Dabija, despre bătrâneţe – „Variaţiuni pe modelul lui Kraepelin” / Premieră pe ţară, la Naţionalul ieşean
https://www.ziarulmetropolis.ro/dabija-despre-batranete-variatiuni-pe-modelul-lui-kraepelin-premiera-pe-tara-la-nationalul-iesean/

Alexandru Dabija semnează regia spectacolului „Variaţiuni pe modelul lui Kraepelin”, aducând-i împreună în lumina reflectoarelor pe Călin Chirilă, Doru Aftanasiu, Ionuţ Cornilă şi Radu Homiceanu.

Un articol de Petre Ivan|18 februarie 2015

 Alexandru Dabija, regizorul spectacolului ariaţiuni pe modelul lui Kraepelin „Mi se pare firesc să încep ceva despre Alzheimer cu «mi-aduc aminte»… Eu mi-aduc aminte. Tu, nu. Mi-aduc aminte de un text care m-a fascinat acum mulţi ani. O piesă de teatru de David Mamet: «Duck Variations». Doi bătrâni stau pe bancă, în parc, se uită la raţele de pe lac şi vorbesc. Am vrut să fac spectacol cu textul ăsta şi nu am putut…”

Actorii de o anumită vârstă cu care regiworul şi-a dorit să lucreze nu mai rezistau la cantitatea uriaşă de text şi la numeroasele nuanţe care trebuiau respectate, în timp ce actorii care ar fi putut, tehnic, să joace, erau prea tineri, mărturiseşte Dabija care, în cele din urmă, nu a reuşit să fac spectacolul.

De curând însă,  Alexandru Dabija a dat peste textul lui Carnevali, text care i-a readus entuziasmul de atunci, mai ales că este vorba despre „un text Dabijafoarte bun şi nu trebuie neapărat jucat de oameni foarte bătrâni”.

Traducerea este semnată de Sorana Lupu, iar scenografia, de Dragoş Buhagiar. Video design – Andrei Cozlac, asistent regie- Delu Lucaci, asistent scenografie- Ioana Smara Popescu.

Bătrâneţea este o temă care mă bântuie de mic. În tinereţe eram fascinat de bătrâneţea extremă ca de un spectacol, nu ştiam de procesele degenerative, de Alzheimer. Acum sunt interesat de ce mi se întâmplă mie, de cum e cu omul când îmbătrâneşte. Am stat în ultimii ani în preajma şi printre tineri. Tinereţea nu este un merit, aşa cum bătrâneţea nu este o boală. E plin de tineri paralizaţi de neputinţă şi e plin de bătrâni proşti ca noaptea – Alexandru Dabija

„Variaţiuni pe modelul lui Kraepelin” va avea premiera joi, 19 februarie, de la ora 19.00, la Sala „Teatru Cub” a Naţionalului ieşean.

Foto: Alexandru Dabija, Variaţiuni pe modelul lui Kraepelin – Teatrul Naţional din Iaşi

13
/11
/23

CRONICĂ DE FILM Aflată la debutul în regie, Carla Teaha propune “De ce mă cheamă Nora, când cerul meu e senin” (2023), un documentar portret, plin de deferenţă, despre o scriitoare îndrăgită şi nonconformistă, Nora Iuga. Din 17 noiembrie, în cinematografe.

13
/11
/23

Gabriel Croitoru și Simina Croitoru, tată şi fiică, merg înainte cu ediția din acest an a Turneului Național Vioara lui Enescu la sate, în comuna Petriș, județul Arad (17 noiembrie, ora 12.30), la Deva, pe scena Sălii Pro Arte (17 noiembrie, ora 19), la Braşov, la Sala Patria (18 noiembrie, ora 19), cu finalul turneului la Bucureşti, la Sala Radio (21 noiembrie, ora 19).

13
/11
/23

Bucharest Best Comedy Film Festival și-a ales filmul câștigător dintre cele 10 participante în competiție. Marele câștigător este o comedie venită direct din Peru pe marile ecrane din România. Surori vitrege a fost ales în unanimitate de către juriul festivalului, cucerind imediat și publicul participant la Gala de închidere, când a fost anunțat drept marele câștigător.

12
/11
/23

Un spectacol care ar trebui prezentat în fața cât mai multor tineri și care vorbește despre probleme extrem de actuale, prezente într-o formă sau alta cam în toate școlile din România în acest moment...

10
/11
/23

În 18 și 19 noiembrie 2023, la ora 19:00, la Teatrul Excelsior va avea loc premiera spectacolului „(R)Evoluție. Ghid de supraviețuire în secolul XXI” de Yael Ronen și Dimitrij Schaad, în regia lui Radu Nica, nume de referință ale scenei românești, multiplu nominalizat la Premiile UNITER și câștigător în 2005 al Premiului de debut pentru spectacolul „Nora“, realizat la Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu.

10
/11
/23

În 18 și 19 noiembrie, de la ora 20:00, Reactor invită publicul la ultima sa producție, „Rața!”, pe un text scris vara aceasta în cadrul rezidenței de scriere pentru autori dramatici, Drama 5.