„Dragoste 1. Câine”. Simion pustnicul
https://www.ziarulmetropolis.ro/dragoste-1-caine-simion-pustnicul/

CRONICĂ DE FILM După „Eu când vreau să fluier, fluier” (2010) şi „Box” (2015), regizorul Florin Șerban revine cu „Dragoste 1. Câine”, o nouă poveste atipică de iubire – întâlnirea în pustietate între un bărbat singur, retras într-o cabană din pădure, şi o femeie de la oraş care a fost aproape de moarte.

Un articol de Ionuţ Mareş|28 august 2018

În „Eu când vreau să fluier, fluier” (2010, Ursul de Argint – Marele Premiu al Juriului la Berlinale), debutul și cel mai cunoscut film regizat de Florin Șerban (scris împreună cu Cătălin Mitulescu, după o piesă de Andreea Vălean), un tânăr deținut face o obsesie pentru o studentă venită în practică la închisoare.

Tot o poveste atipică de atracție este și în „Box” (2015), al doilea film al lui Florin Șerban, la care el a scris singur scenariul. Din nou o obsesie erotică, de această dată însă a unui tânăr pentru o femeie căsătorită, ceva mai în vârstă decât el și dintr-o altă categorie socială.

În „Dragoste 1. Câine”, al treilea film al său, ce a avut în acest an premiera în competiția Festivalului de la Sarajevo, Florin Șerban, unic scenarist și regizor (aici, și monteur), își continuă interesul pentru tema întâlnirii între un bărbat și o femeie.

Acum însă, nu mai suntem în prezent și nici într-un loc și într-un context social ușor identificabile. Enigmatica poveste este plasată undeva în trecut – după haine și obiecte, dar și din puținele dialoguri, deducem că ar fi vorba de prima parte a secolului XX.

Într-o cabană dintr-o pădure la poalele unui munte, Simion (Valeriu Andriuță) locuiește singur, alături doar de câinele său, mereu în alertă (latră și înconjoară permanent casa). Într-o zi, bărbatul descoperă în pădure o tânără și frumoasă femeie, Irina (Cosmina Stratan), care aparent a fost victima unui viol și a unei tentative de omor și despre care vom afla mai târziu că ar fi de la oraș.

Fidel înclinației sale de a grefa o tratare regizorală dedramatizată – bazată mai mult pe elipse, pe sugestii și pe așteptare – pe o structură narativă specifică mai degrabă unui anume cinema de gen, Florin Șerban oferă în „Dragoste 1. Câine” o cvasi-parabolă, însă fără a apăsa pe pedala simbolurilor.

Miza nu este de a afla trecutul sau intențiile celor două personaje, ci de a observa, cu răbdare, cum Simion și Irina încearcă să se cunoască. În fond, avem de-a face tot cu o poveste de iubire, una consumată în pustietate, între doi oameni aflați aparent în momente de răscruce.

Irina, a cărei transformare e redată și prin trecerea de la hainele de bărbat la cele de femeie, cumpărate de noua sa gazdă, este, la început, speriată și marcată de trauma prin care a trecut.

Simion, singur de mai mulți ani, este tulburat de apropierea unei femei, și cu atât mai mult una de la oraș (își consumă frustrarea prin masturbare în pădure – o secvență riscantă, dar filmată cu discreție, ceea ce o salvează de la vulgar sau ridicol).

Filmul pornește ca o falsă anchetă – Simion interoghează atât vânzătoarea de la un magazin din satul din apropiere, cât și un cunoscut, care par să fi auzit de dispariția în pădure a femeii de la oraș. Însă treptat se transformă în cronica apropierii, inclusiv erotice, între cei doi, punctată pe coloana sonoră de câteva acorduri muzicale care sugerează un  mister.

Florin Șerban pare mai interesat de evoluția lentă a interacțiunii dintre Simion și Irina, redată prin dialoguri lapidare și prin mici gesturi. Și printr-un montaj care alternează cadre cu bărbatul singur în pădure, cu femeia în casă, păzită de câine, și cu cei doi seara, în lumina săracă a cabanei.

Acordurile muzicale și numeroasele cadre largi cu pădurea, necesare pentru a reflecta pustietatea în care bărbatul își duce existența și pentru a întări sentimentul de singurătate și teama de necunoscut, creează un anume suspans.

Pe care însă Florin Șerban nu îl susține până la capăt prin dramaturgie, și asta pentru că alege să urmărească traiectoria sentimentală dintre protagoniștii săi, oferind puține indicii despre lumea lor interioară, până într-acolo încât femeia ar putea fi văzută ca proiecția imaginară a unui bărbat retras din lume.

Un film lipsit de spectaculozitate, despre pasiuni trăite la foc mic. Fără a fi o revelație sau extrem de ambițios, „Dragoste 1. Câine” este onest și poate surprinde prin ineditul său – Florin Șerban oferă un film de epocă neașteptat, un amestec de thriller cu ceva tușe de western, însă totul tratat cu reținere, contemplativ.

Un film despre patimi și tentații trăite în pustietate.

03
/11
/15

După „Aferim!” de Radu Jude și „Nunta de piatră” de Dan Piţa și Mircea Veroiu, incluse în programul „Zilelor Culturii Române” organizate de ICR Londra la Edinburgh în perioada 10-17 octombrie, proiecțiile din cadrul sezonului „Mark Cousins prezintă…” continuă în 4 noiembrie, la cinematograful de artă Filmhouse din capitala scoțiană, cu filmul care a lansat poetica noului val românesc - „Moartea domnului Lăzărescu”, în regia lui Cristi Puiu.

03
/11
/15

Prima ediție “Bucharest International Dance Film Festival” (6 – 8 noiembrie) a pregătit publicului un program diversificat care își propune să promoveze producțiile cinematografice dedicate dansului și artei coregrafice. 64 de producții din 27 de țări incluse în Competiția Oficială, documentare de scurt și lungmetraj, selecția celor mai apreciate filme de dans din cadrul “Pool International Dance Film Festival” din Berlin, precum și un workshop de creație dedicat pasionaților de dans. Proiecțiile se vor desfășura la Cinemateca Union.

31
/10
/15

Filmul ”Usturoi”, producția independentă filmată în întregime în Transilvania, a fost difuzat în această săptămână la penitenciarul de maximă siguranță din Aiud, în cadrul unei proiecții speciale, la invitația serviciului de Educație și Asistență Psihosocială din instituție.

31
/10
/15

După o săptămână cu săli pline, peste 30 de premiere, invitați speciali, dezbateri și multe alte evenimente, Les Films de Cannes à Bucarest le oferă iubitorilor de cinema un weekend cu proiecții suplimentare, la Cinema Studio și Cinema Elvire Popesco.

31
/10
/15

„Scriem pentru a împărtăşi cu ceilalţi dacă ne-a plăcut un film. Scriem pentru a încerca să înţelegem filmul. Trebuie să căutăm adevărul obiectiv al filmului. Criticul este cel care încearcă să se înşele mai rar decât ceilalţi. Meseria de critic este una solitară” – criticul de film Pascal Mérigeau.

31
/10
/15

În acest weekend, Paramount Channel oferă recompense speciale fanilor genului horror. Sâmbătă și duminică, telespectatorii români vor intra în atmosfera specifică de Halloween cu ajutorul filmelor The Haunting (31 Octombrie, 23:00), Friday, the 13th IV (1 Noiembrie, 1:10), Friday the 13th VII (1 Noiembrie, 03:00), Case 39 (1 Noiembrie, 23:00), The Ring (2 Noiembrie, 01:10), Friday the 13th VIII (2 Noiembrie, 03:20).

30
/10
/15

CRONICĂ DE FILM E greu de spus care au fost intenţiile reale ale lui Jacques Audiard cu „Dheepan” (2015), un film minor în cariera sa, dar care i-a adus totuşi un Palme d’or (fără strălucire şi glorie) la Festivalul de la Cannes.

30
/10
/15

În perioada 6-8 noiembrie, la Cinemateca Union, va avea loc prima ediție a Bucharest International Dance Film Festival (BIDFF), un eveniment dedicat producțiilor de dans realizate de coregrafi din întreaga lume. Festivalul va propune publicului familiarizarea cu diversitatea formelor de dans și a abordărilor cinematografice contemporane.

30
/10
/15

„Prima călătorie aleasă de mine nu poate fi decât drumul spre mare. Spre Marea Neagră. Bucureşti – Constanţa – Mangalia. Un drum făcut de atâtea ori, cu drag şi emoţie, un drum încărcat de amintirea părinţilor mei, a concediilor făcute cu ei. Amintire a întâmplărilor din vacanţe, a întâmplărilor din tren, a oamenilor întâlniţi, a observaţiilor de tot felul” – Marina Constantinescu. Îndrăgita realizatoare tv porneşte călătoria spre mare sâmbătă, 31 octombrie, în cel de-al treilea episod al seriei Gări de poveste. Ora 17.00, la TVR 1, TVR HD şi TVR+

29
/10
/15

Începând de vineri (30 octombrie 2015) filmul care a câştigat anu acesta premiul Palme d’Or, la Cannes, poate fi văzut în cinematografele din România. Jacques Audiard, regizorul lui Dheepan, este unul dintre cei mai aclamați cineaști ai momentului. Notorietatea internațională a venit odată cu filmul Un profet, câștigător al Marelui Premiu la Cannes 2009.

28
/10
/15

Intitulat „Magia muzicii de film“, concertul extraordinar cu Ruxandra Maria Urdăreanu (soprană) şi Dan Stoenescu (pian) va avea loc joi, 29 octombrie 2015, de la ora 19:00, în Aula Bibliotecii Centrale (intrarea prin Calea Victoriei nr.88).

27
/10
/15

„Se întâmplă lucruri curioase de pe urma filmului… O doamnă în vârstă a venit după un spectacol în culise şi mi-a sărutat mâna, vă daţi seama?, şi eu eram o puştoaică de 26-27 de ani... Primeam buchete de flori, de nu puteam să le cuprind cu braţele şi nu aveam unde să le pun în autocarul cu care circulam. Ţin minte că o florăreasă a luat toate florile din găleată şi mi le-a pus în braţe… Am trăit momente interesante, care ar fi putut fi periculoase pentru mintea şi sufletul meu. Noroc că eu sunt o persoană echilibrată şi nu mi-a luat Dumnezeu minţile, pentru că putea să mi se urce la cap, dar am menţinut balanţa.” - Teodora Mareş. Frumoasa noastră actriţă împlineşte astăzi 53 de ani.