DESENe de Andrei Tudoran la Pleshoo Contemporary
https://www.ziarulmetropolis.ro/desene-de-andrei-tudoran-la-pleshoo-contemporary/

Miercuri, 1 octombrie 2014, desenele şi experimentele grafice ale lui Andrei Tudoran evadează din arhiva sa personală, în care stau închise de obicei, ieşind la aer doar pentru a puncta o evoluţie sau a oferi o soluţie, şi se caţără pe pereţii galeriei Pleshoo Contemporary, pentru a-şi revendica propriile calităţi în faţa picturii mult mai cunoscute a artistului.

Un articol de Ştefania Dumbravă|1 octombrie 2014

Un deceniu de căutări și elucidări ale formei devine un subiect în sine: investigarea figurii și a siluetei umane, laitmotivele lucrărilor artistului, mereu prezente, indiferent de „tratamentul” la care sunt supuse pentru a răspunde voinței picturale.

În mod obișnuit, pentru un pictor, desenele servesc doar la formarea sa artistică, iar apoi în „laboratorul” artei sale, în primele etape ale formulării compoziției.

Pentru un artist cerebral și analitic cum e Tudoran, pentru care exactitatea formei și a realității joacă un rol primordial în procesul de dinamitare a lor, era de intuit că desenul joacă un rol mai important decât pentru un pictor exclusiv colorist.

Surpriza apare însă atunci când, prin juxtapunerea a zece ani de lucrări care caută să epuizeze tot ceea ce desenul poate aduce de interes pentru artist, de la ireproșabilul desen pur academic la formule minimaliste esențializate, desenele nu mai sunt doar o serie de etape preliminare. Ele devin, scoase din contextul Andrei Tudoran funcționalității limitate care le este atribuită de obicei, o rețea de duble oglinzi retrospective și introspective, mărturii ale unei evoluții artistice constante, precum și ale înclinațiilor ludice către experimentul grafic în linogravură sau peniță, cu accente ocazionale de culoare sau în negativ.

Semi-parodic prin rememorarea atmosferei expozițiilor de sfârșit de semestru sau de an, a căror experiență formează orice student de instituție artistică (în cazul lui Tudoran, liceul de artă Nicolae Tonitza și apoi Universitatea Națională de Arte), și prin recapitularea sinoptică a sumei lor de un deceniu, demersul lui Andrei Tudoran are tonul lejer pe care doar siguranța pe propriile mijloace de expresie îl poate justifica.

Vizibilă la fel de bine în liniile sigure ale creionului sau cărbunelui și în tușele care construiesc direct siluetele, atunci când pictorul caută spontaneitatea și esența expresiei, siguranța prezenței de desenator a lui Tudoran cucerește dreptul la autonomie al lucrărilor expuse, care se prezintă ca un corpus unitar de studii cu identitate proprie.

Foto: DESENe de Andrei Tudoran – Pleshoo Contemporary



28
/04
/23

Complexul Muzeal Bistrița-Năsăud și Asociația Culturală „Grigore Bradea” vă invită la vernisajul expoziției realizate de Florin Tamba – laureat al Premiului „Grigore Bradea” 2021. Vernisajul expoziției de sculptură are loc vineri, 5 mai 2023, de la ora 18:00, la Muzeul Județean Bistrița-Năsăud. Expoziția va fi prezentată de istoricul de artă Vasile Duda.

27
/04
/23

Finalul lunii aprilie aduce încă două vernisaje în spațiile galeriei neconvenționale Celula de Artă. De pe 26 aprilie și până pe 6 iunie, la Kulterra Gallery (str. Știrbey Vodă nr. 104 – 106), se poate vedea expoziția „Călătorii” a artistei Ioana Badea, ce explorează drumuri, și nu destinații, făcute atât cu pasul, cât și cu gândul și între 29 aprilie și 13 mai artistul Bogdan – George Negulescu aduce în spațiul-acvariu din B-dul Carol, nr. 53 expoziția ”Red my mind”.

27
/04
/23

Cea de-a IX-a ediție a Festivalului Internațional de Arhitectură și Design Concéntrico se va desfășura, în perioada 27 aprilie - 2 mai 2023, în orașul Logroño (Spania), iar România va fi din nou prezentă, cu instalația „Fresaˮ/„Căpșunăˮ, realizată de arhitecta Oana Stănescu. Participarea României la această ediție a Festivalului este susținută de Institutul Cultural Român de la Madrid, partener al Festivalului, cu sprijinul Uniunii Arhitecților din România.

25
/04
/23

Fundația Art Encounters din Timişoara, oraş care este Capitala Europeană a Culturii în acest an, găzduieşte expoziția "Adrian Ghenie - Corpul imposibil", ce conține o serie de desene și câteva picturi tulburătoaere, inspirate din izolarea din perioada pandemiei.

24
/04
/23

„Albinele Mării Negre” de Vasile Rață este a doua expoziție din seria „Window to Europe” de la Arbor.art.room, care-și propune ca de-a lungul acestui an să promoveze artiști cu rădăcini basarabene, care și-au început cariera la sfârșitul anilor ’80 și începutul anilor ’90. Acela a fost momentul prăbușirii cortinei de fier și al deschiderii de noi oportunități în spațiul occidental.