Cu drag, Vincent. 165 de ani de la nașterea unuia dintre cei mai importanti pictori din istoria artei
https://www.ziarulmetropolis.ro/cu-drag-vincent-165-de-ani-de-la-nasterea-unuia-dintre-cei-mai-importanti-pictori-din-istoria-artei/

S-au împlinit, zilele trecute, 165 de ani de la naşterea pictorului Vincent van Gogh. Cu acest prilej,  la Grand Cinema & More Băneasa, în cadrul Festivalului Filmului Experimental, a avut loc avanpremiera filmului „Cu drag, Vincent” / Loving Vincent

Un articol de Petre Ivan|31 martie 2018

Cu drag, Vincent” sunt cuvintele care încheie toate cele peste 800 de scrisori pe care Vincent van Gogh le-a trimis fratelui său Theo. Filmul începe cu ultima scrisoare, neterminată, către Theo. Printr-o tehnică modernă ce combină animația cu pictura în ulei, este reconstituită întreaga viață a pictorului, până la sfârșitul său controversat.

Co-regizat de regizorul britanic Hugh Welchman, laureat al premiului Oscar, și regizoarea poloneză Dorota Kobiela, „Cu drag, Vincent” / Loving Vincent este un film de animație cum nu s-a mai văzut până acum. 107 pictori din toată lumea au pictat în ulei cele 62.540 de fotograme ale pelicuei, care se derulează la o viteză de 12 picturi pe secundă.

Inspirată de viaţa lui Van Gogh, pelicula se caracterizează prin formatul inedit. Animaţia este realizată pornind de la pânzele artistului, copiate şi modificate în aşa fel încât să compună fiecare o imagine din film.

Proiectul filmului constă în reînvierea operei şi vieţii artistului pornind de la picturi animate. În acest scop, au fost alese 120 de tablouri. Acestea şi toate animaţiile care s-au născut din ele sunt copiate de o echipă de pictori care au lucrat în studioul din Gdansk.

Fiecare secundă a filmului corespunde unui număr de 12 pânze diferite, pictate de mână. Pentru a corecta variaţiile luminoase şi cromatice dintre imagini a fost folosit un procedeu digital

* * *

În 1891, factorul Joseph Roulin îi cere fiului său Armand să-i ducă o scrisoare lui Theodorus van Gogh, fratele pictorului Vincent Van Gogh care se sinucisese. Armand este recalcitrant. Chiar dacă Van Gogh îi pictase  portretul cu ceva timp în urmă, Armand este convins, ca majoritatea oamenilor, că Vincent Van Gogh era un nebun mai mult au mai puţin periculos.

El acceptă totuşi pentru a-i face o plăcere tatălui său. Dar află că fratele artistului murise şi el după câteva luni. Misiunea lui Armand pare să nu mai aibă niciun sens, dar primele elemente pe care le-a aflat despre moartea pictorului îl fac să dorească să ştie mai mult. El pleacă la Auvers-sur-Oise pentru a cerceta viaţa intimă şi artistică a lui Vincent Van Gogh.

Opiniile despre pictorul dispărut sunt clar împărţite în două: cele care îl consideră nebun şi cele care văd în el un geniu. Fiecare persoană are o versiune a morţii sale şi discordanţele nu întârzie să apară între martori. Cu cât află mai mult, cu atât circumstanţele morţii pictorului apar mai puţin clar. Armand începe să se îndoiască de teza sinuciderii.

A fost o crimă? Şi dacă da, cine ar fi vinovatul? O fostă amantă, Doctorul Gachet, medicul pictorului, artist ratat el însuşi, cel mai bun copiator al acestuia şi care n-ar fi avut decât de câştigat recuperând pânzele pictorului pentru a le vinde când opera lui Van Gogh va fi recunoscută la adevărata ei valoare? Sau un tânăr înapoiat mintal, potenţial agresiv, care l-ar fi putut omorî pe Vincent pe câmp când acesta plecase să picteze pentru ultima dată?

* * *

Şi-au împrumutat vocea personajelor din film Robert Gulaczyk (Van Gogh), Douglas Booth, Jerome Flynn, Saoirse Ronan, Helen McCrory, Chris O’Dowd, John Sessions, Eleanor Tomlinson, Aidan Turner

Muzica filmului a fost compusă de Clint Mansell

Filmul a fost recompensat cu mai multe distincţii: Premiul Publicului la Festivalul Internaţional de Animaţie de la Annecy, Cel mai bun film de animaţie străin la Golden Trailer Awards, Cel mai bun film de animaţie la Festivalul de la Shanghai, Filmul Internaţional cel mai Popular la Festivalul Internaţional al Filmului de la Vancouver, Canada.

Foto: Cu drag, Vincent – facebook

31
/01
/21

Platforma 5 Pentru Arte propune comunităților creative și publicului larg să descopere tânăra generație de artiști și arhitecți români urmărind creațiile a peste 20 dintre aceștia în galeria online, în cadrul unor expoziții digitale la care au contribuit cinci profesioniști din industria locală.

28
/01
/21

Timișoara la cutie – Cetate reproduce o felie din cartierul Cetate, centru istoric și principal pol de atracție turistică al orașului, aducând la viață 5 din clădirile emblematice ale orașului, într-un format de miniaturi, puzzle și cărți poștale. Cutia oferă copiilor șansa de a cunoaște mai bine orașul Timișoara prin joacă, învățând despre arhitectura și istoria acestuia iar adulţilor ocazia de a se (re)îndrăgosti de oraş privindu-l cu ochi de turist.

18
/01
/21

De la împăratul Nero sau pictura renascentistă la povestea lui Alice în Țara Minunilor și la „divele” secolului XX, cele mai așteptate evenimente expoziționale programate în 2021 în Europa promit experiențe de calitate.

13
/01
/21

În această perioadă, atelierele MNAC se desfășoară online, într-o formulă interactivă. „Arta contemporană de la plancton la zbor intergalactic” este o serie de ateliere care ne ajută să înțelegem expoziția Colecției MNAC, „Văzând Istoria. 1947-2007”, dar și de unde vine și se hrănește arta contemporană, în general.

08
/01
/21

Până pe 27 iunie 2021 puteți vizita o nouă expoziție temporară la MNAR, intitulată „Poveștile Crucii. Sculptură miniaturală de tradiție bizantină”, organizată în cadrul Galeriei de Artă Veche Românească (Calea Victoriei 49-53).

04
/01
/21

Albumul bilingv „Azur de Lisabona”/ „Azul de Lisboa”, realizat de Ambasada României în Republica Portugheză și Institutul Cultural Român de la Lisabona, cu sprijinul Fundației Bonte, a avut prezentarea oficială în ultima lună a anului.

18
/12
/20

Muzeul Național Cotroceni lansează joi, 17 decembrie 2020, Portret de artist, un proiect de anvergură care îi are în prim plan pe unii dintre cei mai importanți artiști plastici ai momentului. Artiștii se destăinuie în fața publicului într-o suită de interviuri care reflectă emoțiile și părerile lor despre situația generată de pandemie, despre parcursul creațiilor și al artei în general, despre propria evoluție în domeniul artei și în situația actuală.