Debuturi impresionante și filme aplaudate la Cannes, Veneția și San Sebastián, în Zilele Filmului Românesc, la TIFF 2022
https://www.ziarulmetropolis.ro/debuturi-impresionante-si-filme-aplaudate-la-cannes-venetia-si-san-sebastian-in-zilele-filmului-romanesc-la-tiff-2022/

Noile voci ale cinematografiei autohtone câştigă teren la cea de-a 21-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Transilvania (17 – 26 iunie).

Un articol de Liliana Matei|27 mai 2022

9 dintre cele 12 lungmetraje prezentate anul acesta în competiția dedicată filmelor românești sunt semnate de regizori aflați la debut, multe dintre ele fiind deja aplaudate și premiate de juriile marilor festivaluri internaționale. Cinefilii sunt invitați să le descopere, în premieră, la Cluj-Napoca, în secțiunea Zilele Filmului Românesc, alături de 18 noi scurtmetraje.

Două dintre producțiile care concurează anul acesta pentru Trofeul Transilvania se regăsesc și în Competiția ZFR. „Balaur”, debutul lui Octav Chelaru, spune povestea unei tinere profesoare de religie care se aventurează într-o relație extraconjugală cu unul dintre elevii săi, iar Emanuel Pârvu revine în Zilele Filmului Românesc cu o dramă despre vinovăție și responsabilitate. Prezentat în premieră la San Sebastián, Marocco ne atrage într-un lanț complex de evenimente cu consecințe tragice, în ciuda bunelor intenții ale tuturor celor implicați.

Singurul documentar prezent atât în ZFR cât și în secțiunea „What’s Up, Doc?”, devenită competitivă de la această ediție, este experimentul hibrid „Pentru mine tu ești Ceaușescu” regizat de Sebastian Mihăilescu și premiat la festivalurile de profil Doclisboa și Ji.hlava. În el, un grup de tineri participă la un casting pentru un film despre anii de tinerețe ai fostului dictator și intră pe nesimțite în jocul reconstituirii istorice.

Prezentat la TIFF 2022 imediat după proiecția oficială de la Cannes, unde a fost selecționat în secțiunea Un Certain Regard, Metronom, debutul regizorului Alex Belc, evocă România anilor ‘70 și mecanismele de represiune ale Securității printr-o poveste de iubire între doi adolescenți, marcată de trădare, libertate și iertare.

Bogdan Dumitrache și Ofelia Popii sunt protagoniștii din „Om Câine”, debutul regizorului Ștefan Constantinescu, un noir despre un bărbat care se întoarce în țară doar pentru a-și confirma bănuielile legate de infidelitatea soției. Totul se petrece pe fundalul restricțiilor de circulație internațională provocate de contextul pandemic. Același Bogdan Dumitrache reapare în rolul unui regizor care se confruntă cu pierderea fiicei sale în filmul-mozaic Uneori ninge cu zăpadă, alteori cu întuneric, semnat de Gabriel Achim și lansat la Festivalul Black Nights de la Tallinn.

Lista premierelor naționale e întregită de filmul independent „Anul pierdut 1986”, debutul în regie al Ligiei Ciornei, în care o femeie este constrânsă de mama sa să facă o întrerupere de sarcină, de teamă că dezastrul de la Cernobîl va afecta dezvoltarea viitorului născut.

În premieră mondială la Cluj va putea fi văzut noul film scris și regizat de Florin Piersic Jr., „Nimic despre dragoste”, o dramă provocatoare despre infidelitățile care distrug prietenii și căsnicii, dar și debutul indie al lui Victor Canache cu „Capra cu trei iezi”, dezvoltat după scurtmetrajul omonim din 2019. Adaptat după extrem de populara poveste a lui Ion Creangă, din care păstrează inspirat violența grafică din momentele-cheie, filmul îi are în distribuție pe Maia Morgenstern și Marius Bodochi.

Trei dintre filmele autohtone care au fost deja distribuite pe ecrane vor fi reluate în cadrul ZFR: „Crai nou” urmărește călătoria psihologică a unei fete care încearcă să fugă în capitală pentru a urma studii superioare, lăsând în urmă agresiunile din sânul familiei ei disfuncționale. Debutul în regie al actriței Alina Grigore, cunoscută pentru rolurile din „Ilegitim” sau „Din dragoste cu cele mai bune intenții”, ambele semnate de Adrian Sitaru, a fost distins cu Marele Premiu la San Sebastián. Premii superlative a câștigat și „Imaculat”, debutul tandemului Monica Stan și George Chiper-Lillemark, proiectat în premieră mondială în secțiunea Giornate degli Autori a Festivalului de la Veneția. E o poveste despre inocența pierdută, care descrie tribulațiile unei tinere internată într-o clinică de dezintoxicare.

Tot la Veneția a fost lansată și cea de-a doua parte a trilogiei lui Bogdan George Apetri, începută cu „Neidentificat” (Premiul FIPRESCI la TIFF 2021). Miracol e un policier psihologic filmat tot în Piatra Neamț (orașul natal al cineastului), cu Emanuel Pârvu și Ioana Bugarin, remarcabilă în rolul unei măicuțe care cade pradă unui incident nefast.

Cea mai recentă extravaganță animată concepută de Anca Damian, „Insula”, va beneficia de o proiecție specială în Zilele Filmului Românesc, după un impresionant parcurs festivalier internațional început la Rotterdam și Goteborg. Mustind de inventivitate și culoare, comedia suprarealistă inspirată de piesa lui Gellu Naum reinterpretează povestea lui Robinson Crusoe transformând-o într-o fabulă muzicală politică și poetică.

Selecția Zilelor Filmului Românesc e întregită de 18 scurtmetraje, cele mai multe dintre ele aflându-se la prima întâlnire cu publicul: „Plastic Semiotic” (r. Radu Jude), „Același vis” (r. Vlad Petri), Spre casă (r. Horațiu Curuțiu), „Eu și sora mea” (r. Theodor Ioniță), „Cori și Willi” (r. Tudor Pojoni), „Fragmentări” (r. Miruna Minculescu), „Cum se întinde un nor spre altul” (r. Iulian Daniel Popa), „Mon Ami” (r. Carina-Gabriela Dașoveanu), „Maria T.” (r. Maria Drăgoi), „Stille Post” (r. Brigitta Kanyaro), „Aurică, viață de câine” (r. Mihai Dragolea), „Triplex Confinium” (r. Maria Bălănean), „Moștenirea” (r. Marian Fărcuț), „Planuri de Vacanță” (r. Alexandru Mironescu), „Pune-te în locul meu” (r. Laura Baron), „Viață de clovn” (r. Ioachim Stroe), „Dislocat” (r. Gabriel Sandu), „Extravaganzia mare, blat subțire, sos iute” (r. Andrei Redinciuc).

Filmele din Competiția ZFR vor putea fi urmărite la TIFF 2022 în baza abonamentelor TIFF Card, disponibile deja online, în ediție limitată, pe platforma Eventbook. Programul complet al acestei ediții va fi disponibil în curând, pe platforma festivalului și în aplicația TIFF Official App.

Imagine: „Anul pierdut 1986”, regia Livia Ciornei

12
/01
/24

Proiectul „Narațiuni ale națiunii”, produs de PostModernism Museum cu ocazia Zilei Culturii Naționale 2024, abordează valorile naționale într-o perspectivă multidisciplinară, prin teme dedicate unor genuri și mijloace de exprimare atractive: bandă desenată, muzică rock și folk, literatură, arte vizuale, istoria artei, în care reprezentările naționale sunt înțelese ca valori democratice, dimensiune europeană, influențe creative specifice unui spațiu de spiritualitate și limbaj comun.

12
/01
/24

Luna ianuarie aduce în spațiile galeriei neconvenționale Celula de Artă două noi vernisaje: acumulare.colecție 3, expoziția-colecție de lucrări dăruite de prieteni artiști a co-fondatorului Celulei de Artă, Daniel Loagăr, la spațiul-vitrină din B-dul Carol nr. 53 și experimental I, expoziția de fotografie experimentală a artistului vizual Marius Adrian, la Pop Up Window de la Galeria Kulterra (str. Știrbey Vodă nr. 104 – 106).

12
/01
/24

Scrisoarea trimisă de către scriitorul Mircea Damian din închisoare, jurnalul intim al unei doamne de la curtea regală, un jurnal de front din cel de-al Doilea Război Mondial, catrenul dedicat de Lucian Blaga uneia dintre muzele sale și ultima scrisoare trimisă de Ion Antonescu către soție s-au numărat printre cele mai discutate obiecte de colecție licitate la finalul anului trecut.

11
/01
/24

Institutul Cultural Român anunță lansarea ediției din 2024 a Programului CANTEMIR*, program de finanțare pentru proiecte culturale destinate mediului internațional. ICR va acorda finanțare nerambursabilă pentru inițiative culturale din domeniile arte vizuale (arte plastice, arte decorative, știință/cercetare și arhitectură, design, noile media, fotografie, performance) și artele spectacolului (teatru, muzică, dans).

11
/01
/24

Asociația SIGNIS România anunță prima ediție a Festivalului Internațional FILMIKON, care propune o selecție de filme premiate de-a lungul anilor de juriile ecumenice și interreligioase, în peste 30 de festivaluri de film din lume, dar și un dialog despre valorile creștine și umane pornind de la aceste producții. Începând cu anul 1974, Premiul Juriului Ecumenic este un premiu independent acordat filmelor de lungmetraj din competițiile unor festivaluri internaționale de film din lume, precum Cannes sau Berlin.