Degetul apodictic
https://www.ziarulmetropolis.ro/degetul-apodictic/

TEATRU „Artists Talk”, spectacol de Gianina Cărbunariu, se joacă la ARCUB. A fost o revelaţie a acestei stagiuni. Artiştii – Ruxandra Maniu, Ilinca Manolache, Alexandru Potocean, Gabriel Răuţă, Bogdan Zamfir – sunt printre cei mai buni din ţara noastră, şi o demonstrează din nou.

Un articol de Andrei Crăciun|6 iunie 2017

Artists Talk a fost gândit, scris și regizat de Gianina Cărbunariu. Și – cu toată implicarea echipei care l-a făcut posibil, de la actori la scenografă – Artists Talk este un spectacol de autor. El arată o viziune – coerentă, de altfel – cu privire la etica în artă.

Desigur, dilemele etice nu sunt noi. Gianina Cărbunariu a făcut însă un colaj extrem de acut din realitate. Totul pare urgent. Este de aceea unul dintre rarele spectacole din București care au ajuns până în secolul XXI.

El are la bază o documentare, iar acea documentare a arătat ipocrizia, obtuzitatea, aroganța artiștilor atât față de public, cât și față de cei pe care se înalță arta lor, căci în mileniul al III-lea arta a ajuns să graviteze, atât de des în fals, în jurul mizelor sociale.

Artists Talk este fără îndoială un bun spectacol de teatru. Are miză. Prezint însă rezerve cu privire la această viziune a degetului apodictic – care nu acceptă multe nuanțe.

Artists Talk face o demonstrație fără milă, este de aceea moralizator. Cu alte cuvinte, deși se spun adevăruri, tonul pe care aceste adevăruri sunt spuse este prea înalt. După gustul meu, firește.

Totodată, te simți ca acei copii certați de diriginte la o oră de școală generală că lipsesc de la cursuri și nu învață și generația lor oricum nu e bună de nimic. Nu e chiar așa!, ar spune atunci copiii, dacă i-ar asculta cineva, noi suntem aici, nu vorbiți cu cine trebuie!

Am plecat de la Artists Talk cu acest dublu sentiment: că am văzut un spectacol necesar, de care e mare nevoie, pentru că arta fără etică e, mai ales, o costisitoare bufonerie, și în același timp că am fost, spectator, certat la grămadă cu artiștii impostori ai zilelor noastre.

Artists Talk condamnă just injustețea. Calcă în picioare mofturile și foarte bine face. Dă cu impostorii de toți pereții și e bine că e așa. Degetul apodictic e însă inflexibil. E atât de rigid, că îți mai scapă și ție – în confortul tău mizerabil de mic-burghez – o mustrare.

Iar la această mustrare, nu am cum să tac. Ceea ce îi lipsește acestui spectacol este puțină relaxare.

Sigur, situația e gravă (când n-a fost?), totul este decisiv și pe umerii noștri atârnă trecutul și viitorul (e bine că se aduce în discuție destinul scriitoarei Irène Némirovsky), ne sufocăm de indignare, dar – știți ce? – nu am râs.

Am zâmbit, m-am crispat, m-am înfuriat. Dar nu am râs. Și nu știu cum putem să îndreptăm lumea și să îi facem de ocară pe impostori, mai ales pe cei din artă, dacă nu râdem de ei până la ultimele consecințe.

Artists Talk condamnă just injustețea. Calcă în picioare mofturile și foarte bine face. Dă cu impostorii de toți pereții și e bine că e așa. Degetul apodictic e însă inflexibil.

Foto: ARCUB

13
/05
/15

Pe 23 mai 2015, la Bookfest, Editura Herg Benet va lansa volumul “Pălăria albastră şi alte povestiri”, semnat de Andrei Crăciun, poet, prozator şi, mai ales, colaborator al nostru, al ziarului Metropolis, unde semnează de un an şi jumătate cronici de teatru şi de cărţi şi de filme şi interviuri cu personalităţi din cultura noastră românească, aşa cum e ea.

13
/05
/15

Un spectacol de dans contemporan care a epuizat toate ipostazele umanității în fața unei divinități capricioase. Akram Khan Company a prezentat, în premieră pentru publicul din România, Kaash, vineri și sâmbătă seară, pe scena Teatrului Național București, în cadrul celei de a XVI-a ediții a Întâlnirilor JTI.

12
/05
/15

„Fazanul” a avut premiera pe 8 mai la Teatrul Nottara. Comedia bulevardieră, în regia tânărului Alexandru Mâzgăreanu, aduce pe scenă savoarea îndrăzneaţă a umorului burlesc. Timp de două ore, ispitele amoroase şi încurcăturile de situaţie se înlănţuie în ritmul alert al unui dans de samba.

12
/05
/15

Noul roman al lui Umberto Eco, Numărul zero, va fi lansat duminică, 24 mai, ora 15.00, la standul Editurii Polirom, din cadrul Salonului Internațional al Cărții Bookfest 2015. „Eco reconstruieşte, urmărind întîmplările prin care trec protagoniştii romanului, evenimentele cele mai putrede şi intrigile cele mai tulburătoare din istoria Italiei postbelice.” (Panorama)

12
/05
/15

 În luna mai, Merci Charity Boutique (MCB) împreună cu Acuarela Bufet organizează Charity Lunch #4 - un prânz pentru tine sau un cadou special oferit unui prieten, cu o personalitate pe care o admiră.

12
/05
/15

Caravana Docuart poposește vineri, 15 mai, la Timișoara. în cadrul StudentFest. Puteți vedea documentare românești în mansarda Facultății de Arte și Design, din strada Oituz nr 4, vineri de la ora 23 și sâmbătă (de Noaptea Muzeelor), de la aceeași oră. Intrarea e liberă.

12
/05
/15

Regizorul Alexa Visarion montează pentru prima dată un spectacol pe scena Teatrului Național „Radu Stanca“ Sibiu: „Noaptea bufonilor“ va fi prezentat în avanpremieră sâmbătă, 16 mai, ora 19:00. În rolurile principale, doi actori de excepție și o întâlnire artistică inedită: Ilie Gheorghe și Marian Râlea.

11
/05
/15

CRONICĂ DE FILM Bazat pe o piesă de teatru și un scenariu scrise de (actorul și dramaturgul) Mimi Brănescu, „Acasă la tata”, debutul în regie al lui Andrei Cohn, se afișează ca o farsă sub care se ascunde o dramă la foc mic despre sentimentul ratării și regretul pierderii tinereții.

11
/05
/15

CV-ul unui puști pletos, înalt, cu pălărie de piele și mers a la Steve Jobs, poate fi al unui metalist, biker, rocker sau poate al vreunui elev cu nota scăzută la purtare. Dacă nu e în niciuna dintre aceste situații, cu siguranță e solist vocal în vreo trupă. Dacă nu e nici vocalist, atunci, în mod cert, e ceva în neregulă cu el.

11
/05
/15

Pe 7 mai s-au împlinit 10 ani de la premiera spectacolului „Avarul îndrăgostit”, de Cristian Juncu, după Molière, în regia lui Vlad Massaci, jucat la Teatrul de Comedie. Ziarul Metropolis publică a treia (și ultima) parte a eseului despre „Avarul” scris de Ioan Chelaru, interpretul rolului principal.