„Destine la răscruce“ – reinterpretarea miturilor americane
https://www.ziarulmetropolis.ro/destine-la-rascruce-reinterpretarea-miturilor-americane/

CRONICĂ DE FILM „Destine la răscruce“ este peste media producţiilor de peste Ocean aterizate prin mall-urile de la noi. Ryan Gosling, învăluit în aura de coolness devenită marcă proprie, o are alături pe Eva Mendes.

Un articol de Ionuţ Mareş|7 iunie 2013

CRONICĂ DE FILM Cea mai recentă colaborare dintre regizorul Derek Cianfrance şi Ryan Gosling, „Destine la răscruce“ („The Place Beyond the Pines“) se îndepărtează de precedentul lungmetraj al regizorului american, electrizantul şi intimistul „Blue Valentine“, unde starul din „Drive“ făcea pereche cu Michelle Williams.

De această dată, Gosling, învăluit în aura de coolness devenită marcă proprie, o are alături pe Eva Mendes şi, la un moment dat, îi pasează lui Bradley Cooper centrul atenţiei, pe care, şi acesta, îl va preda la rândul său unor adolescenţi.

Prin cele trei poveşti succesive care se influenţează, Cianfrance ne oferă viziunea sa despre viaţă, moarte şi destin, o perspectivă uşor melodramatică şi cu înclinaţii de revistă glossy – traseul copiilor este determinat de trecutul taţilor, pe care riscă să îl repete etc.

Mult mai provocator este discursul, cu scurte irizări parodice şi sarcastice de efect, despre amestecul dintre bine şi rău, despre nelegiuiţii cu faţă umană şi oamenii legii cu trăsături de tâlhari, pe spatele cărora s-a construit şi trăieşte America.

Ryan Gosling şi Eva Mendes, într-o scenă din „Destine la răscruce“

Derek Cianfrance dă dovadă de o spectaculoasă uşurinţă în a controla mai multe genuri şi stiluri. „Destine la răscruce“ începe ca un film intens stilizat despre un hoinar, un bad guy chipeş, sentimental şi uşor sărit de pe ax – jucat de un Ryan Gosling acoperit de tatuaje şi cu tricourile purtate pe dos.

Continuă ca un film poliţist (sau chiar politic) în tradiţia unui „Serpico“, marcat însă de un mai pronunţat relativism moral, în care protagonistul este interpretat de un Bradley Cooper debarasat de siropismul din „Silver Linings Playbook“.

Şi se încheie ca un film cu adolescenţi rebeli, cărora li se ataşează problemele de rigoare – chefuri, droguri, pistoale, fete, bătăi, părinţi.

Un regizor cu libertate şi cu talent

Nu e la îndemâna oricui să treacă prin astfel de abordări într-un singur film cu aerul că le stăpâneşte bine, iar lui Cianfrance îi iese onorabil. Asumat, el preia şi prelucrează (cu accente personale, însă nu atât de percutante şi uşor identificabile ca ale unor Paul Thomas Anderson sau Gus Van Sant) o serie de mituri americane pe care cinematografia le-a exploatat cu succes de-a lungul anilor: bad guy-ul hoinar, singuraticul, jafurile bancare, cursele de motoare, urmăriri ale poliţiei, femeia părăsită şi cu un copil, imigranţii latino, eroismul şi corupţia oamenilor legii, colegiile şi adolescenţii lor rebeli.

Înşiruirea de mai sus nu trebuie să înşele: Cianfrance nu aglutinează clişee, ci explorează teme familiare din mentalul cinematografic deopotrivă hollywoodian şi periferic, încercând să le îmbrace în haine de ultimă generaţie (imaginea este semnată de Sean Bobbitt, care a lucrat şi la „Shame“ sau „Hunger“).

Problema ansamblului – strălucitor fără stridenţe – este că nu renunţă la unele rezolvări scenaristice forţate şi uşor demonstrative, care nu prea pot fi luate în serios ca tratare a temelor „mari“ pe care le scoate la bătaie.

„Destine la răscruce“ este, totuşi, peste media producţiilor de peste Ocean aterizate prin mall-urile de la noi. Şi are potenţial să prindă la un public care, deşi nu vrea neapărat să fie scos din rutina gusturilor cinematografice formate de produsele marilor studiouri, se bucură atunci când dă peste un film al unui regizor cu ceva libertate şi talent.

INFO

„The Place Beyond the Pines“ („Destine la răscruce“, SUA, 2013)

Regia: Derek Cianfrance

Cu: Ryan Gosling, Eva Mendes, Anthony Pizza, Bradley Cooper

Rating: ●●●○○

Ionuţ Mareş, autorul cronicii,
este şi colaborator al blogului
de film şi cultură cinematografică

17
/01
/17

Comedia 6,9 pe scara Richter, în regia lui Nae Caranfil ,va ajunge în 39 de oraşe şi peste 65 de ecrane din ţară, începând cu 20 ianuarie. Miercuri, 18 ianuarie, fanii regizorului sunt aşteptaţi la o proiecţie specială în avanpremieră, care va avea loc de la ora 20.00 la Grand Cinema & More Băneasa. Proiecţia va fi precedată de o sesiune de autografe cu Nae Caranfil, începând cu ora 19.30, în foaierul cinematografului.

16
/01
/17

TV5MONDE a programat pentru luna ianuarie unele dintre cele mai bune filme clasice ale cinematografului francez, cu actori fabuloși: Jean-Paul Belmondo, Claudia Cardinale, Anthony Perkins, Romy Schneider, Lino Ventura, Jeanne Moreau, Orson Welles, Jean-Louis Trintignant, Michèle Morgan sau Danielle Darrieux.

14
/01
/17

CRONICĂ DE FILM „Jackie”, lungmetrajul cu care chilianul Pablo Larrain s-a aflat în 2016 în Competiţia Festivalului de la Veneţia, se situează la intersecţia dintre un film biografic mainstream, cu superstaruri, şi un film de autor care încearcă să împrospăteze convenţiile genului. De aici şi frumuseţea sa.

13
/01
/17

Apărut în 2007 şi relansat acum la liber pe platforma Cinepub, "Război pe calea undelor", de Alexandru Solomon, se înscrie în demersul regizorilor Noului Cinema Românesc, fie ei autori de filme de ficţiune sau de documentare, de a chestiona prezentul prin analiza trecutului, în special a comunismului, şi de a înţelege trecutul pentru o mai bună situare în prezent.

12
/01
/17

„Odiseea“ (2016), povestea celebrului explorator francez Jacques-Yves Cousteau, va avea premiera în cinematografele româneşti în 27 ianuarie. În rolul lui Cousteau îl veţi recunoaşte pe actorul Lambert Wilson, iar actriţa Audrey Tautou va interpreta rolul lui Simone Cousteau, cea de-a doua soţie a exploratorului.

12
/01
/17

Recent apărut în cadrul unui program al Asociaţiei One World Romania şi sub coordonarea criticului Adina Brădeanu, DVD-ul „Sahia Vintage III”, dedicat temei copiilor, adună zece documentare de scurtmetraj din timpul comunismului, a căror selecţie pune în discuţie memoria istorică, socială şi, mai ales, cinematografică.

12
/01
/17

Pentru prima oară, OSCAR WEEKEND aduce la București opt din cele nouă filme aflate în cursa pentru Oscar la categoria Cel mai bun film străin. „A Man Called Ove” în regia lui Hannes Holm, Cea mai bună comedie a anului (Premiile Academiei Europene de Film 2016) este propunerea Suediei la Oscar și last entry în programul OSCAR WEEKEND.

11
/01
/17

Organizatorii Berlinalei au anunțat un alt lot de filme care vor fi prezentate în cadrul festivalului internațional de luna viitoare, printre care și sequel-ul comediei negre "Trainspotting" din 1996, El Bar (The Bar), ultimul film al spaniolului Álex de la Iglesia - autorul aclamatului "Balada triste de trompeta" -, dar și noul film cu supereroi în care apar Hugh Jackman, Patrick Stewart și Elizabeth Rodriguez. Festivalul de Film de la Berlin 2017 va avea loc în perioada 9 - 19 februarie.

09
/01
/17

Filme propuse la premiul Oscar la categoria "cel mai bun film într-o limbă străină" vor fi proiectate, de vineri până duminică, la Cinema "Elvira Popescu". Evenimentul, numit "Oscar Weekend", are loc la o săptămână de la deschiderea primei sesiuni de votare la premiile Oscar.

09
/01
/17

Ediția din 2017 a Globurilor de Aur a fost dominată de musicalul "La La Land", marele favorit al serii, care a obținut toate cele șapte premii pentru care a fost nominalizat: Cel mai bun musical/comedie, Cel mai bun regizor, Cel mai bun scenariu , Cea mai bună actriţă și cel mai bun actor într-un musical/comedie, cea mai bună coloană sonoră şi cel mai bun cântec.

07
/01
/17

CRONICĂ DE FILM Adevărul e că numai un regizor excesiv ca Xavier Dolan, puștiul minune și răsfățat al cinematografiei mondiale, putea oferi un rateu așa frumos ca „Juste la fin du monde”, câștigător al Grand Prix la Cannes în 2016.

06
/01
/17

Disponibil pe platforma gratuită Cinepub în cadrul omnibusului „Scurt/4: Istorii de inimă neagră” (2014), scurtmetrajul „Trece și prin perete” este o capodoperă în care Radu Jude, inspirându-se narativ dintr-o povestire, „În magazie”, a lui Cehov, comprimă o serie de idei extrem de ofertante.

06
/01
/17

Asociația Culturală Control N – partener LIM – Less is More | platformă europeană de dezvoltare de scenarii pentru filme cu buget redus – anunță ultimele zile de înscrieri pentru prima ediție a proiectului, ce urmează să se desfășoare în 2017, în trei țări diferite din Europa.

05
/01
/17

În regia lui David Frankel, laureat al premiului Oscar, filmul „Collateral Beauty: A doua șansă” se mândrește cu o distribuție de cinci stele, din care fac parte Will Smith, Edward Norton, Keira Knightley, Michael Peña, Naomie Harris, Jacob Latimore, precum şi două actrițe premiate la Oscar: Kate Winslet şi Helen Mirren.