Capodopere poloneze alese de Scorsese
https://www.ziarulmetropolis.ro/capodopere-poloneze-alese-de-scorsese/

Vechea şi celebra şcoală poloneză de film nu e doar o amintire. Faima şi importanţa ei se întind până astăzi, aşa cum o dovedeşte şi un excepţional proiect din ultimii ani: „Martin Scorsese prezintă: Capodopere ale cinematografiei poloneze”.

Un articol de Ionuţ Mareş|14 iulie 2020

Influentul regizor american Martin Scorsese, recunoscut şi pentru cinefilia sa ferventă, exprimată inclusiv prin programe de recuperare a numeroase filme clasice sau mai puţin ştiute din diferite cinematografii naţionale, s-a implicat acum câţiva ani într-un proiect de promovare la nivel internaţional, dar mai ales în SUA şi Canada, a marii şcoli poloneze de film.

Polonia avea deja de mulţi ani un amplu program de restaurare a filmelor clasice, prin care remasterizase sute de titluri. În 2011, la invitaţia lui Andrzej Wajda,  Martin Scorsese a vizitat celebra Şcoală Naţională Poloneză de Film din Łódź. Atunci s-au pus bazele a ceea ce a devenit „Martin Scorsese prezintă: Capodopere ale cinematografiei poloneze”.

Ambiţiosul plan a fost o colaborare între The Film Foundation, fundaţia de protejare şi conservare a patrimononiului cinematografic fondată de Martin Scorsese în 1990, compania DI Factory, specializată în restaurarea digitală a filmelor poloneze clasice, şi alţi parteneri din Polonia, atât privaţi, cât şi instituţionali.

Din bogatul patrimoniu cinematografic polonez, Martin Scorsese a ales 24 de titluri – marea majoritate realizate de regizori foarte cunoscuţi şi în afara Poloniei. Filmele au circulat mai întâi prin diferite programe (festivaluri, retrospective) sau chiar prin distribuţia obişnuită prin zeci de oraşe din SUA şi Canada, apoi au ajuns şi în Australia, Asia, dar şi Europa, în principal Marea Britanie.

Iar în final au fost trecute, la o calitate excepţională, în formatul Blu-ray, pentru a putea fi văzute şi acasă – impecabile tehnic, dar ireproşabile şi  din punct de vedere al prezentării lor. Cele 24 de filme au fost împărţite în trei box set-uri  a câte opt titluri. Fiecare box set conţine o bruşură de prezentare a regizorilor şi a filmelor, iar fiecare Blu-ray e completat cu o extinsă casetă tehnică.

Este un demers intimidant de elegant, care pune în valoare, aşa cum merită, o şcoală de film ce a făcut cu adevărat istorie. O arată inclusiv mărturia lui Martin Scorsese, care evocă, în introducere, anii de când era student la film la NYU şi când a învăţat despre şcoala poloneză de film, alături de neorealismul italian, noul val francez sau Hollywood-ul clasic.

„Este un cinematograf al viziunii personale, al angajamentului social şi al responsabilităţii poetice din care am învăţat cu toţii şi care stabileşte un standard înalt pe care eu, ca cineast, încerc să îl obţin cu fiecare film (…) Sunt filme care au o mare forţă emoţională şi vizuală – sunt filme „serioase” care, prin profunzimea lor, rezistă la vizionări repetate”. Este o parte din omagiul pe care Martin Scorsese îl aduce probabil celei mai puternice cinematografii din fostul bloc comunist. O şcoală de film care a dat un număr impresionat de mari regizori şi a cărei valoare a rezistat mai multe decenii, în ciuda diverselor turbulenţe politice.

Selecția lui Martin Scorsese poate fi folosită atât ca o foarte inspirată introducere în istoria cinematografiei poloneze postbelice, acoperind patru decenii, cât și ca un bun prilej de a înțelege mai bine opera unora dintre cineaști, cei din filmografia cărora regizorul american a ales mai multe titluri.

 

Lista de capodopere poloneze ales de Scorsese

(pentru uniformitate, am păstrat titlurile în engleză ale filmelor și le-am pus în ordine cronologică)

Ashes and Diamonds (1958) – Andrzej Wajda

Eroica (1958) – Andrzej Munk

The Last Day of Summer (1958) – Tadeusz Konwicki

Night Train (1959) – Jerzy Kawalerowicz

Innocent Sorcerers (1960) – Andrzej Wajda

Black Cross (1960) – Aleksander Ford

Mother Joan of the Angels (1961) – Jerzy Kawalerowicz

Knife in the Water (1962) – Roman Polanski

Jump (1965) – Tadeusz Konwicki

The Saragossa Manuscript (1965) – Wojciech Jerzy Has

Walkover (1965) – Jerzy Skolimowski

Pharaoh (1966) – Jerzy Kawalerowicz

We Have to Kill This Love (1972) – Janusz Morgenstern

The Hourglass Sanatorium (1973) – Wojciech Jerzy Has

The Illumination (1973) – Krzysztof Zanussi

The Wedding (1973) – Andrzej Wajda

The Promised Land (1975) – Andrzej Wajda

Camouflage (1977) – Krzysztof Zanussi

Provincial Actors (1979) – Agnieszka Holland

The Constant Factor (1980) – Krzysztof Zanussi

Man of Iron (1981) – Andrzej Wajda

Austeria (1982) – Jerzy Kawalerowicz

Blind Chance (1987) – Krzysztof Kieslowski

A Short Film About Killing (1988) – Krzysztof Kieslowski

 

01
/06
/21

Documentarul, care a avut premiera mondială anul trecut în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Berlin, unde a fost selectat în secțiunea competițională Forum, va fi distribuit de microMULTILATERAL cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei. Lansarea documentarului „Ieșirea trenurilor din gară” va marca cei 80 de ani de la Pogromul de la Iași, unul dintre cele mai violente masacre din istoria evreilor din România.

01
/06
/21

Așteptarea cinefililor s-a încheiat: se redeschid cinematografele! Pe 1 Iunie, de Ziua Copilului, prichindeii pot urmări pe marile ecrane, în avanpremieră, noile aventuri ale nătăflețului “Peter, iepuraşul fugit de-acasă”, iar din 11 iunie 2021, filmul va rula pe marile ecrane din toată țara. Oare ce pozne mai isprăvește Peter și prin ce peripeții trece alături de prietenii lui? Aflăm curând, la cinema – prilej de distracție pentru întreaga familie!

26
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Sunt greu de ghicit mizele din spatele noului film ca regizor al lui Horaţiu Mălăele, „Luca” (2020), realizat după un scenariu de Adrian Lustig. Adevărul e că lungmetrajul pare un amestec între unele din obsesiile lui Mălăele şi unele din obsesiile lui Lustig, cei doi colaborând şi la „Nunta mută” (2008) şi „Funeralii fericite” (2013).

24
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Dacă e ceva ce diferenţiază cu adevărat „Undine” (2020), noul titlu al cunoscutului regizor Christian Petzold, de alte filme din categoria sa, adică opere europene de autor cu priză în festivaluri şi gale de premiere, este prezenţa mai multor trimiteri la romantismul german. Cam toate cronicile au remarcat de altfel aspectul de basm modern.

24
/05
/21

Cinematografia spaniolă va fi celebrată la cea de-a 20-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (23 iulie – 1 august 2021) printr-un program amplu, Focus Spania, care va include proiecții și evenimente speciale, întâlniri cu cineaști, masterclass-uri, inițiative de industrie și expoziții.

24
/05
/21

Începând cu ultimul weekend al lunii mai, Arhiva Activă lansează un program de recuperare și de promovare critică a cinematografiei românești, în parteneriat cu Arhiva Națională de Filme și cu Cinemateca Română.

20
/05
/21

Filmul „Câmp de maci” (r. Eugen Jebeleanu) a câștigat atât Premiul pentru cel mai bun film în secțiunea Fest Focus a Festivalului Internațional de Film din Belgrad, cât și Premiul pentru cel mai bun film queer (oferit de festivalul Merlinka). De asemenea, și juriul Festivalului D’A Film Barcelona din Spania a recompensat filmul cu cel mai important premiu din secțiunea Talents.

19
/05
/21

Independența Film lansează pe 21 mai în cinematografele deschise din țară „Undine”, o poveste de dragoste modernă inspirată din basme și semnată de Christian Petzold, regizorul german cunoscut publicului din România pentru „Transit” (2018). Paula Beer, protagonista filmului, a câștigat premiului pentru Cea mai bună actriță la Premiile Academiei Europene de Film și la Berlinale 2020 pentru acest rol. Filmul a fost recompensat și cu Premiul FIPRESCI la același festival.

18
/05
/21

Serialul de televiziune cu Matthias Schoenaerts în rolul principal, una dintre cele mai spectaculoase producții cinematografice europene, a început filmările în România Serialul este o producție CANAL+ și Sky Studios realizat de Cattleya (Italia), Atlantique Productions (Franța), în colaborare Odeon Fiction, StudioCanal și Frame Film (România).

17
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Cu „Femeia de la fereastră” (2021), proaspăt lansat pe Netflix, regizorul Joe Wright propune un film de suspans care se inspiră din „Rear Window” (1954) al lui Alfred Hitchcock. Însă nu trece de nivelul de pastişă.

17
/05
/21

Așteptarea ia sfârșit! Filmele revin pe marile ecrane de la Cineplexx începând de vineri, 28 mai, în toate cele cinci cinematografe: Băneasa, Titan, Satu-Mare, Sibiu și Târgu-Mureș. Locațiile vor fi pregătite să găzduiască din nou spectatorii și fascinantul univers cinematografic, cu cele mai avansate tehnologii de imagine și sunet.

14
/05
/21

Până la 25 mai, cinci dintre documentarele de scurtmetraj din anii `30-`40 ale lui Jean Mihail, unul din pionierii cinematografiei române, pot fi vizionate gratuit pe platforma Cineclub Sahia Vintage, în cadrul Cineclubului One World Romania.