Draga Olteanu Matei, 83
https://www.ziarulmetropolis.ro/draga-olteanu-matei-83/

“Te naşti în ţara care te naşti. (…) Eu sunt româncă din secunda în care m-am născut şi aşa o să fiu până nu o să mai fiu pe pământ.”- Draga Olteanu Matei. Marea doamnă a teatrului si filmului românesc împlineşte astăzi 83 de ani.

Un articol de Petre Ivan|24 octombrie 2016

Născută pe 24 octombrie 1933 la București, Draga Olteanu Matei a absolvit Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică în 1956. Cariera ei în slujba artei se întinde pe parcursul a peste  jumătate de secol, timp ]n care a interpretat sute de roluri pe scenă sau pe micul și marele ecran.

Am umblat mult cu părinții mei prin țară. Tata era ofițer si se muta cu unitatea militară des. Asta m-a pus în fericita situație să ajung, de copil, prin absolut toate regiunile țării. (…) În felul ăsta am învățat obiceiuri, dialecte, moduri de a gândi, moduri de comportament. Când am ajuns actriță am început să folosesc toate aceste cunoștințe. Mi-au folosit atât de bine încât ardelenii au crezut că sunt de-a lor, oltenii că sunt olteancă, bănățenii că sunt de la ei… moldovenii nu mai spun… De fapt eu sunt bucureșteancă din moși strămoși. – Draga Olteanu Matei

A debutat în film cu rolul din Blanca (1955), regia Mihai Iacob si Constantin Neagu, alături de Amza Pellea și Silvia Popovici.

Pe parcursul carierei sale în film, Draga Olteanu-Matei, o actriță unică dintr-o generație de excepție – Marin Moraru, Gheorghe Dinica, Stefan Iordache, Amza Pellea, Victor Rebengiuc sau Tamara Buciuceanu-Botez -, a colaborat cu regizori ca Dan Pița, Nicolae Mărgineanu, Elisabeta Bostan sau Geo Saizescu.

Ştiu foarte bine ce înseamnă să joci dramă, să nu-ţi curgă o lacrimă şi să auzi toată sala cum foşneşte, genţi care se deschid, lume care-şi suflă nasul. – Draga Olteanu Matei

A fost decorată la 30 mai 2002 cu Ordinul național Steaua României în grad de Cavaler „pentru prestigioasa cariera artistică și talentul deosebit prin care au dat viață personajelor interpretate în filme, dar și pe scenă, cu prilejul celebrării unui veac de film românesc”.

Mi-am făcut carieră din roluri mici pentru că le-am făcut cu credință. Nu mi-a păsat dacă rolul e la coada distribuției. – Draga Olteanu Matei

În 2007, după pensionarea sa de la Teatrul Național din București, Draga Olteanu-Matei s-a retras la Piatra Neamț, unde și-a infiintat propria companie: Teatrul Vostru — primul teatru particular din Romania cu actori neprofesioniști.

Trei ani mai târziu, îndrăgita noastră actriță primea premiul Gopo pentru intreaga activitate.

Foto: Draga Olteanu Matei – facebook, cinemagia

19
/10
/20

„Spiral/ Spirala”, primul lungmetraj al regizoarei clujene Cecília Felméri, a fost recompensat cu Mențiunea Specială a Juriului în Competition 1-2 la Festivalul Internațional de Film de la Varșovia.

19
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Programat să poată fi văzut la noua ediţie a Festivalului "Les Films de Cannes à Bucarest" (23 octombrie - 1 noiembrie), adaptată condiţiilor de pandemie, „Mandibules” (2020), cel mai recent film al excentricului regizor francez Quentin Dupieux, este o comedie absurdă a cărei lejeritate este şi marele său atu.

18
/10
/20

Asociația Arta în Dialog anunță cea de-a șaptea ediției a Festivalului de Film UrbanEye, care va avea loc în perioada 4 – 8 noiembrie online, dar și în mai multe birouri de arhitectură din România.

18
/10
/20

Cinema ARTA este, în prezent, cel mai vechi cinematograf din România care încă își păstrează funcțiunea. Istoria lui nu este doar istoria unui loc, ci el reflectă istoria ultimului secol în care se intersectează straturi din istoria orașului, a filmului, precum și straturi ale memoriei – straturi subiective, personale.

16
/10
/20

Festivalul Les Films de Cannes à Bucarest va continua să aducă în această toamnă cinefililor multe din filmele și evenimentele așteptate, însă se reorganizează, urmând ca în perioada preconizată, 23 octombrie – 1 noiembrie, sa pună accentul pe evenimente desfășurate online, în aer liber, dar și la drive-in, cu respectarea măsurilor de siguranță sanitară – care vor fi la momentul respectiv.

15
/10
/20

PREVIEW Două filme realizate de regizori consacrați și două debuturi pot fi văzute online, gratuit, pe platforma TIFF Unlimited, între 16 şi 22 octombrie, în cadrul CinePOLSKA. Mirela Lazăr, coordonatoarea CinePOLSKA din partea Institutului Polonez, vorbește într-un interviu pentru Ziarul Metropolis despre selecție și ediția specială din acest an.

15
/10
/20

Ediția #15 a eXplore festival - Bucharest International Dance and Performace festival se va desfășura anul acesta între 16 și 25 octombrie la Muzeul Național al Literaturii Române, WASP Working Art Space and Production, Muzeul Municipiului București: Muzeul Theodor Aman, Colecţia de artă Ligia şi Pompiliu Macovei, Palatul Suţu, online, pe eXplore festival și WASP Working Art Space and Production dar și on-air, pe Radio Guerrilla.

13
/10
/20

O adaptare fermecătoare a nuvelei pentru copii scrise și ilustrate de artistul Italian Dino Buzatti în 1945, „Vestita invazie a urșilor în Sicilia/ The Bears’ Famous Invasion of Sicily” (r. Lorenzo Mattotti) se vede pentru prima dată în România în deschiderea celei de-a 15-a ediții a Festivalului Internațional de Film de Animație Animest.

09
/10
/20

Cel mai nou film semnat de Marian Crișan, BERLINER, a fost distins cu Premiul ‘Keen Eye’ - Russian Cinema Club Federation la cea de-a 42-a ediție a Festivalului Internațional de film de la Moscova (MIFF) care a avut loc între 1 și 8 octombrie.

08
/10
/20

La aniversarea a 100 de ani de la premiera pe marele ecran a primului film românesc de animație, Festivalul Internațional de Film de Animație Animest organizează, în perioada 9-15 noiembrie, o amplă retrospectivă dedicată celor mai importante momente din istoria cinematografiei animate autohtone.

07
/10
/20

CRONICĂ DE FILM „Babyteeth” (2019), debutul în cinema al regizoarei australiene Shannon Murphy, are o premisă care poate stârni scepticism: o fată bolnavă de cancer, ai cărei părinţi au o relaţie în criză, se îndrăgosteşte de un traficant de droguri ceva mai mare. Însă regia nu doar că salvează scenariul, dar îl transformă într-un film proaspăt.