Comedie neagră – zâmbete în întuneric
https://www.ziarulmetropolis.ro/comedie-neagra-zambete-in-intuneric/

,,Comedie neagră” este un spectacol neobişnuit care prinde cu putere spectatorul încă de la primele replici şi nu-i dă drumul decât la final.

Un articol de Elena Simion|24 august 2013

„Comedie neagră“ este un spectacol neobișnuit care prinde cu putere spectatorul încă de la primele replici și nu-i dă drumul decât la final.

De ce? Pentru că avem farsă într-un act după un text scris de  Peter Shaffer în 1965, un regizor cu viziune, plus șapte actori talentați.

Acțiunea se petrece într-un apartament din Londra, în timpul unei pene de curent. Miller Brindsley (Istvan Teglaș) este un tânăr sculptor fără noroc și fără bani care speră să-și vândă operele unui domn bogat, dar și să-l impresioneze pe tatăl logodnicei sale, Carol Melkett (Alina Popescu). Din acest motiv, mută mobilierul  și obiectele de valoroase ale vecinului lor Harold Gorrringe (Mihai Smarandache), fără știrea acestuia. Planul este stricat de o pană de curent și de apariția unor musafiri neașteptați.

Regizorul Cosmin Alexandru Purice folosește un articiu inedit: un joc de lumini pe dos. Spectatorii vor vedea totul ca în oglindă. Câtă vreme în apartament e lumină, din sală scena se vede cufundată în întuneric. Când se întrerupe curentul, spectatorii văd pe scenă lumină. Iar convenția este respectată de-a lungul spectacolului ori de câte ori se aprinde un băț de chibrit sau o lanternă.

„Textul lui Peter Shaffer m-a amuzat de la prima lectură. Situațiile sunt atât de bine construite, umorul propus este de calitate și bucuria mea a fost că am putut să lucrez cu o distribuție ideală. Noi am repetat spectacolul la Godot Cafe Teatru noaptea târziu și, neputând să facem întuneric complet în sală mai devreme, am propus să-l și jucăm într-un concept de teatru de noapte, numai de la ora 22.00. La Festivalul Undercloud este pentru prima dată când jucam acest spectacol în alt spațiu și este o provocare pentru noi să adaptăm spectacolul de sâmbăta într-o sală atât de mare.“

Cosmin Alexandru Purice,
regizor

Punctarea jocului prin lumini nu-i este deloc străină protagonistului piesei, actorul Istvan Teglaș. În „Deseori neobservat”, adaptare subtilă și zguduitoare după  romanul „Leagănul respirației” de Herta Muller, lumina prezentă sau absentă are rolul de a puncta și de a adânci zbuciumul sufletesc. Însă în „Comedie neagră”, jocul întuneric/lumină dă o notă de mister și sporește umorul scenelor.

Chiar dacă a devenit parte a distribuției mai târziu, rolul sculptorului i se potrivește perfect carismaticului actor, Istvan Teglaș care spune despre textul piesei „Comedie neagră”: ,,Eu când citesc un text, mai ales dacă e un text foarte bine scris cum este și Comedia neagră, simt imediat cum ar trebui să sune. Acest lucru mi se întâmplă doar când citesc un text bun, fiindcă știu care sunt cerințele de a face un text de genul acesta. Nu mă refer la cerințele sistemului de a face un spectacol,  dar știu că fiind scris într-un anumit mod, textul acela trebuie să sune într-un fel.“

Istvan Teglas

„Comedie neagră“ se joacă astăzi, pe 24 august, de la ora 19.30, în sala Horia Bernea a Muzeul Țăranului Român, în cadrul Festivalului de Teatru Independent UnderCloud.

Foto credit: Cătălina Flamînzeanu, Elena Simion

29
/01
/24

Duminică, 11 februarie 2024, de la ora 19:00, violoncelistul Marin Cazacu și Ansamblul Violoncellissimo vor susține un concert extraordinar pe scena Filarmonicii din Sofia, cu un program foarte divers: muzică de toate genurile, adaptată pentru violoncel, de la coloana sonorǎ a unor  filme celebre, la valsuri, marșuri și lucrări de Mozart în variantă... rock.

29
/01
/24

Primul concert al lunii februarie la Sala Radio vă invită la o frumoasă călătorie muzicală prin Viena imperială. Vineri, 2 februarie 2024 (19.00), veți asculta creații semnate de doi mari compozitori austrieci, care și-au desfășurat o mare parte din activitatea lor artistică în spațiul vienez – MOZART și BRUCKNER – lucrări interpretate de ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO, sub bagheta dirijorului vienez SASCHA GOETZEL.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

29
/01
/24

Pe 13 februarie, de la orele 18:30, SCENA  GÂNDIRII - Conferințele Operei Naționale București îl va avea ca invitat pe istoricul Adrian Cioroianu, care va susține prelegerea „MAREA TEMERE. Cât de probabil este un nou război global?”, prilej pentru o incursiune în miezul posibilităților și incertitudinilor actuale.

26
/01
/24

Stagiunea curentă a Teatrului Naţional de Operetă şi Musical Ion Dacian include o montare în premieră mondială a musicalului JACK, ÎNTRE DRAGOSTE ŞI NEBUNIE este inspirat de povestea întunecată şi fascinantă a celebrului criminal în serie şi expune o versiune multi-faţetată a acestei istorii ce a cutremurat Anglia victoriană  şi este încă înconjurată de aburii misterului.

26
/01
/24

Mădălina Pavăl vorbește despre „Gazda“, spectacolul ei sonor de la Teatrelli, care are premiera pe 31 ianuarie și 1 februarie, de la ora 19.00, dar nu ne lasă nelămuriți nici în ceea ce privește cele mai frumoase lucruri care îi traversează viața. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

26
/01
/24

Teatrul Municipal „Bacovia” lansează apelul de înscrieri pentru ediția a - XXX - a (2024) a evenimentului BACĂU FEST MONODRAME, ce se va desfășura în perioada 9 - 13 mai 2024.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.