizorului sâmbătă seara de ministrul Culturii, Corina Șuteu, în cadrul Galei de închidere, care a avut loc la Teatrul Național din Cluj-Napoca.

Regizorul Bogdan Mirică le-a mulțumit părinților săi pentru că l-au lăsat să hălăduiască și nu l-au constrâns în anumite direcții, că l-au lăsat să greșească, să fie confuz, să își schimbe drumul în viață chiar și la 30 de ani, pentru că acest gen de libertate l-a dus și către filmul pe care l-a făcut și care a câștigat trofeul TIFF.

Genul ăsta de libertate creativă cred că m-a influențat și m-a format într-un fel, chiar dacă îl sun pe tata acum și-i spun că am luat premiu o să zică „hai că ți-o dau pe maică-ta”. Și mama să zică că e foarte mândră, deși după ce le-am arătat filmul a fost puțin dezamăgită pentru că a crezut că este o comedie – Bogdan Mirică

„Câini” a fost singura peliculă românească din competiţie, iar premiul are o valoare de 15.000 de euro.

„Câini”. Nu există ţară pentru oameni buni

Sieranevada, Premiu Special

În cadrul Galei, un Premiu Special, numit Trofeul Transilvania 15, și creat cu doar cu puțin timp înaintea Galei a fost acordat regizorului Cristi Puiu pentru filmul Sieranevada.

Mihai Chirilov, directorul festivalului, a precizat că a fost impresionat de atmosfera creată de public, la vizionarea filmului în timpul festivalului și că, discutând cu Tudor Giurgiu, au decis împreună oferirea acestui premiu.

Sophia Loren,

Sophia Loren, Premiul pentru întreaga carieră

Sophia Loren, aplaudată minute în șir

În cadrul Galei celei de-a 15-a ediții a TIFF, actrița Sophia Loren, despre care președintele festivalului, Tudor Giurgiu, spunea în urmă cu câteva zile că și-a dorit să o invite încă de la prima ediție, a primit Premiul pentru întreaga carieră.

Sophia Loren a spus, la urcarea pe scenă, după ce a fost aplaudată minute în șir, că de obicei este emoționată la asemenea evenimente, dar de data aceasta este exagerat de emoționată.

Cramen Galin, Premiu de Excelență

De asemenea, producătorul de film Iain Smith a primit Premiul Special pentru Contribuția adusă Cinematografiei Mondiale, iar actrița Carmen Galin a primit Premiul de Excelență al festivalului.

Clujul este orașul meu, aici am deschis ochii, aici am mers la grădiniță, aici am văzut primul film din viața mea, aici am patinat prima dată, aici am văzut opera. Acest oraș îmi este cel mai drag din această țară –  Carmen Galin.

Ușa deschisă, Premiul Publicului

Printre premiile acordate în cadrul galei se numără și Premiul pentru cea mai bună regie, acordat israelianul Avishai Sivan pentru filmul Tikkun.

Premiul Publicului a fost câștigat de pelicula Ușa deschisă, al regizoarei Marina Seresesky, iar Premiul FIPRESCI, al presei străine, a fost acordat filmului Taurul de neon, regizat de Gabriel Mascaro.

Vrăbii, Premiul special al juriului

Premiul Zilelor Filmului Românesc pentru lung metraj a fost obținut de ‘Ultima zi’ al lui Gabriel Achim, prezentat în premieră mondială la TIFF. Premiul pentru cea mai bună interpretare a fost obținut de actorul David D’Ingeo, iar Premiul special al juriului a fost acordat filmului ‘Vrăbii’, al regizorului Rúnar Rúnarsson.

Foto: Câini – cinemagia

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.