Dumnezeul de a doua zi: povestea unui succes românesc la Londra
https://www.ziarulmetropolis.ro/dumnezeul-de-a-doua-zi-povestea-unui-succes-romanesc-la-londra/

„E prima oară când văd teatru românesc. Am fost dat pe spate“. Aceasta este reacţia unui critic londonez, care a fost impresionat de spectacolul „Dumnezeul de a doua zi“, cu Vlad Zamfirescu şi Mirela Oprişor, prezentat la Londra în cadrul proiectului „Poveşti spuse-n româneşte“.

Un articol de Bogdana Popa|18 noiembrie 2013

„This was my first time to see Romanian theatre. I was blown away.” „E prima oară când văd teatru românesc. Am fost dat pe spate“; „acest spectacol merită mai multe reprezentaţii în Londra. «Dumnezeul de a doua zi» stă alături de cele mai bune texte dramatice irlandeze şi internaţionale din categoria pieselor monolog.”

Aşa începe şi se încheie recenzia criticului de teatru Shaun Traynor pentru Dumnezeul de a doua zi, de Mimi Brănescu, care s-a jucat cu sala plină pe scena teatrului The Cockpit din Londra, la începutul lunii octombrie.

Producţia Teatrului Act, „Dumnezeul de a doua zi“, în regia lui Claudiu Goga, cu Mirela Oprişor şi Vlad Zamfirescu, a fost cel de-al treilea spectacol din cadrul proiectului „Poveşti spuse-n româneşte“ de la Londra.

Începută în primăvara acestui an, seria de spectacole „Poveşti spuse-n româneşte“ este un proiect care propune publicului românesc şi britanic din capitala Marii Britanii şi din împrejurimi întâlnirea cu mari actori, spectacole de teatru sau recitaluri din ţară.

Proiectul este iniţiat şi coprodus de managerul cultural Claudia Cîrlig şi dezvoltat în parteneriat cu ICR Londra. Gândit iniţial ca o serie de spectacole pentru prestigioasa comunitate studenţească internaţională din Oxford şi Cambridge, proiectul şi-a schimbat coordonatele după ce iniţiatoarea sa a descoperit apetitul publicul britanic pentru teatrul românesc în timpul turneului „Aniversarea“ al Teatrului Nottara la Barbican Centre din 2011.

dumnezeul de a doua zi

Astfel, demersul iniţial s-a transformat într-o serie de spectacole de teatru de mici dimensiuni, dar de mare profunzime şi iscusinţă dramatică, prezentate la Londra, pe texte româneşti şi universale, având în distribuţie actori români importanţi.

După primele două spectacole care s-au adresat exclusiv publicului român din Londra şi care au fost primite cu mare entuziasm, proiectul şi-a mărit miza.

Al treilea spectacol a propus atât publicului românesc, cât şi celui britanic, un text al unui dramaturg român contemporan, Mimi Brănescu, avînd în distribuţie doi tineri actori reprezentativi: Mirela Oprişor şi Vlad Zamfirescu. Pariul a fost şi de această dată câştigat, „Dumnezeul de a doua zi“/ „Once Upon a Second Time“ (traducerea Ionuţ Grama şi Cristina Catalina) jucându-se cu sala plină.

„Am avut reacţii extraordinare după spectacol“, a declarat actorul Vlad Zamfirescu pentru Ziarul Metropolis. „De exemplu, o englezoaică get beget i-a spus Claudiei, iniţiatoarea proiectului, când a cumpărat biletul: sper să merite! După ce a văzut spectacolul, a revenit şi a spus că a meritat cu vârf şi îndesat! Un alt spectator, tot britanic, a venit la noi şi, foarte emoţionat, a ţinut să ne spună că s-a regăsit integral în text şi că a fost profund marcat de spectacol.”

Dumnezeul de a doua zi

Vlad Zamfirescu şi Mirela Oprişor, în spectacolul „Dumnezeul de a doua zi“

Şi Mirela Oprişor a fost foarte impresionată de reacţia publicului: „Sincer, nu mă aşteptam să avem aşa un feedback bun. Am avut două reprezentaţii cu casa închisă. Ne-am bucurat că au venit la spectacol români şi englezi, dornici să vadă o piesă contemporană românească. Eu şi Vlad Zamfirescu am fost copleşiţi de căldura cu care am fost primiţi”.

Unul dintre cele mai frumoase proiecte în UK, cu români şi pentru români este «Poveşti spuse-n româneşte». Eu am început să cunosc teatrul românesc datorită acestui proiect minunat.

Anca Vrabie, spectator

Surpriza a venit după cele două reprezentaţii, când a apărut cronica lui Shaun Traynor, un critic de teatru în mediul cultural londonez, şi care a vorbit în termeni elogioşi atât despre text, cât şi despre spectacol: „«Dumnezeul de a doua zi» este un text nou, strălucit, semnat de actorul şi dramaturgul român Mimi Brănescu.

Doi actori pe scenă; bărbatul jucat de Vlad Zamfirescu, femeia de Mirela Oprişor. În trecut au avut o relaţie, poate chiar au fost căsătoriţi; vorbesc, rememorează experienţa trăită din două puncte de vedere separate şi diferite. Există aici un element tipic de dramă casnică şi intimistă britanică deoarece Vlad petrece majoritatea celor 80 de minute făcând cafea sau cartofi prăjiţi în timp ce meditează la ceea ce nu a mers. Dar piesa nu e un dialog de tip anii ’50, este un text scurt şi profund.”

Oana Pellea aduce „Vocea umană“ la Londra. Spectacolul este deja sold out!

Textul lui Mimi Brănescu nu este primul text românesc contemporan jucat în capitala Marii Britanii. În trecut, dramaturgii Alina Nelega şi Gianina Cărbunariu au avut rezidenţe de creaţie la celebrul Royal Court, Ioana Păun a regizat un spectacol pe textul ei, Muncitor: All workers go to heaven, la Theatre Royal Stratford East, iar în anul 2010 Cristina Catalina a produs textul lui Gabriel Pintilei, Elevator cu o distribuţie britanică în cadrul unui micro-stagiuni intitulată Romanian Season şi care a prezentat numai texte româneşti contemporane.

Deşi aceste proiecte s-au bucurat de o reală apreciere în rândul specialiştilor, diferenţa de acum este dată de faptul că o producţie românească, cu actori români, pe un text românesc a avut un succes de amploare la Londra, reuşind să atragă deopotrivă public românesc şi britanic şi demonstrând un potenţial absolut remarcabil.

Seria Poveştilor… va continua în luna decembrie cu spectacolul Vocea umană de Jean Cocteau în interpretarea magnificei Oana Pellea. Pentru prima dată, spectacolul va ajunge şi în Irlanda, publicul român şi irlandez având şansa unică de a participa la un eveniment de excepţie, pe 3 decembrie, la Pavilion Theatre din Dublin.

Pe 8 decembrie, spectacolul se reia în Londra, tot la teatrul The Cockpit, iar ambele reprezentaţii se vor juca în limba română cu supratitrare în limba engleză. Spectacolul de la Londra este sold out.

Foto din spectacolul „Dumnezeul de a doua zi“ – Inno Brezeanu

01
/12
/17

CRONICĂ DE FILM Intrat în cinematografe de 1 decembrie, „Mariţa”, de Cristi Iftime, este cel mai reuşit debut românesc lansat în 2017 în săli. Un film despre stările şi emoţiile pe care le declanşează atmosfera unică dintr-o familie, fie una chiar şi destrămată şi reunită doar pentru o seară de Crăciun.

30
/11
/17

La 99 de ani de la Marea Unire, vă propunem să ne întoarcem în timp, în acele zile ale lui 1918, când primul Război Mondial se sfârșea, așa cum le-a consemnat cea mai importantă femeie din istoria României – regina Maria, regina României Mari.

30
/11
/17

Lungmetrajul "The Post", regizat de Steven Spielberg, cu Tom Hanks și Meryl Streep în rolurile principale, a devenit unul dintre favoriții actualului sezon al premiilor cinematografice americane, după ce a fost desemnat marți seară cel mai bun film al anului 2017 de National Board of Review, o prestigioasă asociație de cineaști și producători de film, ce a fost înființată în 1909

30
/11
/17

A 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Studențesc CineMAiubit, manifestare devenită o tradiție a UNATC 'I.L.Caragiale' și a României, va debuta pe 5 decembrie, la Sala ATELIER din cadrul UNATC București, str. Matei Voievod 75-77.

30
/11
/17

Marţi, 5 decembrie 2017, începând cu ora 17:00, la Sala Studio a Teatrului Naţional I.L. Caragiale din Bucureşti va avea loc Gala şi concursul proiectului dedicat elevilor, 5 licee - 5 teatre, aflat anul acesta la ediţia a 7-a. Cinci trupe de teatru din alte cinci licee din capitală vor urca pe scena TNB, pentru a prezenta piesele pregătite pe parcursul proiectului derulat începând cu luna octombrie.

30
/11
/17

CRONICA de FILM - lungmetrajul Rodin, în regia lui Jacques Doillon.  Ediția din acest an a Festivalului Filmului Francez s-a încheiat cu lungmetrajul Rodin, în regia lui Jacques Doillon. Probă de maturitate a celei de a 21-a ediții a Festivalului, dar mai ales a școlii de film francez, Rodin aduce un omagiu legendarului sculptor de la a cărui moarte se împlinesc 100 de ani.

29
/11
/17

Deoarece pe 28 noiembrie 1918 Bucovina a devenit a doua provincie românească ce s-a unit cu România, data a fost declarată oficial drept Ziua Bucovinei print-o lege din 2015. În inima Țării Fagilor (în germană Buchenland), la Rădăuți, Ziua Bucovinei a coincis ieri și cu prima din cele 4 zile ale unui eveniment în premieră în România: Klavier Art Duo Festival, primul festival de duo pianistic (pian la patru mâini) din țară, cu intrare liberă.

29
/11
/17

ANALIZĂ O privire, chiar şi sumară, asupra filmelor româneşti lansate în cinematografe în 2017 permite o constatare tristă şi îngrijorătoare: nu există niciun personaj principal feminin.

29
/11
/17

Astăzi, de la ora 17:00, la Colegiul Noua Europă (Bucureşti, Str. Plantelor, nr. 21) va avea loc o dezbatere pe marginea volumului semnat de istoricul religiilor Andrei Oişteanu, Sexualitate şi societate. Istorie, religie şi literatură, apărut în ediţie ilustrată, în seria de autor pe care editura Polirom i-a consacrat-o. Evenimentul va fi moderat de Andrei Pleşu. Intrarea este liberă.

29
/11
/17

După „Gloria”, un film cu care a câștigat numeroase premii, Sebastían Lelio revine cu „O femeie fantastică”, un film care spune povestea unei persoane transexuale, o poveste mai aproape de realitatea contemporană decât oricare alta de pe marile ecrane. „O femeie fantastică” va ajunge în cinematografele din România începând cu 8 decembrie, fiind distribuit de Transilvania Film.