Cineastul Manoel de Oliveira isi sarbatoreste a 104-a aniversare prin munca
https://www.ziarulmetropolis.ro/cineastul-manoel-de-oliveira-isi-sarbatoreste-a-104-a-aniversare-prin-munca/

Portughezul Manoel de Oliveira, decanul de vârstă al cineaştilor în activitate, împlineşte marţi vârsta de 104 ani şi îşi celebrează ziua de naştere continuând să lucreze, în ciuda unor probleme de sănătate recente şi a unor dificultăţi în a găsi finanţare pentru proiectele sale viitoare.   Potrivit AFP, cineastul portughez, a cărui naştere a fost […]

Un articol de Andrada Văsii|12 decembrie 2012

Portughezul Manoel de Oliveira, decanul de vârstă al cineaştilor în activitate, împlineşte marţi vârsta de 104 ani şi îşi celebrează ziua de naştere continuând să lucreze, în ciuda unor probleme de sănătate recente şi a unor dificultăţi în a găsi finanţare pentru proiectele sale viitoare.

 

Potrivit AFP, cineastul portughez, a cărui naştere a fost înregistrată la Oficiul Stării Civile pe 12 decembrie 1908, la Porto, în nordul Portugaliei, s-a născut în realitate pe 11 decembrie 1908, iar membrii familiei sale se vor reuni marţi pentru a-i sărbători ziua de naştere.

 Spitalizat timp de o săptămână în luna iulie, din cauza unor afecţiuni pulmonare, regizorul portughez „s-a făcut bine, dar medicul lui i-a spus să iasă cât mai puţin posibil din casă pe această vreme rece”, a declarat fiica sa, Adelaide Maria Trêpa.

„Continuă să lucreze la el acasă”, a adăugat ea, precizând că tatăl ei a terminat deja scenariul pentru următorul său film, „A Igreja do Diabo” („Biserica Diavolului”) , inspirat de cartea romancierului brazilian Machado de Assis, şi lucrează în prezent la scenariul unui nouscurtmetraj.

Nu a fost stabilit calendarul filmărilor pentru aceste două proiecte, a spus Adelaide Maria Trêpa.

Filmul „A Igreja do Diabo” se află „în faza de preproducţie, în aşteptarea finanţării”, a precizat producătorul Luis Urbano de la compania de producţie cinematografică O Som e a Furia.

„Institutul cinematografiei şi audiovizualului nu a organizat un concurs de finanţare în acest an, iar noi căutăm finanţare în altă parte, mai ales în Brazilia”, a declarat el, regretând „situaţia dramatică” prin care trece cinema-ul portughez, în timp ce Portugalia, aflată sub asistenţă financiară internaţională, a operat importante restricţii bugetare.

În ciuda acestor dificultăţi, Manoel de Oliveira „vrea foarte mult să filmeze şi să facă ceea ce a făcut toată viaţa”, a adăugat acelaşi producător de film.

Cel mai recent film regizat de Manoel de Oliveira, intitulat „Gebo et l’ombre” – o comedie cu accente dramatice, o adaptare a piesei de teatru omonime de portughezul Raul Brandao, avându-i în distribuţie pe Claudia Cardinale, Jeanne Moreau şi Michael Lonsdale -, a fost prezentat în 2011 la Festivalul de la Veneţia.

În primăvara acestui an, cineastul portughez a turnat un scurtmetraj la Guimaraes, un oraş din nordul Portugaliei, desemnat capitală culturală europeană în 2012.

De la primul său film, „Douro, Faina Fluvial”, regizat în 1931, Manoel de Oliveira a realizat aproape 50 de lungmetraje de ficţiune şi documentare, o operă marcată de o perpetuă interogaţie despre sensul vieţii şi al morţii.

Din 1990, a realizat aproape în fiecare an câte un film. Printre actorii care au colaborat cu regizorul de-a lungul vremii se numără Leonor Silveira, Marcello şi Chiara Mastroianni, Catherine Deneuve, John Malkovich şi nepotul său, Ricardo Trepa.

Manoel de Oliveira a primit, în 1999, premiul special al juriului în selecţia oficială a Festivalului de la Cannes, pentru filmul „A Carta/ Scrisoarea”, iar cu doi ani înainte, „Viagem ao Princípio do Mundo” a câştigat premiul FIPRESCI, la acelaşi festival.

Regizorul portughez, care a primit Pame d’Or pentru întreaga carieră la festivalul de Film de la Cannes, în 2008, a suferit o operaţie pe cord, în urmă cu doi ani.

 

Sursa: Mediafax

29
/03
/24

Romanian Design Week, un festival multidisciplinar dedicat industriilor creative ce promovează designul, arhitectura, creativitatea și inovația, lansează în colaborare cu UniCredit Bank un concurs destinat tinerilor ilustratori și designeri grafici din România, cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani. Scopul competiției este crearea colecției oficiale de obiecte de merchandising pentru festival, având ca temă "Unlock the City".

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.

22
/03
/24

Pe 23 martie 2021, la 93 de ani, după aproape un secol petrecut printre lumini, umbre și culori, a părăsit această lume, lăsând în urmă o istorie a costumului, zeci de volume, nenumărate expoziții, o mulțime de obiecte adunate într-o colecție de o valoare greu de estimat, care, poate, își va găsi în timp un spațiu pentru ca muzeul visat de ea să existe.