Douăzeci de minute cu îngerii de la malul Dunării
https://www.ziarulmetropolis.ro/douazeci-de-minute-cu-ingerii-de-la-malul-dunarii/

Finalul de stagiune a Teatrului “Jean Bart” din Tulcea a făcut posibilă întâlnirea de o oră şi jumătate cu îngerii lui Ion Sapdaru. Spectacolul pe care acesta l-a montat pe scena teatrului de la malul Dunării reprezintă cea de-a 50 premieră din istoria cochetului teatru.

Un articol de Georgiana Ene|28 iulie 2015

Celebrul actor, regizor și scenarist a acceptat cu bucurie invitația tulcenilor de a monta un spectacol acolo, dublând astfel bucuria acestora și prin calitatea textului ales: “Douăzeci de minute cu îngerul” a lui Alecsandr Vampilov.

Spectacolul debutează într-un registru comic – final de petrecere într-o cameră de hotel a unor delegați, ca pe parcurs să se schimbe încet-încet într-unul tragic. Textul lui Vampilov – o savurosă metaforă populată de personaje care fac parte din toate mediile sociale – practic o societate în miniatură, ale cărei cutume se zguduie din temelii atunci când o persoană misterioasă dorește să facă bine fără niciun interes ascuns. Regizorul transpune într-un mod liber problemele unei societăți și reușește să răspundă unei întrebări firești: mai există oameni cinstiți, buni și amabili?

Cadrul de pornire al acțiunii îl constituie modesta cameră de hotel, în care cei doi, delegatul și șoferul acestuia, au primele schimburi de replici: Nelu Serghei îi dă replicile vorbite și nevorbite colegului lui de băut și șef, Ionuț – Paul Ștefan. Măiestria celor doi actori este surprinsă sublim de regizor și le pune în valoare talentul actoricesc.

Dacă deschiderea spectacolului este amuzantă și stârnește ropote de râs și aplauze, intrarea în scenă a lui Cristi Naum constituie contrapunctul spectacolului: în antiteză cu cei doi cheflii, omul cinstit, bun și amabil demontează teoria celor doi ajunși la disperare că nimeni nu e dispus să le dea cu împrumut bani să-și cumpere băutură. Dintr-o dată, miza celor doi se schimbă: doresc cu tot dinadinsul să știe cine e personajul misterios, nou-venit, care le schimbă în câteva momente de la apariție întreaga percepție despre oameni și despre viață, în măsura în care lumea civilizată și-a impus rațional principiile respectului pentru semeni.

Piesa lui Vampilov este într-un singur act, regizorul reușind să surprindă publicul prin cei implicați în acțiune, făcându-l să conștientizeze decrepitudinea morală. Nebunia și neîncrederea în noul venit sunt amplificate de apariția, pe rând, a vecinilor, celor cărora le ceruseră cu împrumut bani pentru a-și cumpăra de băut.

Vampilov recreează micro-societatea prin aducerea în scenă a unui violonist – delicios Mihai Gălățan, virtuos, neadaptat societății, nemulțumit, nu-și încalcă principiile, își dorește foarte mult să acceadă la o lume mai bună, să se facă auzit, printr-un cuplu de tineri căsătoriți: Irina Naum – Costel Zamfir. Irina aduce în scenă feminitate, eleganță, bogăție și fragilitate, la început, ca în final se hotărăște să nu se lase îngenunchiată de către proaspătul ei soț. Costel Zamfir, soțul, oportunist, puțin formal pentru rolul pe care îl are, dar îl duce până la capăt cu demnitate; și prin delicioasa Gabriela Ciolacu, în rolul femeii de serviciu, care trece de la umilință și nesiguranță la o adevărată leoiacă, în final, și pune punctul pe i: se duce și cumpără de băut, lăsând publicul să-i admire expresivitatea și mobilitatea de care este în stare.

Misiunea cea mai grea de la început și până la final îi revine lui Cristi Naum, de a fi personajul bun, secondat de cei cărora vrea să le facă bine – convinși că omul în esență este în mare parte cinstit, corect și bun – , lucru care-i reușește cu strălucire până la sfârșit. Măiestria celor trei aproape emoționează, așa cum declară și regizorul: “Am ales această piesă pentru că se așează bine pe trupă, pentru temele abordate de dramaturg și pentru că traversăm o perioadă tragică a necomunicării interumane, a neîncrederii li a dispariției compasiunii”.

“20 de minute cu îngerul”, de Alecsandr Vampilov

Regia: Ion Sapdaru

Scenografia: Gelu Rîșca

Mișcare scenică: Roman Jora

Distribuția: Cristian Naum, Ionuț –Paul Ștefan, Nelu Serghei, Irina Naum, Gabriela Ciolacu, Mihai Gălățan, Costel Zamfir

26
/01
/24

Stagiunea curentă a Teatrului Naţional de Operetă şi Musical Ion Dacian include o montare în premieră mondială a musicalului JACK, ÎNTRE DRAGOSTE ŞI NEBUNIE este inspirat de povestea întunecată şi fascinantă a celebrului criminal în serie şi expune o versiune multi-faţetată a acestei istorii ce a cutremurat Anglia victoriană  şi este încă înconjurată de aburii misterului.

26
/01
/24

Mădălina Pavăl vorbește despre „Gazda“, spectacolul ei sonor de la Teatrelli, care are premiera pe 31 ianuarie și 1 februarie, de la ora 19.00, dar nu ne lasă nelămuriți nici în ceea ce privește cele mai frumoase lucruri care îi traversează viața. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

26
/01
/24

Teatrul Municipal „Bacovia” lansează apelul de înscrieri pentru ediția a - XXX - a (2024) a evenimentului BACĂU FEST MONODRAME, ce se va desfășura în perioada 9 - 13 mai 2024.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

26
/01
/24

UNATC „I.L. Caragiale” din București prezintă, în cadrul proiectului ARHIVA ACTIVĂ derulat de Centrul de Pedagogie și Studiul Imaginii „Sorin Botoșeneanu”, o retrospectivă cuprinzând toate cele șapte filme de lungmetraj ale cineastului Nae Caranfil.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

25
/01
/24

Teatrul Mic anunță premiera oficială a spectacolului „Eu sunt propria mea soție” de Doug Wright, traducerea și regia Teodora Petre, scenografia Ioana Pashca, mișcare scenică Alina Petrică, muzică Cezar Antal. Evenimentul va avea loc pe 30 ianuarie 2024, ora 19:00, la Sala Studio – Str. Gabroveni nr. 57.

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.