Despre filmul politic, cu regizorul Copel Moscu
https://www.ziarulmetropolis.ro/despre-filmul-politic-cu-regizorul-copel-moscu/

INTERVIU Am stat de vorbă cu cineastul şi profesorul universitar Copel Moscu, iniţiatorul şi directorul Cinepolitica, despre ce înseamnă un film politic, despre rolul unui astfel de festival şi despre atracţiile noii ediţii, care începe joi, la Bucureşti, cu ultimul film al lui Andrzej Wajda, „Imaginea de apoi”.

Un articol de Ionuţ Mareş|18 aprilie 2017

Cea de-a șasea ediție a Festivalului Cinepolitica are loc de joi până duminică (20-23 aprilie) la Institutul Balassi și Cinematograful Elvira Popescu din București. Programul complet poate fi consultat aici.

Am stat de vorbă cu cineastul și profesorul de regie Copel Moscu, inițiatorul și directorul Cinepolitica, despre motivația din spatele unui astfel de eveniment, despre ce înseamnă un film politic, despre rolul festivalului, despre atracțiile noii ediții, despre dificultăți și despre satisfacții.  

Ionuț Mareș: Ce v-a determinat să inițiați un astfel de festival?

Copel Moscu: Cred că, iniţial, a fost o afinitate personală pentru genul acesta de film. Întotdeauna m-au fascinat subiectele politice tratate cu talent şi seriozitate, în cinema. Aparţin unei generaţii pentru care adevărul din spatele mecanismelor politice era, la un moment dat, de neatins. De aici şi aviditatea pentru revelarea adevărului ocultat de sistemele de propagandă sau informaţie.

Ce înseamnă pentru dvs. un film politic?

Filmul politic este atât cel care este ancorat direct în istorie şi tratează subiecte consemnate deja, punând în lumină faptele şi biografiile unor personaje politice cât se poate de reale, dar şi cel care aduce în discuţie într-un mod mult mai subtil şi metaforic realitatea umană şi existenţa individului ca animal politic. Sunt foarte multe filme politice excelente care aparţin genurilor SF sau animaţie. Nicio legătură directă aici cu realitatea, dar poveştile spuse pot fi mai mult decât relevante, pot fi adevărate momente de epifanie.

Cinepolitica a ajuns la ediția a VI-a. Cum vedeți rolul unui astfel de festival și a unor astfel de filme astăzi?

Cred că, în condiţiile unui exces de informaţii contradictorii, un astfel de festival poate răspunde, măcar parţial, unor întrebări extrem de apăsătoare în contextul încărcat de pericole şi impredictibilitate de pe glob. Pare că ceva pluteşte în aer, şi doar comunicarea şi analiza corectă pot desluşi misterele politicii mondiale actuale.

Care sunt atracțiile principale ale acestei noi ediții, atât din secțiunea competițională, cât și dintre proiecțiile speciale?

 Filmele din competiţie sunt alese în aşa fel încât să aibă legătură cât mai directă cu momentele istorice recente: proteste, mişcări de stradă, revolte, ascensiunea extremistă, Trump, Clinton sau Putin. Desigur, avem şi filme care tratează subiecte mai subtile cum ar fi viaţa într-un penitenciar asiatic, sindromul post-traumatic la foştii militari sau recoltarea şi traficul ilegal de organe.

Titluri importante se găsesc şi în filmele de gală. În deschidere vom prezenta ultimul film al marelui cineast european Andrzej Wajda. Credem că e un moment important pentru publicul cinefil din România.

Care sunt cele mai mari dificultăți în organizarea festivalului?

Bineînţeles, ca la mai toate proiectele culturale din România, finanţarea evenimentului este anevoioasă şi plină de neprevăzut. Totuşi, am putut aduce festivalul la a şasea ediţie cu ajutorul unor parteneri de nădejde, care ne-au susţinut atât material cât şi prin promovare şi logistică, precum CNC, Ministerul Culturii, ICR, UCIN, PMB sau Ziarul Metropolis şi Teatrul Metropolis. Un alt suport academic vine din zona universtară: UNATC, UNARTE sau SNSPA.

Și care sunt satifacțiile pe care vi le oferă?

Bucuria de a vedea că oamenii descoperă ceva interesant şi că pentru câteva zile devin conectaţi la informaţii şi poveşti adevărate pe care nu  le puteau imagina, care îi pun pe gânduri şi îi fac şi mai dornici să comunice între ei, merită toate eforturile de peste an.

 

12
/10
/16

“Toni Erdmann”, în regia lui Maren Ade, coprodus de Ada Solomon, desemnat drept cel mai bun film al anului de către Federația Internațională a Criticilor de Film (FIPRESCI), va deschide Festivalul Les Films de Cannes a Bucarest vineri, 14 octombrie, ora 18:30, în prezența regizoarei Maren Ade.

11
/10
/16

CRONICĂ DE FILM Filmat în bună parte în România, „Toni Erdmann”, al treilea lungmetraj al regizoarei germane Maren Ade, este o dramedie despre rolurile sociale şi măştile familiale spre care ne împinge viaţa şi de care ne este teamă să scăpăm pentru a redeveni noi înşine.

11
/10
/16

Abbas Kiarostami, unul dintre cei mai influenți cineaști ai ultimelor decenii, care s-a stins din viaţă, în iulie, anul acesta, la Paris, la vârsta de 76 de ani, va fi celebrat în cadrul unei retrospective la Les Films de Cannes à Bucarest (14 – 23 octombrie). Invitata specială, cu acest prilej, este actrița Mania Akbari, care va lua parte la proiecții și va discuta cu publicul în primele patru zile de festival.

10
/10
/16

“Sandra”, un scurtmeraj despre un grup de fete excentrice care sunt închise într-o pseudo-comunitate de fete în care violența și prietenia se împletesc într-un mod nefiresc a câștigat trofeul Timishort 2016 în valoare de 3500 de euro.

08
/10
/16

Rulează în cinematografele din țara noastră filmul artistic „Două lozuri” (regizor Paul Negoescu). Comedie românească, așadar mai puțin romantică și vag tragică. Nu se râde deloc rău.

07
/10
/16

Şapte dintre cele mai noi şi mai de succes producţii româneşti, printre care extrem de aşteptatele „Sieranevada” de Cristi Puiu şi „Inimi cicatrizate” de Radu Jude, dar şi clasicul „La Moara cu noroc” de Victor Iliu vor putea fi văzute, în cadrul unor proiecţii cu intrare liberă, la a doua ediţie a Zilelor Filmului Românesc la Chişinău, care va avea loc între 20 şi 23 octombrie la Cinema Odeon, cu participarea mai multor invitaţi speciali.

07
/10
/16

Actrița, regizoarea și scriitoarea Diane Keaton (70 de ani) va primi cea de-a 45-a distincție pentru întreaga carieră decernată de Institutul American de Film (AFI). Anterior, premiul a mai fost decernat printre alții lui John Williams, Jane Fonda, Mel Brooks și Morgan Freeman.

06
/10
/16

Între 17 și 23 octombrie 2016, Sibiul se conectează vreme de 7 zile cu realități din lumea largă pe calea filmului documentar, la Astra Film Festival, ediția cu numărul 23. Fuocoammare, premiat cu Ursul de Aur la Berlinale 2016, va fi proiectat vineri, 21 octombrie, de la ora 21:30 la Sala Thalia.

05
/10
/16

Pe când „Câini” încă nu intrase în cinematografe, l-am provocat pe regizorul Bogdan Mirică la o scurtă discuție despre zilele petrecute pe platoul de filmare, dar și despre ce înseamnă pentru el premiile, masterul de scenaristică de la Londra sau simpatia vizbilă a publicului pentru un film românesc.

05
/10
/16

Ediția #11 a Festivalului Internaţional de Film de Animaţie Anim'est are loc în perioada 7-16 octombrie, la Cinema Pro, Cinema Elvire Popesco, Cinemateca Eforie, Institutul Cervantes, Centrul CINETic, Club Fabrica și Club Control. Festivalul se deschide pe 7 octombrie cu La Tortue Rouge (Țestoasa roșie), o co-producție Franța-Belgia-Japonia în regia lui Michael Dudok de Wit.

05
/10
/16

De la incisive la joviale, cele 25 de filme selecționate în competiția Filminute 2016 aduc o gamă de perspective și povești captivante din 17 țări. Cea de-a 11-a ediție a FILMINUTE, festivalul internațional de filme de un minut, debutează în această săptămână cu o colecție a celor mai bune filme ultrascurte din lume, fiecare împachetând o poveste completă în fix un minut.

03
/10
/16

Maren Ade, regizoarea germană care a făcut senzație la Cannes cu o comedie filmată la București, Toni Erdmann, se va întâlni cu publicul, pentru prima dată, la Les Films de Cannes à Bucarest (14 – 23 octombrie). Filmul va fi proiectat în premieră în România pe 14 octombrie, în deschiderea festivalului

03
/10
/16

Între 17 și 23 octombrie 2016, Astra Film Festival propune o incursiune itinerantă de excepție de la cinemaul documentar clasic până la cele mai noi tehnologii pe care le experimentează filmul, de la vizionări colective în sala de cinema, la experiențe inedite de proiecții crossmedia 360 de grade în dom sau vizionări de filme cu ochelari de realitate virtuală.