Deja Vu cu Dan Chişu
https://www.ziarulmetropolis.ro/deja-vu-cu-dan-chisu/

CRONICĂ DE FILM A patra experienţă de regizor a lui Dan Chişu în tot atâţia ani, „Déjà Vu” este un film cu pretenţii de experiment, în care jocul bun al actriţelor Ioana Flora şi Mirela Oprişor şi gustul pentru farsă nu ascund pe deplin senzaţia de improvizaţie.

Un articol de Ionuţ Mareş|15 noiembrie 2013

CRONICA DE FILM A patra experienţă de regizor a lui Dan Chişu în tot atâţia ani, Deja Vu este un film cu pretenţii de experiment, în care jocul bun al actriţelor Ioana Flora şi Mirela Oprişor şi gustul pentru farsă nu ascund pe deplin senzaţia de improvizaţie.

Dan Chişu este un cineast ambiţios, chiar dacă întârziat. Atât de ambiţios, încât în 2013, la 58 de ani, a ajuns, cu „Déjà Vu“, la al patrulea lungmetraj regizat, după „Websitestory” (2010), „Ursul” (2011) şi „Şi caii sunt verzi pe pereţi” (2013). Şi mai are încă unul pe ţeavă pentru anul viitor, „Bucureşti NonStop”.

Este o aglomerare de filme produse aproape în totalitate fără bani de la CNC (excepţia o reprezintă „Ursul”), care denotă, probabil, o tentativă de recuperare a unui timp pierdut sau regretul unui start ratat. De aici, poate, şi inconştienţa şi, într-un fel, naivitatea (nu întotdeauna favorabile) cu care Dan Chişu se aruncă în proiectele sale cinematografice.

O bună dovadă în acest sens o reprezintă cel mai nou film al său, „Déjà Vu“, care va intra de vineri în cinematografe.

La intersecţia dintre film cu ambiţii de experiment şi exerciţiu de stil practicat în general de tineri la început de „carieră“ regizorală, „Déjà Vu” este o experienţă care se salvează pe alocuri de pericolul banalităţii în special datorită distribuţiei – Ioana Flora, prezentă aproape în toate cadrele, şi, într-un rol mai mic dar percutant, Mirela Oprişor, două din cele mai bune tinere actriţe de film din România -, dar şi unei lejerităţi care testează pe alocuri farsa, cu rezultate surprinzătoare.

deja vu Mirela Oprisor

Actriţa Mirela Oprişor, într-o scenă din filmul „Deja vu“

„Déjà Vu” este filmat exclusiv din perspectiva vizuală a protagonistului (POV), Mihai (interpretat de Dan Chişu), al cărui chip nu este arătat în niciun moment, dar a cărui voce este prezentă în dialogurile cu amanta sa, Tania (Ioana Flora).

Actriţa a avut o experienţă similară în „Pescuit sportiv” (acolo POV-ul încercat de directorul de imagine Adrian Silişteanu şi de regizorul-scenarist Adrian Sitaru trecea de la un personaj la altul), numai că Dan Chişu duce ideea la extrem şi nu foloseşe un operator – îşi dirijează singur camera, pe care o are ataşată într-o cască uriaşă pusă pe cap (informaţie dezvăluită la proiecţia de presă a filmului).

Este dimineaţa devreme, iar Mihai, a cărui profesie este doar sugerată, se află în luxoasa sa vilă din Bucureşti împreună cu Tania. Cei doi au o relaţie de aproape trei ani, pe care Mihai pare în sfârşit dispus să i-o dezvăluie soţiei sale, vedeta Valeria (Mirela Oprişor), spre a cărei locuinţă din apropiere de Bucureşti pornesc cei doi amanţi.

Citiţi şi: Bucuresti NonStop – singurul film românesc prezent la CentEast Market

Cu o structură clasică şi împărţit în trei segmente bine delimitate – pregătirile de dimineaţă din prima casă, drumul cu maşina şi întâlnirea în trei din a doua locuinţă -, filmul se străduieşte să propună câteva idei despre nehotărârea masculină şi capriciile feminine, despre apropierile şi respingerile dintr-un cuplu, despre imposibilitatea de a ieşi dintr-o anumită repetitivitate emoţională şi chiar despre cinema (mai degrabă la prima mână).

Numai că ideile nu sunt atât de original lansate încât să merite o atenţie sporită. Mai ofertantă este încercarea, pe alocuri reuşită, de a experimenta farsa, pe care Ioana Flora şi Mirela Oprişor par a o accepta cu o voluptate a jocului.

Déjà-vu-urile sunt redate rudimentar, în timp ce unele inadvertenţe tehnice şi scăpări scenaristice, dar şi improvizaţii vizibile trag în jos un film care pare mai mult o tentativă de a satisface un capriciu al regizorului-scenarist, decât de a se erija în discurs cinematografic demn de reţinut.

Textul reprezintă o formă uşor modificată a unei cronici apărute pe site-ul MareleEcran. Filmul a intrat din 15 noiembrie în cinematografe.

INFO

Déjà Vu (România, 2013)

Regia: Dan Chişu

Cu: Ioana Flora, Mirela Oprişor

Rating: ●●○○○

Ionuţ Mareş, autorul cronicii,

este şi colaborator al blogului
de film şi cultură cinematografică

Marele Ecran

Foto din Deja vu – capturi film



05
/02
/18

23 de lungmetraje, 12 documentare și 49 de scurtmetraje lansate în cinematografe sau festivaluri în 2017 au intrat oficial în cursa pentru nominalizări la Premiile Gopo 2018. Gala Premiilor Gopo, cel mai important eveniment dedicat industriei cinematografice din România, ajunsă la cea de-a XII-a ediție, va avea loc pe 27 martie.

02
/02
/18

"Sunt un om care trăit o viaţă plină de compromisuri. Le-am făcut de spaimă, de frică, o viaţă cu foarte multe împliniri în acelaşi timp." - Vladimir Găitan. Actorul care a debutat în „Reconstituirea”, capodopera lui Lucian Pintilie, împlinește, astăzi, 71 de ani!

01
/02
/18

„Eu nu sunt actor şi n-am fost niciodată. Ceea ce oamenii văd pe ecran sunt chiar eu.” - Clark Gable (1 februarie 1901 - 16 noiembrie 1960). Cunoscut si ca The King of Hollywood, Clark Gable - unul dintre actorii cu cel mai mare succes în box-office din istorie - și-a început cariera ca actor la teatru și a apărut în filme mute între 1924 și 1926. Peste alți opt ani va primi primul sau rol principal și va câştiga Oscarul pentru cel mai bun actor (It Happened One Night).

01
/02
/18

Studiourile Marvel prezintă filmul „Black Panther / Pantera neagră”: povestea lui T’Challa, un tânăr rege african care îmbracă propriul costum de super-erou, preluând astfel o moştenire veche de secole. În 2016, Universul Cinematografic Marvel i-a urat bun venit lui T’Challa/Pantera Neagră şi a introdus acest personaj în producţia „Căpitanul America: Război Civil”, film care a bătut nenumărate recorduri şi a pornit o luptă între Răzbunători.

31
/01
/18

Michael Haneke, dublu câştigător al trofeului Palme d'Or atribuit în cadrul Festivalului de Film de la Cannes, va crea în premieră un serial de televiziune, care se va intitula "Kelvin's Book", a anunţat compania germană de producţie UFAFiction.

30
/01
/18

TV5 MONDE dedică luna februarie legendelor cinematografiei franceze Jean-Paul Belmodo și Jean Gabin, printr-o privire asupra filmelor în care au jucat, dar și asupra vieții din afara platoului de filmare. Programul special include două documentare de excepție, cu subtitrare în limba română.

29
/01
/18

Festivalul Internațional de Film Transilvania reia, în acest an, Bursa Alex. Leo Șerban. Aflată la cea de-a patra ediție, această inițiativă menită să promoveze spiritul libertății de expresie, al profesionalismului și al rigorii intelectuale va avea ca premiu principal o bursă în valoare de 2500 de Euro, oferită de către Conceptual Lab – partener al festivalului pentru al doilea an consecutiv.

25
/01
/18

Liderul segmentului de distribuţie de film din România pentru cel de-al doilea an consecutiv, Vertical Entertainment a securizat pentru titlurile aflate în portofoliul său nu mai puţin de 15 nominalizări la ediţia de anul acesta a Premiilor Oscar, dintre care opt au fost primite doar de către producţia Warner Bros. Pictures ,,Dunkirk”.

24
/01
/18

CRONICĂ DE FILM Aşa cum ne-a obişnuit, Yorgos Lanthimos, cel mai titrat cineast grec al ultimilor ani, vine cu un nou film-şoc, „Uciderea cerbului sacru”. Însă împinge cinismul la extrem – deopotrivă faţă de personaje şi spectatori. O simplă demonstraţie de stil, o pedalare în gol.

23
/01
/18

Pelicula „The Shape of Water”, în regia lui Guillermo del Torro, a fost nominalizată la 13 categorii, la cea de-a 90-a ediție a premiilor OSCAR. În topul nominalizărilor se mai află drama „Dunkirk”, regizată de Christopher Nolan - 8 nominalizări și „Three Billboards Outside Ebbing, Missouri” - 7 nominalizări.

22
/01
/18

Filme de Steven Soderbergh şi Alonso Ruizpalacios se numără între cele mai noi cinci producţii selectate în competiţia Festivalului de Film de la Berlin, unde „În pronunţare”, debutul în lungmetraj al Mihaelei Popescu, a fost inclus în programul Berlin Critics’ Week. Festivalul Internaţional de Film de la Berlin va avea loc între 15 şi 25 februarie.