Draga Olteanu Matei, 83
https://www.ziarulmetropolis.ro/draga-olteanu-matei-83/

“Te naşti în ţara care te naşti. (…) Eu sunt româncă din secunda în care m-am născut şi aşa o să fiu până nu o să mai fiu pe pământ.”- Draga Olteanu Matei. Marea doamnă a teatrului si filmului românesc împlineşte astăzi 83 de ani.

Un articol de Petre Ivan|24 octombrie 2016

Născută pe 24 octombrie 1933 la București, Draga Olteanu Matei a absolvit Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică în 1956. Cariera ei în slujba artei se întinde pe parcursul a peste  jumătate de secol, timp ]n care a interpretat sute de roluri pe scenă sau pe micul și marele ecran.

Am umblat mult cu părinții mei prin țară. Tata era ofițer si se muta cu unitatea militară des. Asta m-a pus în fericita situație să ajung, de copil, prin absolut toate regiunile țării. (…) În felul ăsta am învățat obiceiuri, dialecte, moduri de a gândi, moduri de comportament. Când am ajuns actriță am început să folosesc toate aceste cunoștințe. Mi-au folosit atât de bine încât ardelenii au crezut că sunt de-a lor, oltenii că sunt olteancă, bănățenii că sunt de la ei… moldovenii nu mai spun… De fapt eu sunt bucureșteancă din moși strămoși. – Draga Olteanu Matei

A debutat în film cu rolul din Blanca (1955), regia Mihai Iacob si Constantin Neagu, alături de Amza Pellea și Silvia Popovici.

Pe parcursul carierei sale în film, Draga Olteanu-Matei, o actriță unică dintr-o generație de excepție – Marin Moraru, Gheorghe Dinica, Stefan Iordache, Amza Pellea, Victor Rebengiuc sau Tamara Buciuceanu-Botez -, a colaborat cu regizori ca Dan Pița, Nicolae Mărgineanu, Elisabeta Bostan sau Geo Saizescu.

Ştiu foarte bine ce înseamnă să joci dramă, să nu-ţi curgă o lacrimă şi să auzi toată sala cum foşneşte, genţi care se deschid, lume care-şi suflă nasul. – Draga Olteanu Matei

A fost decorată la 30 mai 2002 cu Ordinul național Steaua României în grad de Cavaler „pentru prestigioasa cariera artistică și talentul deosebit prin care au dat viață personajelor interpretate în filme, dar și pe scenă, cu prilejul celebrării unui veac de film românesc”.

Mi-am făcut carieră din roluri mici pentru că le-am făcut cu credință. Nu mi-a păsat dacă rolul e la coada distribuției. – Draga Olteanu Matei

În 2007, după pensionarea sa de la Teatrul Național din București, Draga Olteanu-Matei s-a retras la Piatra Neamț, unde și-a infiintat propria companie: Teatrul Vostru — primul teatru particular din Romania cu actori neprofesioniști.

Trei ani mai târziu, îndrăgita noastră actriță primea premiul Gopo pentru intreaga activitate.

Foto: Draga Olteanu Matei – facebook, cinemagia

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.