„Dumnezeu să ne ierte” – în căutarea unui monstru
https://www.ziarulmetropolis.ro/dumnezeu-sa-ne-ierte-in-cautarea-unui-monstru-din-27-octombrie-in-cinematografe/

Marele câştigător al Trofeului Transilvania cu „Stockholm”, Rodrigo Sorogoyen, revine cu un thriller pe muchie de cuţit despre doi poliţişti ale căror acţiuni devin la fel de suspecte precum cele ale criminalului în serie pe care îl urmăresc. „Dumnezeu să ne ierte”, filmul care a închis ediţia de anul acesta a Festivalului Internaţional de Film Transilvania, va ajunge în cinematografele din România din 27 octombrie.

Un articol de Petre Ivan|17 octombrie 2017

Filmul prezintă Madridul în anul 2011 în preajma vizitei Papei. Un milion și jumătate de pelerini așteaptă această vizită, iar orașul este controlat la sânge de polițiștii speriați de un atac terorist.

Inspectorii Velarde și Alfaro se confruntă pe neașteptate cu o serie de crime oribile. Primesc ordinul de a rezolva cazul cât mai repede și cât mai discret, dar acțiunile lor nu sunt chiar atât de diferite de cele ale criminalului.

Într-adevăr, filmul îi prezintă pe cei doi polițiști în căutarea unui monstru, însă acesta aduce în fața publicului mult mai multe aspecte interesante. Spre deosebire de „Stockholm”, care ne introduce într-o poveste romantică, subtilă și minimalistă, „Dumnezeu să ne ierte” îmbină politica procedurală, criza socială, studiul personajului, umorul negru și catolicismul într-un întreg distinctiv.

„În primul rând, am vrut să atingem subiectul violenței – violența care pune stăpânire pe ființa umană, dar și violența societăților moderne și a orașelor în care comportamentele agresive reprezintă normalul. A fost intenția noastră să facem acest lucru: gândiți-vă la o relație pe trei planuri între personaje, care sunt diferite și complementare. Este curios – un prieten psihiatru ne-a spus că am creat trei psihopați care își exprima violența în moduri foarte diferite, dar foarte ușor de recunoscut”, declară Rodrigo Sorogoyen într-un interviu pentru Variety.

După debutul său în cadrul Festivalului Internațional de Film Donostia-San Sebastián din Spania, „Dumnezeu să ne ierte” și-a continuat traseul în festivaluri câștigând premiul pentru Cel mai bun scenariu la San Sebastián IFF și fiind nominalizat în diferite categorii în cadrul Seattle IFF și Miami IFF. Roberto Álamo a fost remarcat pentru interpretarea rolului principal din film, fiind nominalizat și câștigând premiul pentru Cel mai bun actor din cadrul José María Forqué Awards, Goya Awards și Feroz Awards. Alături de el joacă Antonio de la Torre, cunoscut pentru rolurile sale din „Canibal” și „Mlaștina” – filme distribuite în cinematografele din România de Transilvania Film.

După ce s-a făcut remarcat cu „Stockholm”, Sorogoyen a continuat studiul psihologiei masculine în „Dumnezeu să ne ierte”, dar cu un pas mare înainte în ceea ce privește bugetul și echipa producătoare. Unul dintre susținătorii săi, Tornasol, a câștigat un premiu Oscar pentru „Secretul”, în timp ce altul, Atresmedia Cine, a produs filme de Woody Allen.

„Este într-adevăr un film lung, dar cred că este captivant și deloc plictisitor. Am vrut să includem tot ce am considerat necesar pentru a explica în detaliu povestea crimei și pentru a contura viețile personale ale personajelor. Credem că fără acest echilibru, filmul nu ar fi putut prezenta povestea specifică a acestor doi polițiști. Ceea ce am reușit să facem într-un mod special în acest film, este faptul că discutăm și punem în evidență ființa umană și comportamentul acesteia în diferite situații.” mărturisește Rodrigo Sorogoyen în același interviu pentru Variety.

 

„Dumnezeu să ne ierte” va fi distribuit în cinematografele din România din 27 octombrie, de Transilvania Film.

Foto: Dumnezeu să ne ierte – facebook

02
/02
/23

CRONICĂ DE FILM Probabil că e şi simbolic, însă cu siguranţă e ceva comic în constatarea că cel mai prolific regizor de filme comerciale din cinematografia română post-2000 e un spaniol. În timp ce noi eram ocupaţi cu filmele de festival, Jesús del Cerro îşi urma neabătut şi vesel propriul drum, aproape singur pe culoar.

30
/01
/23

În perioada 20 – 28 ianuarie a avut loc în Franța cea de-a 5-a ediție a Festivalului de film documentar (FIPADOC) de la Biarritz, primul eveniment major al anului din circuitul celor dedicate acestui gen, care reunește anual 50 de țări participante și peste 30.000 de spectatori. Cu această ocazie, „Pâinea noastră cea de toate zilele”, cel mai nou documentar regizat de Șerban Georgescu („Varză, cartofi și alți demoni”; „Jurnalul familiei -escu”) a avut premiera internațională, fiind nominalizat în cadrul secțiunii IMPACT, dedicată producțiilor cu teme sociale, de mediu sau justiție.

26
/01
/23

Pe 27 ianuarie, unul dintre cei mai importanți actori din România împlinește 87 de ani. Pe Florin Piersic îl puteți vedea pe 30 ianuarie în spectacolul „Străini în noapte” de Eric Assous, regizat de regretatul Radu Beligan și găzduit de Naționalul bucureștean.

26
/01
/23

Festivalul Internațional de Film Transilvania (9 – 18 iunie 2023, Cluj Napoca) anunță Focus Nordic, un program complex, cel mai mare de acest fel din istoria TIFF, dedicat unei cinematografii europene bogate, diverse și inovatoare, cea din țările nordice: Suedia, Danemarca, Finlanda, Norvegia și Islanda.

25
/01
/23

CRONICĂ DE FILM Reacţiile la “Close” (2022) par să se fi împărţit în două: “heartbreaking” (cu versiunea românească “vai, cât am plâns”) şi, mult mai rar, “tearjerker”. O zic din capul locului: sunt din a doua categorie. Deşi am plecat setat să mă las emoţionat (nu am nici cea mai mică problemă să dau garda jos în sala de cinema), am ieşit iritat.

22
/01
/23

Apariţia în română, pe final de 2022, la Editura Tracus Arte, a două cărţi de Pier Paolo Pasolini - una de poezii şi alta cu texte despre literatură şi artă - a tulburat puţin apatia cu care a fost marcat la noi centenarul acestui mare cineast şi scriitor.

18
/01
/23

Din 20 ianuarie spectatorii din București, Bacău, Bistrița, Botoșani, Buzău, Cluj, Oradea, Pitești, Satu Mare, Sibiu, Sinaia și Târgu Mureș vor putea vedea pe marile ecrane controversata poveste a trupei Phoenix, spusă chiar de membrii ei în documentarul „Phoenix. Har/Jar”.

13
/01
/23

Două filme din competiţia Festivalului de la Cannes, foarte diferite, pot fi găsite în ianuarie în cinematografe: "Frate şi soră", de Arnaud Desplechin, şi "Păianjenul sfânt", de Ali Abbasi.