Despre filmul politic, cu regizorul Copel Moscu
https://www.ziarulmetropolis.ro/despre-filmul-politic-cu-regizorul-copel-moscu/

INTERVIU Am stat de vorbă cu cineastul şi profesorul universitar Copel Moscu, iniţiatorul şi directorul Cinepolitica, despre ce înseamnă un film politic, despre rolul unui astfel de festival şi despre atracţiile noii ediţii, care începe joi, la Bucureşti, cu ultimul film al lui Andrzej Wajda, „Imaginea de apoi”.

Un articol de Ionuţ Mareş|18 aprilie 2017

Cea de-a șasea ediție a Festivalului Cinepolitica are loc de joi până duminică (20-23 aprilie) la Institutul Balassi și Cinematograful Elvira Popescu din București. Programul complet poate fi consultat aici.

Am stat de vorbă cu cineastul și profesorul de regie Copel Moscu, inițiatorul și directorul Cinepolitica, despre motivația din spatele unui astfel de eveniment, despre ce înseamnă un film politic, despre rolul festivalului, despre atracțiile noii ediții, despre dificultăți și despre satisfacții.  

Ionuț Mareș: Ce v-a determinat să inițiați un astfel de festival?

Copel Moscu: Cred că, iniţial, a fost o afinitate personală pentru genul acesta de film. Întotdeauna m-au fascinat subiectele politice tratate cu talent şi seriozitate, în cinema. Aparţin unei generaţii pentru care adevărul din spatele mecanismelor politice era, la un moment dat, de neatins. De aici şi aviditatea pentru revelarea adevărului ocultat de sistemele de propagandă sau informaţie.

Ce înseamnă pentru dvs. un film politic?

Filmul politic este atât cel care este ancorat direct în istorie şi tratează subiecte consemnate deja, punând în lumină faptele şi biografiile unor personaje politice cât se poate de reale, dar şi cel care aduce în discuţie într-un mod mult mai subtil şi metaforic realitatea umană şi existenţa individului ca animal politic. Sunt foarte multe filme politice excelente care aparţin genurilor SF sau animaţie. Nicio legătură directă aici cu realitatea, dar poveştile spuse pot fi mai mult decât relevante, pot fi adevărate momente de epifanie.

Cinepolitica a ajuns la ediția a VI-a. Cum vedeți rolul unui astfel de festival și a unor astfel de filme astăzi?

Cred că, în condiţiile unui exces de informaţii contradictorii, un astfel de festival poate răspunde, măcar parţial, unor întrebări extrem de apăsătoare în contextul încărcat de pericole şi impredictibilitate de pe glob. Pare că ceva pluteşte în aer, şi doar comunicarea şi analiza corectă pot desluşi misterele politicii mondiale actuale.

Care sunt atracțiile principale ale acestei noi ediții, atât din secțiunea competițională, cât și dintre proiecțiile speciale?

 Filmele din competiţie sunt alese în aşa fel încât să aibă legătură cât mai directă cu momentele istorice recente: proteste, mişcări de stradă, revolte, ascensiunea extremistă, Trump, Clinton sau Putin. Desigur, avem şi filme care tratează subiecte mai subtile cum ar fi viaţa într-un penitenciar asiatic, sindromul post-traumatic la foştii militari sau recoltarea şi traficul ilegal de organe.

Titluri importante se găsesc şi în filmele de gală. În deschidere vom prezenta ultimul film al marelui cineast european Andrzej Wajda. Credem că e un moment important pentru publicul cinefil din România.

Care sunt cele mai mari dificultăți în organizarea festivalului?

Bineînţeles, ca la mai toate proiectele culturale din România, finanţarea evenimentului este anevoioasă şi plină de neprevăzut. Totuşi, am putut aduce festivalul la a şasea ediţie cu ajutorul unor parteneri de nădejde, care ne-au susţinut atât material cât şi prin promovare şi logistică, precum CNC, Ministerul Culturii, ICR, UCIN, PMB sau Ziarul Metropolis şi Teatrul Metropolis. Un alt suport academic vine din zona universtară: UNATC, UNARTE sau SNSPA.

Și care sunt satifacțiile pe care vi le oferă?

Bucuria de a vedea că oamenii descoperă ceva interesant şi că pentru câteva zile devin conectaţi la informaţii şi poveşti adevărate pe care nu  le puteau imagina, care îi pun pe gânduri şi îi fac şi mai dornici să comunice între ei, merită toate eforturile de peste an.

 

02
/06
/21

BIDFF - Bucharest International Dance Film Festival, unica manifestare cinematografică din România dedicată filmelor de dans, deschide sesiunea de înscrieri pentru secțiunile competiționale de scurtmetraje ale celei de-a șaptea ediții, care va avea loc între 1-5 septembrie, la București. Datele limită la care se pot trimite aplicațiile sunt 25 iunie (normal) și 16 iulie (târziu).

02
/06
/21

Cea de-a XVII-a ediție a Bucharest International Film Festival, care va avea loc între 3 - 12 septembrie 2021, pe lângă continuarea tradiției de a arăta publicului cinefil, în premieră în România, unele dintre cele mai așteptate filme recente din întreaga lume, aduce și o serie de evenimente speciale pentru iubitorii de film. Una dintre aceste secțiuni în premieră este cea istorică, dedicată celebrării a 100 de ani de la nașterea Regelui Mihai I al României, și este organizată cu sprijinul Casei Regale Române. Documentarul istoric "Războiul Regelui" deschide programul aniversar.

01
/06
/21

Noul episod dedicat istoriei documentarului românesc de Cineclubul One World Romania aduce prim-plan trei personalități literare - Nina Cassian, Radu Cosașu și Geo Bogza. Până la 25 iunie pot fi văzute online, gratuit, cinci documentare de scurtmetraj din anii `60 la care şi-au adus contribuţia cei trei cunoscuţi scriitori.

01
/06
/21

Documentarul, care a avut premiera mondială anul trecut în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Berlin, unde a fost selectat în secțiunea competițională Forum, va fi distribuit de microMULTILATERAL cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei. Lansarea documentarului „Ieșirea trenurilor din gară” va marca cei 80 de ani de la Pogromul de la Iași, unul dintre cele mai violente masacre din istoria evreilor din România.

01
/06
/21

Așteptarea cinefililor s-a încheiat: se redeschid cinematografele! Pe 1 Iunie, de Ziua Copilului, prichindeii pot urmări pe marile ecrane, în avanpremieră, noile aventuri ale nătăflețului “Peter, iepuraşul fugit de-acasă”, iar din 11 iunie 2021, filmul va rula pe marile ecrane din toată țara. Oare ce pozne mai isprăvește Peter și prin ce peripeții trece alături de prietenii lui? Aflăm curând, la cinema – prilej de distracție pentru întreaga familie!

26
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Sunt greu de ghicit mizele din spatele noului film ca regizor al lui Horaţiu Mălăele, „Luca” (2020), realizat după un scenariu de Adrian Lustig. Adevărul e că lungmetrajul pare un amestec între unele din obsesiile lui Mălăele şi unele din obsesiile lui Lustig, cei doi colaborând şi la „Nunta mută” (2008) şi „Funeralii fericite” (2013).

24
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Dacă e ceva ce diferenţiază cu adevărat „Undine” (2020), noul titlu al cunoscutului regizor Christian Petzold, de alte filme din categoria sa, adică opere europene de autor cu priză în festivaluri şi gale de premiere, este prezenţa mai multor trimiteri la romantismul german. Cam toate cronicile au remarcat de altfel aspectul de basm modern.

24
/05
/21

Cinematografia spaniolă va fi celebrată la cea de-a 20-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (23 iulie – 1 august 2021) printr-un program amplu, Focus Spania, care va include proiecții și evenimente speciale, întâlniri cu cineaști, masterclass-uri, inițiative de industrie și expoziții.

24
/05
/21

Începând cu ultimul weekend al lunii mai, Arhiva Activă lansează un program de recuperare și de promovare critică a cinematografiei românești, în parteneriat cu Arhiva Națională de Filme și cu Cinemateca Română.

20
/05
/21

Filmul „Câmp de maci” (r. Eugen Jebeleanu) a câștigat atât Premiul pentru cel mai bun film în secțiunea Fest Focus a Festivalului Internațional de Film din Belgrad, cât și Premiul pentru cel mai bun film queer (oferit de festivalul Merlinka). De asemenea, și juriul Festivalului D’A Film Barcelona din Spania a recompensat filmul cu cel mai important premiu din secțiunea Talents.

19
/05
/21

Independența Film lansează pe 21 mai în cinematografele deschise din țară „Undine”, o poveste de dragoste modernă inspirată din basme și semnată de Christian Petzold, regizorul german cunoscut publicului din România pentru „Transit” (2018). Paula Beer, protagonista filmului, a câștigat premiului pentru Cea mai bună actriță la Premiile Academiei Europene de Film și la Berlinale 2020 pentru acest rol. Filmul a fost recompensat și cu Premiul FIPRESCI la același festival.

18
/05
/21

Serialul de televiziune cu Matthias Schoenaerts în rolul principal, una dintre cele mai spectaculoase producții cinematografice europene, a început filmările în România Serialul este o producție CANAL+ și Sky Studios realizat de Cattleya (Italia), Atlantique Productions (Franța), în colaborare Odeon Fiction, StudioCanal și Frame Film (România).

17
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Cu „Femeia de la fereastră” (2021), proaspăt lansat pe Netflix, regizorul Joe Wright propune un film de suspans care se inspiră din „Rear Window” (1954) al lui Alfred Hitchcock. Însă nu trece de nivelul de pastişă.