După proiectul expoziţional Oglinzile Tăcerii, care a fost adus la cunoştinţa publicului pentru prima dată în anul 2018, la Bruxelles şi care a luat, ulterior, amploare la Timişoara, Iaşi şi Bucureşti, un nou proiect cu rezonaţă, Ecouri, semnat de artistul Manuell Mănăstireanu, ia amploare într-o expoziţie ce reflectă interconectarea pe care artistul o realizează pe mai multe paliere ale receptivităţii mesajului artistic.
Un articol de Felicia Acsinte|4 ianuarie 2023
Atât portretele, cât și atmosferele reprezentate capătă puternice valențe psihologice și metafizice. Manuell Mănăstireanu caută, prin lucrările sale, o altă întrebuințare a existenței, oferind privitorului un canal de acces către procesele inconștiente. În acest context, Ecoul devine o punte de spațializare care permite accesul privitorului în complexitatea creativă a artistului.
Fără lumea interioară, lumea exterioară își pierde sensul iar fără lumea exterioară, lumea interioară își pierde substanța, spune autorul Ronald David Laing. În acest înțeles pot descrie opera lui Manuell Mănăstireanu. Picturile acestuia aduc imaginea din realitatea fizică, însă transcend spre o dimensiune imaterială a stărilor și trăirilor profunde, cu valențe lăuntrice diferite, pe care artistul le pune în contrapoziție cu realul exterior. Astfel, ele fac ca emoția să-l pătrundă pe privitor, să îl facă să își ridice întrebări asupra sensului existenței – pe care fiecare dintre noi îl căutăm, într-un fel sau altul – aducând o notă de modernitate, prin includerea conceptului psihologic.
Atât prin pictură, cât și prin grafică, Manuell Mănăstireanu invită privitorul să pătrundă într-o sursă nesfârșită de revelați asupra unui spațiu în afara limitelor perceptibile, unde emoția și substanța personalului predomină. În arta acestuia forma și psihologicul vorbesc același limbaj, iar granițele dintre realitatea carnală, fizică și cea emoțională a personajului dispar, relevând pe pânză doar ceea ce este esențial.
Ecourile devin o mărturisire intimă a universului personal, o realitate documentată și argumentată plastic, unde pictorul analizează cu atenție, prin culoare, trăirile personale ale personajelor sale, lăsând, în același timp, privitorului, o fereastră deschisă spre orizonturile nesfârșite ale cunoașterii. Lucrările de acest tip permit înțelegerea nu doar printr-un raționament conceptual, ci și prin stimularea directă, mai exact, nu doar prin gândire, ci și prin simțire. Omagiile aduse, de Manuell Mănăstireanu, lui Van Gogh, Luchian, Cioran, Reginei Maria sau Regelui Mihai capătă o voce rostită prin imagine, unde tensiunea, tumultul și trăirea autentică a acestor personalități complexe devin o adevărată sinteză mentală și emoțională, generată în toate formele spiritului și oferită ca atare privitorului. Multiplele interpretări devin complementare, întrucât valoarea personală facilitează contactul cu publicul, printr-un mecanism de extraversiune, prin rațiunea virtuții eliberatoare a expresiei.
Într-o lume din ce în ce mai confuză spectrul afectiv devine secundar, accentul fiind orientat spre dimensiunea materială a lucrurilor, însă Manuell Mănăstireanu este artistul care aduce în pânzele sale tocmai amplificarea senzațiilor. Acesta nu reproduce obiectul în mod fotografic, ci schematizează substratul acestuia, înlocuind realitatea fizică cu una interioară, prin figurația unor elemente care sunt ascunse vizual, dar observabile și percepute la nivel emoțional, de acesta.
Privitorul de astăzi are o anumită optică despre picturã, formată în general cu privire la modelele artei, mai precis, se raportează direct sau indirect la canoanele picturii academice oficiale, însă pictura lui Manuell Mănăstireanu rupe, în mod deliberat, legătura cu tradiționalismul, punând accentul pe expresia inconștientului, pe reprezentarea peisajului interior. Starea de spirit contrastantă, uneori, este eliberată iar compresia profundă a energiei este resimțită de privitor prin gama cromatică și tehnica aparte și unică a acestui artist.
Fără sentiment, pictura devine doar un exercițiu intelectual vacant. De aceea cele mai exuberante momente picturale sunt încărcate de emoție, pentru că includ nu doar actul tehnic, plastic, ci și acela de simțire. Poate că, din acest motiv, arta lui Manuell Mănăstireanu este uneori greu de privit, dar imaginea redată de aceasta, în toate formele genului plastic abordat, (re)prezintă un adevăr despre noi, despre cei din jurul nostru, care nu se adresează doar văzului, ci și spiritului.
Felicia Acsinte,
istoric de artã
Notă: Proiectul expozițional „Ecouri 2022” este conceput şi dezvoltat de Casa de Licitaţii Vikart – cea mai nouă instituţie de specialitate din România, susținut de ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București, urmând a fi itinerat și în prestigiosul Muzeul de artă din România – Sibiu, Muzeul Naţional Brukenthal (martie – aprilie 2023). Evenimentul este parte din demersul Vikart, care are ca scop cultivarea, stimularea și promovarea interesului pentru artă și pentru artiștii contemporani.