Competiția de scurtmetraje românești de la ANONIMUL – În căutarea echilibrului
https://www.ziarulmetropolis.ro/competitia-de-scurtmetraje-romanesti-de-la-anonimul-in-cautarea-echilibrului/

OPINIE Despre provocările curatoriatului de festival.

Un articol de Ionuţ Mareş|6 august 2021

A 18-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Independent ANONIMUL începe luni la Sfântu Gheorghe, în Delta Dunării. M-am ocupat pentru al cincilea an la rând de selecţia de scurtmetraje, deopotrivă româneşti şi internaţionale – un bun prilej pentru un scurt bilanţ al plăcerilor şi provocărilor unei astfel de sarcini.

Probabil a fost cel mai greu an de când fac selecţia de scurtmetraje la ANONIMUL.  Și asta pentru că au fost circa 80 de filme româneşti înscrise, multe dintre ele bune. Mai multe decât cele 13 pe care le-am ales în final. E îmbucurătoare energia cineaştilor, într-o perioadă în care nu le-a fost deloc ușor.

Primul lucru care contează în realizarea unei selecții este ca filmele să fie bune (evident, după criteriile personale). Să surprindă atât prin stil, cât și prin subiect. Să fie, pe cât posibil, îndrăznețe și proaspete. Să simt că regizorul are într-adevăr ceva de spus și, mai ales, că există, chiar și în formă incipientă, o viziune de autor, o viziune asupra cinema-ului. Dar și că cineastul e dispus să își asume riscuri – prefer un film aparent neîmplinit, dar curajos, unui film doar corect.

După asta, mă gândesc și la publicul de la festival – în fiecare an, stau cât mai mult în mijlocul spectatorilor la proiecțiile cu scurtmetraje, pentru a verifica dacă reacțiile mele inițiale coincid cu ale lor. Dacă publicul simte măcar ceva din ce am simțit și eu.

Asta nu înseamnă că filmele trebuie obligatoriu să placă – un curator trebuie să își asume responsabilitatea de a-i propune publicului o selecție care să îl scoată cât mai mult din confort și de a-i oferi, dacă se poate, unele descoperiri.

Dar îmi place să caut și un echilibru – competiția nu trebuie să fie monotonă, cu multe filme care să semene între ele. E importantă și o anume doză de diversitate. Un echilibru.

Așadar, în competiția de scurtmetraje românești de la ediția a 18-a se regăsesc filme ale unor regizori care anul acesta debutează în lungmetraj – Ruxandra Ghiţescu şi Octav Chelaru, filme semnate de cei doi tineri cineaşti prezenţi la Cannes 2021, Andrei Epure şi Andreea Borţun, sau filme realizate de doi dintre cei mai promiţători studenţi la regie de la UNATC: Alma Buhagiar şi Theodor Ioniţă.

Alina Şerban şi Valeriu Andriuţă, cunoscuţi în primul rând ca actori, revin la ANONIMUL cu câte un nou scurtmetraj ca regizori, iar regizoarea de teatru Ioana Păun debutează în cinema cu un film-surpriză.

Nici comediile, una muzicală, de Alex Pintică, şi alta cu gangsteri, de Andrei Redinciuc, nu puteau lipsi din program, alături de animații realizate de Paul Mureşan și de tânărul colectiv 4INAROOM.

  • CÂNTEC DE LEAGĂN (animaţie) – regia Paul Mureşan

  • DATORIA – regia Andrei Redinciuc

  • DESPRE NOI – regia Ruxandra Ghiţescu

  • EMILIA HOSU ARE HIV – regia Ioana Păun

  • EU SUNT DORIN – regia Valeriu Andriuță

  • EU CONTEZ – regia Alina Șerban

  • INVIZIBILII (animaţie) – regia 4inaroom

  • ÎMPREUNĂ – regia Alma Buhagiar

  • MIHAIL ŞI ACHIM – regia Teodor Ioniţă

  • POATE ÎNTUNERICUL MĂ VA ACOPERI – regia Andrei Epure

  • STATUL PARALEL – regia Octav Chelaru

  • TRECUT DE ORA 8 – regia Alexandru Pintică

  • WHEN NIGHT MEETS DAWN– regia Andreea Borţun

Foto sus: cadru din „When Night Meets Dawn”

21
/11
/13

Lungmetrajul Poziţia copilului, regizat de Călin Peter Netzer, propunerea României la premiile Oscar din 2014, are ,,un scenariu strălucit", iar actriţa Luminiţa Gheorghiu realizează ,,o interpretare de legendă", scrie publicaţia Indie Wire.

19
/11
/13

Cel mai nou proiect al regizorului Radu Jude, „Inimi cicatrizate“, a fost selectat în cadrul ,,Coproduction Village” la ,,Festival De Cinema Europeen des Arcs”. Evenimentul va avea loc luna viitoare, în perioada 14-17 Decembrie 2013, în Alpii francezi.

19
/11
/13

CRONICĂ DE CARTE „Dicţionar subiectiv al realizatorilor filmului românesc“ (Editura Polirom, 2013), cea mai nouă carte a criticului de film Tudor Caranfil, conţine numeroase verdicte critice ratate, în special la cineaşti de valoare.