“Close”. Emoţii contrafăcute
https://www.ziarulmetropolis.ro/close-emotii-contrafacute/

CRONICĂ DE FILM Reacţiile la “Close” (2022) par să se fi împărţit în două: “heartbreaking” (cu versiunea românească “vai, cât am plâns”) şi, mult mai rar, “tearjerker”. O zic din capul locului: sunt din a doua categorie. Deşi am plecat setat să mă las emoţionat (nu am nici cea mai mică problemă să dau garda jos în sala de cinema), am ieşit iritat.

Un articol de Ionuţ Mareş|25 ianuarie 2023

Da, al doilea lungmetraj al lui Lukas Dhont – câştigător, ex aequo, al unui Grand Prix la Cannes – caută să stoarcă lacrimi într-un mod nedemn de ambiţiile de mare autor ale acestui tânăr cineast belgian, care a debutat cu un alt film multipremiat (ceva mai provocatorul “Girl”, din 2018).

Începutul promite mult. Léo şi Rémi, doi băieţi în pragul adolescenţei, colegi de bancă, îşi petrec mai tot timpul împreună (au şi cam acelaşi drum de acasă la şcoală, pe care îl fac cu bicicleta), iar camera de filmat le urmăreşte, în planuri apropiate, mimica, gesturile, mişcările, tatonările.

Se simt atunci frumuseţea şi energia unei vârste atât de speciale: trecerea de la copilărie la adolescenţă, de la inocenţă la gânduri ascunse. Un cinema care lăsa de înţeles că vrea să surprindă, cu delicateţe, atât apariţia atracţiei sexuale (neconştientizată pe deplin, de teama vertijului pe care îl poate produce), cât şi înflorirea primelor emoţii puternice, cele pe care nu le uiţi toată viaţa.

Ce poate fi mai ambiţios de atât? Ar fi fost, oricum, suficient pentru un întreg film.

Treptat, însă, stilul lui Dhont îşi devoalează, involuntar, cusăturile şi adevărata natură. Şi anume că avem de-a face cu un cinema într-atât de controlat şi, în fond, didactic (un fel de educaţie sentimentală forţată), încât manierismul mi-a blocat accesul la drama care se instalează pas cu pas.

M-am gândit mult de unde a venit asta. Şi cred că explicaţia stă în două opţiuni regizorale exasperante ale lui Dhont – sunt elemente care ţin de limbajul cinematografic, nimic de zis, însă folosirea lor e simplistă.

De pildă, ca să exprime euforia celor doi băieţi, regizorul îi plimbă fericiţi prin câmpurile colorate (familia unuia dintre ei, cel care va duce pe umeri toată povestea, e cultivatoare de flori), sub o lumină caldă, într-un decor pictural. Ca să sugereze amestecul indecis de atracţie şi tensiune, îi pune să se bată – mai întâi în joacă, iar imediat pe bune.

Apoi, în anticiparea tragediei ce va urma, vedem cum, la întoarcerea de la şcoală, drumurile lor se despart, iar aparatul insistă de data asta pe chipul celui de-al doilea băiat (până atunci amândoi ocupaseră cadrul).

După ce o nenorocire le dă tuturor viaţa peste cap, între scenele care împing naraţiunea înainte sunt intercalate permanent, repetitiv, momente fals gratuite, fals realiste, utilizate însă ca simboluri pentru a sugera suferinţa lui Léo: băiatul ajută, pe întuneric şi pe vreme rea, la culegerea florilor, care sunt smulse de un utilaj (gata cu serenitatea de până atunci!), iar la antrenamentele de hochei se izbeşte cu forţă de parapeţi, pentru a se lovi şi a-şi descărca durerea (sportul şi florăria devin astfel simple pretexte). Asta până spre final, când toată lumea dă drumul, pe rând, lacrimilor (iar muzica împinge spectatorul în aceeaşi direcţie).

Iar a doua opţiune e încadratura. În secvenţele de grup, Dhont decupează unul sau, cel mult, două chipuri – restul sunt neclare sau lăsate în afara cadrului, ca şi când nu ar conta (deşi ni se induce ideea că tocmai comunitatea mică a şcolii, prin homofobia sa, e declanşatorul involuntar al tragediei).

Teoretic, nimic reprobabil aici. Problema apare atunci când ni se cere să acordăm atenţie sau să empatizăm cu câte un personaj pe care anterior abia l-am văzut. Cazul cel mai flagrant e al tatălui celui de-al doilea băiat – după ce până atunci doar l-am sesizat, spre final e transformat în punctul de greutate al unei scene care se vrea încărcată emoţional. La fel şi cu câinele familiei lui Rémi – ne este arătat fulgurant la început, pentru ca apoi să devină simbolul unei amintiri comune pentru Léo şi mama prietenului său.

Iar Dhont are nevoie de jumătate de film pentru a dezvolta ceea ce era evident din prima clipă după ce liniştea e aruncată în aer – conştiinţa vinovată a lui Léo.

Acestea fiind zise, pot înţelege de ce „Close” emoţionează, chiar până la lacrimi – naturaleţea pe care Dhont reuşeşte să o obţină de la protagonistul său e acaparatoare, iar cadrele strânse nu lasă loc de respiro. De data asta, însă, nu am mai vrut şi nici nu am mai putut să mă las iluzionat.

„Close” (2022) intră la 27 ianuarie în cinematografe, fiind distribuit de Bad Unicorn.

09
/02
/24

Seria CultClassics aduce în atenția publicului filme semnificative sau realizatori de film importanți din istoria cinematografiei. “Am vrut să creăm un program independent, care să ne conducă într-o călătorie prin lumea filmului, să explorăm împreună diferite curente cinematografice, stiluri regizorale, culturi și spații geografice” Anca Caramelea, curator ARTA.

31
/01
/24

În februarie, pe HBO Max ai conținut nou de urmărit în fiecare zi a lunii! Cu 29 de titluri noi, este la alegerea ta dacă vrei să urmărești cele mai noi filme, seriale, documentare, animații de pe HBO Max sau, de ce nu, să te pui la curent cu altele dintre sutele de titluri care sunt deja pe platformă.

30
/01
/24

În luna februarie, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată unui apreciat cineast, reprezentant al Noului Val în cinematografie: Cătălin Mitulescu regizor, scenarist şi producător. TVR Cultural, TVR Internațional și TVR Moldova invită telespectatorii în noaptea de sâmbătă, 3 spre 4 februarie, la un maraton cinematografic alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de Cătălin Mitulescu.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.