De văzut la Teatrul Evreiesc: „Nuntă sau înmormântare” de Hanoch Levin
https://www.ziarulmetropolis.ro/de-vazut-la-teatrul-evreiesc-nunta-sau-inmormantare-de-hanoch-levin/

Teatrul Evreiesc de Stat în parteneriat cu Ambasada Statului Israel vă invită miercuri, 29 iunie, de la ora 19.00, la spectacolul-lectură NUNTĂ SAU ÎNMORMÂNTARE de Hanoch Levin.

Un articol de Liliana Matei|24 iunie 2022

Distribuție: Maia Morgenstern, Dorina Păunescu, Darius Daradici, Nicolae Botezatu, Arabela Neazi, Nicolae Călugărița, Anka Levana, Lorena Luchian, Andrei Miercure, Neculai Predica, Mihai Prejban, Mircea Drîmbăreanu, Veaceslav Grosu, Viorica Predica, cu participarea E. S. domnul David Saranga, Ambasadorul Statului Israel în România.

Hanoch Levin (1943-1999) a fost un dramaturg, poet, regizor de teatru și prozator israelian. Unul din principalii reprezentanți ai dramaturgiei și ai satirei ebraice din a doua jumătate a secolului XX, el a scris 63 piese de teatru, regizând 22 dintre ele.

Comediile sale satirice „întruchipau concepția sa chintesențială despre lume: în război «toți sunt învinși», aroganța celor oprimați deveniți ocupanți, nevoia inerentă de teritoriu a oamenilor, nevoia omenească de definiții și limite: «noi» și «ei», «învingători» și «învinși», orbirea omenească în fața proceselor sociale și istorice, obtuzitatea învingătorilor, fuga de răspundere a vinovaților, forțele definitorii ale dezastrului, ale memoriei, mai ales modul în care sunt comemorați morții – toate provenind dintr-o viziune lucidă, dacă nu profetică, și din geniul sau poetic.” (N.Yaari, Sh.Levy)

Autor a două volume de povestiri: „Veșnicul bolnav și iubita” și „Om stând înapoia unei femei șezânde”, și al unui volum de versuri – „Viața celor morți”, Hanoch Levin a fost distins în anul 1994 cu prestigiosul premiu „Bialik”, acordat de municipalitatea din Tel Aviv pentru realizări semnificative în literatura ebraică.

NUNTĂ SAU ÎNMORMÂNTARE

Nu mai e niciun dubiu cu privire la faptul că Hanoch Levin a fost cel mai mare dramaturg al Israelului. Nu e niciun dubiu, bunăoară, nici cu privire la faptul că Levin rămâne, până în ziua de astăzi, unul dintre cei mai semnificativi și complecși artiști ai culturii ebraice.

Pentru cei care nu sunt familiarizați cu opera lui Hanoch Levin, le facem o sugestie: gândiți-vă la el ca la o combinație de Eugen Ionescu, Teodor Mazilu, Trey Parker și Matt Stone. Ca la o întâlnire promiscuă, dar lucrativă, între „Undeva la Palilula” și „Asfalt tango.

Cât de departe pot merge niște părinți pentru a-și căsători fiica? Cât de mare este loialitatea unui fiu pentru mama sa? Ce primează în ciclul vieții? Începutul sau sfârșitul? Cum ne raportăm la ele? Fără putință de tăgadă, textul genial al lui Levin este pentru genul umoristic ceea ce este primăvara pentru cireși, în Japonia.

Intrarea va fi liberă, cu rezervare prealabilă la numărul de telefon 0743.215.998.

01
/11
/23

În noiembrie, HBO Max vine cu filme și seriale proaspete, noi episoade și sezoane ale unor producții de succes, dar și cu documentare care promit să nu dezamăgească.

31
/10
/23

Montări jucate des cu casa închisă, cunoscuți dramaturgi români contemporani și internaționali, proiecte câștigătoare ale programului StarT. Alchimia suferinței, larghețea sufletului uman, frumusețile și grozăviile lumii noastre, povești cu ecouri largi pentru tineri și adulți – din 3 noiembrie.

30
/10
/23

Tech Rider's Dilemma, un proiect de cercetare care investighează necesitatea unor noi abordări în producția, expunerea, arhivarea și conservarea lucrărilor new media (și nu numai), prezintă din 1 noiembrie în cadrul Rezidența9 (Str. Ion Luca Caragiale 32), de la ora 19:00, o expoziție new media care ilustrează și aduce în discuție fragilitatea lucrărilor bazate pe tehnologie și nevoia unor metodologii de planificare, arhivare și conservare în acest domeniu.

30
/10
/23

Grupul de rock alternativ Heartbreak Cinema a lansat o piesă cu un mesaj puternic, care nu poate trece pe lângă urechile ascultătorilor. Punk-ul nu a fost creat pentru a fi confortabil, iar „Fuckaholic” demonstrează rădăcinile genului, prin expunerea experiențelor negative ale Mariei Teodora și a colaboratoarei Iris Danciu