„Climax”. Coșmar pe mișcări de dans ★★★★
https://www.ziarulmetropolis.ro/climax-cosmar-pe-miscari-de-dans-%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85/

CRONICĂ DE FILM Prezentat în premieră în România la „Les Films de Cannes à Bucarest”, „Climax” (2018), de Gaspar Noé, este un „musical body horror” al cărui scop principal pare să fie captarea energiei unor corpuri tinere care pierd treptat controlul, de la dans, băutură şi un drog psihedelic misterios.

Un articol de Ionuţ Mareş|23 octombrie 2018

După un prolog cu o femeie însângerată care se târăște prin zăpadă, semnal de atenționare pentru ceea ce va urma, „Climax”, cel mai nou film al lui Gaspar Noé, desfășoară o primă scenă lungă de câteva minute în care mai mulți tineri, majoritatea francezi, sunt filmați pe rând vorbind despre ei înșiși – aflăm astfel că sunt dansatori profesioniști.

Acest fals dispozitiv cu aspect de documentar este unul jucăuș și metadiscursiv: cadrul are în centru ecranul unui televizor în rama căruia tinerii vorbesc privind direct în cameră, ca într-o convenție de televiziune, iar pe margini vedem rafturi cu cărţi de cinema şi cu casete video cu titluri de filme de Buñuel, Lynch, Argento sau Lang. Suntem cândva în anii `90.

Urmează un remarcabil plan-secvență, atent coregrafiat. Tinerii cu care am făcut cunoștință anterior sunt acum adunați într-o sală izolată într-o pădure, pentru ceea ce pare o repetiție pentru un spectacol de dans.

De o fluiditate impresionantă, camera de filmat este în mijlocul lor și le surprinde cu voluptate mișcările, în timp ce coloana sonoră este invadată de ritmul hipnotic al melodiei „Supernature”, de Marc Cerrone.

Energia corpurilor tinere dansând acaparează ecranul. Cinema-ul este singurul care poate capta și amplifica o astfel de explozie de vitalitate. Momentul pare extras dintr-un musical, însă unul postmodern.

Tot dintr-un musical pare luată și o a doua secvență lungă de dans, filmată de această dată vertical: aparatul este amplasat undeva sus, la nivelul tavanului, iar tinerii dansează pe rând în mijlocul cercului făcut de ceilalți.

Acum, mișcările sunt mai bruște, ușor spasmodice, dar profund cinetice.

Între cele două momente, Gaspar Noé introduce scurte secvențe de dialoguri cu câte două personaje vorbind aparent liber, filmate frontal. Se discută despre sex, avorturi și diverse nimicuri, iar tensiunea erotică este tot mai mare, asta și pe fondul consumului de sangria.

Pare că totul se va transforma într-o orgie. Şi chiar se transformă, doar că nu într-una sexuală: tinerii nu îşi mai pot controla corpurile, şi asta pentru că cineva a pus un drog puternic în băutură.

Camera de filmat pierde la rândul său controlul (până la a reda totul cu capul în jos), tocmai pentru a reflecta frenezia unor corpuri prinse într-un vertij nebunesc, înspăimântător.

„Climax” este un film psihedelic, în care imersiunea totală a spectatorului este împiedicată de mărcile stilistice ale lui Gaspar Noé: panseuri aruncate din când în când cu litere mari pe ecran şi un generic bombastic şi colorat introdus la mijlocul filmului.

Un film lejer, liber şi care nu se ia foarte tare în serios, într-o lume a cinema-ului de autor tot mai rigid şi temător să îşi asume riscuri.

„Climax” va fi distribuit de Independenţa Film în cinematografele din România începând cu 16 noiembrie.

29
/04
/15

Independenţa Film va distribui în România încă trei filme selectate anul acesta la Cannes - mult așteptatul Love, al lui Gaspar Noé, programat în afara competiţiei, în secţiunea Midnight Screening, Trois souvenirs de ma jeunesse (r. Arnaud Desplechin) şi Le tout nouveau testament (r. Jaco Van Dormael), în cadrul Quinzaine des réalisateurs .

28
/04
/15

În Cinematograful anilor '30 s-au impus - în acelaşi timp - o actriţă germană devenită americană prin adopţie, Marlene Dietrich, şi un actor francez, Jean Gabin. S-au iubit cu pasiune, dar Al Doilea Război Mondial le-a provocat ruptura fatală.

28
/04
/15

Prima sa experienţă cinematografică a venit după vârsta de 40 de ani. De atunci a fost distribuit de majoritatea regizorilor importanţi de film din România, interpretările sale impresionante aducându-i notorietate şi aprecierea publicului.

27
/04
/15

Cea de-a patra ediție a Festivalului Internaţional de Film Cinepolitica s-a deschis oficial duminică, 26 aprilie, la Cinema Studio din București, în prezența a sute de invitați și spectatori. Gala a fost urmată de proiecția peliculei 13 Minutes/ Elser, un thriller despre una dintre tentativele eșuate de asasinare ale lui Adolf Hitler, fim care a avut premiera mondială la Festivalul de la Berlin.

27
/04
/15

Regizorul Mircea Daneliuc va fi celebrat anul acesta la Festivalul Internațional de Film Transilvania (29 mai – 7 iunie), la 40 de ani de la debutul său cu lungmetrajul Cursa. O amplă retrospectivă îi va fi dedicată cineastului român, cuprinzând 12 filme, o expoziție cu afișele peliculelor sale, fotografii de la filmare și alte documente inedite aduse pentru prima dată în fața publicului.

25
/04
/15

CRONICĂ DE FILM Aflat sub interdicția de a realiza filme, de a vorbi cu media străine și de a părăsi Iranul, Jafar Panahi sfidează de câțiva ani prima măsură împotriva sa și continuă să regizeze - clandestin și independent. Cu cel mai recent film, „Taxi”, a câștigat Ursul de Aur.

23
/04
/15

CRONICĂ DE FILM Bazat pe o piesă de August Strindberg și scris și realizat de cunoscuta actriță (și, ocazional, regizoare) norvegiană Liv Ullmann, „Miss Julie” („Domnișoara Julie”) funcționează cel mai bine în momentele de (aparentă) farsă.

23
/04
/15

Recent selecționat la Festivalul de Film de la Cannes 2015 în secțiunea oficială Un Certain Regard, filmul COMOARA/THE TREASURE va avea premiera în cinematografele din România în data de 29 mai. Regia și scenariul îi aparțin lui Corneliu Porumboiu.

22
/04
/15

Un proiect unic, Words with Gods/ Vorbind cu zeii, un film-antologie care pune în discuție relația directă a individului cu divinitatea - sau absența acesteia - în diferitele religii, va închide Festivalul Internațional de Film Cinepolitica, pe 30 aprilie, la ora 20.00, la Cinema Studio din București.

22
/04
/15

Miss Julie (2014), cu Colin Farrell, Jessica Chastain şi Samantha Morton, în regia norvegiencei Liv Ullmann, va avea premiera în România vineri, 24 aprilie, distribuit de Independenţa Film.