Călin Netzer: „Îmi doresc ca publicul din România să se întoarcă din nou în sălile de cinematograf“
https://www.ziarulmetropolis.ro/calin-netzer-vorbeste-despre-pozi%e1%b9%adia-copilului/

Dupã succesul filmului ‘’Poziṭia Copilului’’, Călin Netzer a vorbit despre producṭia în sine, dar şi despre procesul creator

Un articol de Andrada Văsii|4 martie 2013

Dupã succesul răsunător pe care filmul ‘’Poziṭia Copilului’’ l-a avut la Festivalul de la Berlin, Călin Netzer a vorbit despre producṭia în sine, dar şi despre procesul creator.

Anticipând momentul 8 martie, în care filmul va intra în cinematografele româneşti, regizorul a declarat, pentru Agerpres, că este convins de primirea frumoasă de care va beneficia filmul.

Pentru Călin Netzer, filmul prezintă povestea universalã a relaṭiei dintre mamă şi fiu. În plus, regizorul este convins că mulṭi spectatori se vor regăsi, pe o parte sau alta, în povestea filmului. Vizionarea filmului se va traduce prin avantaje atât pe termen scurt, cât şi pe termen lung-psihologice, dupã cum a declarat în timpul interviului.

‘’Luminiṭa Gheorghiu a fost în mintea mea de la bun început’’  

În decursul interviului realizat de cãtre Agerpres, Calin Netzer s-a arãtat convins de faptul că un premiu precum cel de la Festivalul de la Berlin va asigura un număr mai mare de spectatori în sală. În plus, regizorul şi-a manifestat speranṭele legate de cinematografia românească : publicul să se întoarcă în sălile de cinematograf. În accepṭiunea lui Netzer, filmul depăşeşte curentul minimalist şi se adreseazã spectatorului din România.

Referitor la distribuṭia filmului, Cãlin Netzer a recunoscut cã actriṭa Luminiṭa Gheorghiu a fost atât alegerea sa, cât şi a lui Rãzvan Rãdulescu, din momentul în care a început sã scrie scenariul. Chiar dacã personajul era construit, în urma unui casting, Luminiṭa Gheorghe a confirmat aşteptările tuturor. Talentul amândurora s-a tradus prin dispute şi prin momente frumoase.

Regizorul nu a diminuat aportul actorilor la succesul filmului, declarând în interviul luat de către Agerpres, că în mare măsură reuşita li se datoreazã. Deşi improvizaṭiile au fost puṭine, iar filmarea a decurs după un program bine stabilit, munca pentru realizarea filmului a început încă din 2009.

Lobby pentru finanṭare mai bunã

Călin Netzer a mai declarat că se regăseşte în sintagma ‘’noul val al cinematografiei româneşti’’, o categorie care speră să continue şi în viitor. In ceea ce priveşte finanṭarea artei cinematografice din România, Netzer a afirmat cã îi va susṭine pe Corneliu Porumboiu, Cristian Mungiu şi Cristi Puiu în încercarea acestora de a găsi soluṭii pentru finanṭarea cinematografiei din România.

Filmul este ‘’un fel de catharsis, un fel de uşurare psihologică’’

Întrebat care este semnificaṭia filmului ‘’Poziṭia Copilului’’ pentru el, Călin Netzer a afirmat cã filmul este un fel de catharsis, o uşurare psihologică. Producṭia vine, pentru regizor, ca o revărsare a unui cumul de lucruri specifice ultimilor ani.

08
/02
/23

CRONICĂ DE FILM Alegoria nu e un gen cinematografic uşor. Mai ales când e vorba de una deopotrivă existenţială şi politică, aşa cum se vrea "Spiritele din Inisherin".

05
/02
/23

Cele trei cărţi de cronici de film publicate de Romulus Rusan în anii `70-`80 au fost reeditate recent, într-un singur volum şi într-o ediţie de lux, în seria de autor pe care i-o dedică Editura Spandugino. O apariţie demnă de a fi salutată şi un bun pretext de recitire.

02
/02
/23

CRONICĂ DE FILM Probabil că e şi simbolic, însă cu siguranţă e ceva comic în constatarea că cel mai prolific regizor de filme comerciale din cinematografia română post-2000 e un spaniol. În timp ce noi eram ocupaţi cu filmele de festival, Jesús del Cerro îşi urma neabătut şi vesel propriul drum, aproape singur pe culoar.

30
/01
/23

În perioada 20 – 28 ianuarie a avut loc în Franța cea de-a 5-a ediție a Festivalului de film documentar (FIPADOC) de la Biarritz, primul eveniment major al anului din circuitul celor dedicate acestui gen, care reunește anual 50 de țări participante și peste 30.000 de spectatori. Cu această ocazie, „Pâinea noastră cea de toate zilele”, cel mai nou documentar regizat de Șerban Georgescu („Varză, cartofi și alți demoni”; „Jurnalul familiei -escu”) a avut premiera internațională, fiind nominalizat în cadrul secțiunii IMPACT, dedicată producțiilor cu teme sociale, de mediu sau justiție.

26
/01
/23

Pe 27 ianuarie, unul dintre cei mai importanți actori din România împlinește 87 de ani. Pe Florin Piersic îl puteți vedea pe 30 ianuarie în spectacolul „Străini în noapte” de Eric Assous, regizat de regretatul Radu Beligan și găzduit de Naționalul bucureștean.

26
/01
/23

Festivalul Internațional de Film Transilvania (9 – 18 iunie 2023, Cluj Napoca) anunță Focus Nordic, un program complex, cel mai mare de acest fel din istoria TIFF, dedicat unei cinematografii europene bogate, diverse și inovatoare, cea din țările nordice: Suedia, Danemarca, Finlanda, Norvegia și Islanda.

25
/01
/23

CRONICĂ DE FILM Reacţiile la “Close” (2022) par să se fi împărţit în două: “heartbreaking” (cu versiunea românească “vai, cât am plâns”) şi, mult mai rar, “tearjerker”. O zic din capul locului: sunt din a doua categorie. Deşi am plecat setat să mă las emoţionat (nu am nici cea mai mică problemă să dau garda jos în sala de cinema), am ieşit iritat.

22
/01
/23

Apariţia în română, pe final de 2022, la Editura Tracus Arte, a două cărţi de Pier Paolo Pasolini - una de poezii şi alta cu texte despre literatură şi artă - a tulburat puţin apatia cu care a fost marcat la noi centenarul acestui mare cineast şi scriitor.