Petre Ispirescu – curiozități (esențiale)
https://www.ziarulmetropolis.ro/curiozitati-esentiale-despre-petre-ispirescu/

Petre Ispirescu, cunoscutul povestitor şi folclorist român, nu a frecventat şcoala, a fost încarcerat şi, până la vârsta de 50 de ani (s-a stins din viaţă la 57), nu a părăsit niciodată localitatea natală.

Un articol de Petre Ivan|21 noiembrie 2016

Rămas celebru în special pentru basmele populare culese de-a lungul vieții sale: „Tinereţe fără de bătrâneţe şi viaţă fără de moarte”, „Prâslea cel voinic şi merele de aur”, „Aleodor Împărat” sau „Greuceanu”, Petre Ispirescu s-a născut la Bucureşti, în 1830, în mahalaua Pescăria Veche.

De la părinţii săi – frizerul Gheorghe Ispirescu și Elena Ispirescu, o ardeleancă cu darul povestirii – , dar și de la calfele şi clienţii tatălui său, Petre ascultă în copilărie zeci de povești și basme,  materie primă a viitoarelor sale basme.

Nu va merge la şcoală, fiind educat de mai mulţi dascăli de pe lângă unele biserici. Își completează pregătirea citind ulterior numeroase cărţi la tipografiile la care începe să lucreze (chiar și câte 12 – 14 ore pe zi) încă de la vârsta de 14 ani. În 1848, pe când avea 18 ani, Ispirescu devine tipograf calificat.petre ispirescu

În 1858, în contextul dezbaterilor privind Unirea Principatelor Române, tipografia la care lucra acceptă să imprime, fără a prezenta textul cenzurii, corespondenţa secretă a principelui Vogoride, un text util pentru un grup de unionişti. Poliţia îi arestează pe toţi cei implicați, inclusiv pe Petre Ispirescu, care va face trei săptămâni de închisoare și, implicit, își va pierde serviciul.

Tot răul spre bine, căci la sfârșitul acelui an, Vasile Boerescu, viitorul ministru de externe, îi va oferi direcţia unei tipografii mai moderne, unde Petre Ispirescu va prospera financiar şi va cunoaște scriitori şi oameni importanţi ai epocii.

Încurajat de Nicolae Filimon și Vasile Alecsandri

La vârsta de 32 de ani, Ispirescu publică primele şase basme culese de el, la îndemnul lui Nicolae Filimon: Tinereţe fără bătrâneţe şi viaţă fără de moarte, Prâslea cel voinic şi merele de aur, Balaurul cel cu şapte capete, Fata de împărat şi pescarul şi Fiul vânătorului.

Urmează mai bine de un deceniu în care Ispirescu nu mai publică nimic, fiind extrem de ocupat profesional: director al imprimeriei ce tipărea Românul, revista Partidului Liberal și, mai apoi, al Imprimeriei de Stat.

La îndemnul lui Vasile Alecsandri, Petre Ispirescu reuneşte toate basmele şi legendele într-o culegere completă: Legendele sau basmele românilor. Se stinge din viață la 21 noiembrie 1887 după o congestie cerebrală suferită la masa de lucru.

Surse: Dicţionarul contimporanilor (1897), Wikipedia

Foto: Petre Ispirescu – wikipedia

14
/06
/21

Storis este prima aplicație de audiobookuri, ebookuri și podcasturi în limba română, un produs original și unic pe piața de carte din România, care își propune să ofere cititorilor o experiență nouă a lecturii și să așeze țara noastră pe harta revoluției digitale care se manifestă astăzi în toată lumea.

13
/06
/21

Unele cărți te pot însoți oriunde și oricând. Ele conturează un orizont mai generos. Ziarul Metropolis vă invită să descoperiți trei romane noi, recent apărute în România, care vă pot bucura oriunde și oricând.

11
/06
/21

Triumf Amiria și Muzeul Național al Literaturii Române (MNLR) îi invită pe traducătorii profesioniști și amatori la un atelier de traducere queer cu profesoara universitară Ruxandra Vișan și traducătoarea Laura Sandu în cadrul secțiunii de literatură a proiectului.

08
/06
/21

„Unică în acest roman este vocea naratorului său, un amestec de Holden Caulfield și Karl Ove, maghiar și român, idealist și cinic, hibrid în multe sensuri, încercând să găsească claritatea, fără să știe de ce, dintr-un pur instinct moral și estetic, și fără să știe cum. Dacă acceptăm pactul autobiografic al cărții, atunci înțelegem lumea din care a ieșit unul dintre poeții cu adevărat originali ai noii generații. Mărcile lui lirice apar surprinzător și discret, ca mici puncte incandescente, și în proza fluidă și simplă prin care e spusă povestea anilor de rătăcire ai lui Dósa, probabil cel mai important scriitor maghiar de limbă română de azi.” (Adrian Lăcătuș).

01
/06
/21

Noul episod dedicat istoriei documentarului românesc de Cineclubul One World Romania aduce prim-plan trei personalități literare - Nina Cassian, Radu Cosașu și Geo Bogza. Până la 25 iunie pot fi văzute online, gratuit, cinci documentare de scurtmetraj din anii `60 la care şi-au adus contribuţia cei trei cunoscuţi scriitori.

31
/05
/21

O nouă carte care a ținut prima pagină a publicațiilor din întreaga lume în ultimii ani a apărut zilele acestea în traducere în colecția ANANSI World Fiction. Este vorba despre ”Niciun prieten, doar munții”, volum de memorii al cunoscutului refugiat iranian de etnie kurdă Behrouz Boochani, o istorie tăioasă ce descrie poveștile adevărate ale refugiaților de pe Insula Manus, din Papua Noua Guinee, unde autorul a fost închis în 2013, după ce a fost prins încercând să intre cu barca în apele teritoriale ale statului australian.

30
/05
/21

„Mi se pare că mai degrabă aș putea fi învinuit de lăcomie, de beție, de superficialitate, de indiferență, de orice doriți”, îi scrie Cehov lui A.N. Pleșcev, prietenul lui, la 1888, „însă nu de dorința de a părea ori de a nu părea ceva. Nu m-am ascuns niciodată! Dacă dumneavoastră îmi sunteți drag, sau Suvorin, sau Mihailovski, n-o ascund nicăieri”.

28
/05
/21

Cum a arătat copilăria pentru trei dintre cei mai cunoscuți artiști rock din toate timpurile – Bruce Springsteen, Freddie Mercury și Keith Richards?

20
/05
/21

Luni, 24 mai, începînd cu ora 19.00, pe paginile Facebook Polirom și Librăria Humanitas de la Cișmigiu (facebook.com/polirom.editura•facebook.com/LibrariaHumanitasDeLaCismigiu), Andreea Răsuceanu va intra în dialog cu redactorii Alecart, pornind de la romanul „Vîntul, duhul, suflarea”, recent publicat la Editura Polirom, în colecția „Fiction Ltd”.

17
/05
/21

Noi, copiii din Bahnhof Zoo de Christiane F este una dintre acele cărți care nu te lăsa indiferent. Adicția în rândul adolescenților este văzută din interiorul unei povești de viață reale. Cum te afunzi într-o experiență traumatizantă, consumul de heroină, din dorința de a aparține, de a simți că ești important pentru cei din jur și că ceea ce trăiești are o intensitate ieșită din comun? Și ce șanse ai cu adevărat să o poți depăși?