Centenarul Filmului Românesc – 100 de ani, 100 de filme, 100 de oraşe
https://www.ziarulmetropolis.ro/centenarul-filmului-romanesc-100-de-ani-100-de-filme-100-de-orase/

Asociaţia ARTIS din Iaşi şi Asociaţia Obştească MIA din Chişinău au lansat, sâmbătă la Iasi proiectul Centenarul Filmului Românesc. Harta României Mari va fi trasată de Caravana Filmului Românesc, cu filme special alese, printre alţii, de criticul şi istoricul de film Bujor T. Rîpeanu, Irina-Margareta Nistor, Ileana Popovici.

Un articol de Petre Ivan|5 februarie 2018

Proiectul vizează un traseu istoric: România – Republica Moldova – Cernăuți.

Centenarul Filmului Românesc – 100 de ani, 100 de filme, 100 de oraşe a fost deschis cu proiectia filmului Afacerea Est, primul film din această serie a Caravanei, in prezenta criticului de film Irina-Margareta Nistor, regizorului Igor Cobileanski și actorilor din film: Constantin Pușcașu, Daniel Busuioc.

Inițiat de ARTIS și Asociația Obștească MIA, organizat de Primăria Municipiului Iași şi Ateneul din Iaşi, Centenarul Filmului Românesc începe la Iași, în orașul care a înregistrat momente importante din cadrul Marii Uniri a României.

Harta României Mari va fi trasată de Caravana Filmului Românesc, cu filme special alese de criticul și istoricul de film Bujor T. Rîpeanu, Irina-Margareta Nistor, Ileana Popovici ş.a.

Centenarul Filmului Românesc este un proiect desfășurat în cadrul programului Centenar al Primăriei Municipiului Iași (2017-2020).

Centenarul și Filmul Românesc, (și: pentru că cea de-a șaptea artă e mai vârstnică la noi), reprezintă o ocazie de a face o călătorie în trecutul mai îndepărtat sau mai apropiat, al unei istorii în imagini, de a vedea și revedea cineaști importanți și de a-i radiografia cu drag, încercând să readucem publicul în sălile de cinema și de a da ghes să fie refăcute cele ignorate, dar pentru care există nostalgii justificate! – Irina-Margareta Nistor (Ambasador Cinema în cadrul proiectului)

Foto: Centenarul Filmului Românesc – facebook

08
/12
/21

Întâmplarea a făcut să revăd recent într-un cinematograf din Palermo, la un cineclub şi în versiune originală, adică vorbit în engleză, nu dublat în italiană, „Sunset Boulevard”, clasicul film noir din 1950 al lui Billy Wilder.

08
/12
/21

„Babardeală cu bucluc sau porno balamuc”, regizat de Radu Jude, premiat cu Ursul de Aur la Berlinala de anul acesta și propus de România pentru nominalizare la categoria „cel mai bun lungmetraj internațional” a galei Oscar 2022, este considerat de criticii străini favorit pentru selecția la premiile acordate de Academia Americană de Film.

26
/11
/21

INTERVIU „Cu fiecare film am impresia că învăţ ceva nou despre meseria de actor”, afirmă într-un interviu cunoscutul actor franco-algerian Kad Merad, progatonist în comedia „Succes de public” („Un triomphe”, 2020), regizată de Emmanuel Courcol şi disponibilă în prezent în cinematografele din România.

22
/11
/21

„Titane”, cel mai șocant film al anului, ajunge în cinematografele din România din 3 decembrie, distribuit de Independența Film. Catalogat drept thriller psycho-sexy, „Titane” a stârnit valuri de șoc la Cannes, mai mulți spectatori pierzându-și cunoștința în timpul proiecției.

22
/11
/21

Primele trei filme din seria „Matrix” vor fi difuzate de Warner TV în luna decembrie, în așteptarea celui de-al patrulea lungmetraj, „Renașterea/ Resurrections”, care va fi lansat în preajma Crăciunului.

22
/11
/21

Viaţa grea din Gaza, violenţele asupra palestinienilor din teritoriile ocupate, agresiunile asupra femeilor în lumea arabă sau problema refugiaţilor se numără printre subiectele tratate de o serie de documentare care completează programul ediţiei din acest a Festivalului Filmului Palestinian.

17
/11
/21

Regizat de britanicul Edgar Wright, „Last Night in Soho” (2021) stă pe o idee grozavă. Ia un reflex des întâlnit al multora dintre noi, idealizarea unei anumite perioade, şi îl aruncă în aer cu stil.

10
/11
/21

CRONICĂ DE FILM Mi-e neaşteptat de greu să scriu despre „La civil” (2021), deşi e un film pe care am fost nerăbădător să îl văd. „Waiting for August” (2014), documentarul cu care a debutat Teodora Mihai, regizoare din Belgia, dar de origine română, m-a impresionat când l-am văzut şi încă îi port o amintire puternică.