Eveniment – BERGMAN 100, în cadrul celei de-a 28-a ediții a FNT
https://www.ziarulmetropolis.ro/eveniment-bergman-100-in-cadrul-celei-de-a-28-a-editii-a-fnt/

Spectacolul de teatru „Persona”, pus în scenă de Peter Kerek la Teatrul „unteatru” – inspirat din opera marelui cineast, şi un cine-concert cu proiecţie de film mut, reunite sub titlul „Bergman.100”, sunt două evenimente speciale programate în cadrul Festivalului Naţional de Teatru, pe 25 octombrie, pentru a marca 100 de ani de la naşterea celebrului regizor suedez Ingmar Bergman, celebrat în toată Europa.

Un articol de Petre Ivan|18 octombrie 2018

Pentru a marca 100 de ani de la naşterea celebrului regizor suedez, Festivalul Naţional de Teatru programează în ziua de 25 octombrie două evenimente speciale: spectacolul de teatru „Persona”, pus în scenă de Peter Kerek la Teatrul „unteatru” – inspirat din opera marelui cineast şi un cine-concert cu proiecţie de film mut, reunite sub titlul „Bergman.100”.

Ingmar Bergman.este considerat mai ales ca fiind unul dintre cei mai influenţi regizori de film ai celei de-a doua jumătăţi a secolului XX, însă puţină lume cunoaşte atracţia lui pentru teatru şi cariera sa dedicată scenei. În teatru îşi găseşte refugiul la 19 ani, când îşi abandonează studiile şi fuge de acasă, plecând în turneu cu „Tatăl” de August Strindberg. Scena îi va oferi în tinereţe posibilitatea de a-şi încerca harul actoricesc, apoi la vârsta de doar 26 de ani va prelua direcţia Teatrului de Stat din Helsingborg, iar mai târziu, în anii maturităţii, Ingmar Bergman va deveni directorul Teatrului Regal de Stat din Stockholm (1963-1967).

Pasiunea sa pentru teatru se poate simţi şi în unul dintre cele mai faimoase filme create de marele cineast: „Persona” (1966), avându-le ca protagoniste pe actriţele Bibi Andersson şi Liv Ullmann, are teme şi abordări vădit apropiate textului dramatic „Cea mai puternică” semnat de August Strindberg.

„În Persona (…) am mers atât de departe cât am putut merge.” – mărturisea Ingmar Bergmanîn anii ’80, adăugând: „Cu diferite ocazii, am spus că Persona mi-a salvat viaţa şi asta nu este o exagerare. Dacă nu aş fi avut curajul de a face acest film, aş fi fost probabil total devastat. Un lucru semnificativ: pentru prima dată nu mi-a păsat dacă rezultatul va fi sau nu un succes comercial.”

Iată de ce iniţiativa regizorului Peter Kerek de a imagina în 2018, la unteatru, o versiune scenică a peliculei „Persona”, devine cu atât mai incitantă şi poate oferi un necesar moment de meditaţie artistică şi de confluenţă a artelor.

Spectacolul „PERSONA”, în interpretarea actriţelor Alina Berzunţeanu şi Emilia Bebu, este realizat cu sprijinul Ambasadei Suediei din Bucureşti / We are basca şi este programat în cadrul Festivalului Naţional de Teatru joi, 25 octombrie, de la ora 20.00, pe scena teatrului unteatru (str. Sfinţii Apostoli, nr.44).

Ingmar Bergman

„Spectacolul nostru Persona nu s-a născut din intenţia de a omagia. Nu ne-am propus să ne lăudăm cu Bergman, să-l arborăm cu mândrie ca pe un drapel pentru că aşa o cere calendarul. Cu toate acestea, ne înscriem cu toată convingerea şi forţa în rândul evenimentelor centenarbergmaniene, pentru că Bergman trebuie să rămână în centrul atenţiei culturale, oriunde filmul şi teatrul pretind că ar avea ceva de spus. Cred că cea mai puternică moştenire pe care ne-o lasă Bergman este cea legată de fantomatica noastră lume interioară. O lume pe care rareori reuşim s-o formulăm în cuvinte, o lume învăluită în secrete, în care totul devine posibil.” (Peter Kerek)

Cel de-al doilea eveniment „Bergman.100” din cadrul Festivalului Naţional de Teatru este un Cine-concert care va avea loc în aceeaşi zi dedicată regizorului suedez – 25 octombrie, în sala Cinetic a HUB-ului FNT, începând cu ora 18:00. Este vorba de proiecţia filmului mut Korkarlen / Căruţa Fantomă (Suedia, 1921), creat de un alt mare regizor de film scandinav: Victor Sjostrom. Proiecţia va fi acompaniată de un sound-design live creat de grupul Foley’Ala (Bucureşti-Bruxelles), iar traducerea va fi asigurată de criticul de film Irina Margareta Nistor, invitat special al FNT.

Korkarlen este un film-cult, considerat unul dintre reperele majore din istoria cinematografiei suedeze,dar şi un punct de referinţă în creaţia pentru marele ecran din toate timpurile. Filmul a avut o influenţă majoră asupra operei regizorului Ingmar Bergman, care declara în anii ’70: „Cunoscându-l pe Victor Sjostrom () a fost, pentru mine, o experienţă formidabilă. Totul a început încă de timpuriu, cu Căruţa fantomă. Pe atunci, aveam 12 sau 13 ani. M-a impresionat profund, fiind puternic mişcat de acest film. Nu că aş fi înţeles mare lucru pe atunci, dar am fost uimit.”

Manifestările vor fi onorate de prezenţa la evenimente a unor invitaţi speciali ai Ambasadei Suediei la Bucureşti şi ai Festivalului Naţional de Teatru.

Foto: Ingmar Bergman, FNT 2018 – facebook

29
/01
/24

Duminică, 11 februarie 2024, de la ora 19:00, violoncelistul Marin Cazacu și Ansamblul Violoncellissimo vor susține un concert extraordinar pe scena Filarmonicii din Sofia, cu un program foarte divers: muzică de toate genurile, adaptată pentru violoncel, de la coloana sonorǎ a unor  filme celebre, la valsuri, marșuri și lucrări de Mozart în variantă... rock.

29
/01
/24

Primul concert al lunii februarie la Sala Radio vă invită la o frumoasă călătorie muzicală prin Viena imperială. Vineri, 2 februarie 2024 (19.00), veți asculta creații semnate de doi mari compozitori austrieci, care și-au desfășurat o mare parte din activitatea lor artistică în spațiul vienez – MOZART și BRUCKNER – lucrări interpretate de ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO, sub bagheta dirijorului vienez SASCHA GOETZEL.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

29
/01
/24

Pe 13 februarie, de la orele 18:30, SCENA  GÂNDIRII - Conferințele Operei Naționale București îl va avea ca invitat pe istoricul Adrian Cioroianu, care va susține prelegerea „MAREA TEMERE. Cât de probabil este un nou război global?”, prilej pentru o incursiune în miezul posibilităților și incertitudinilor actuale.

26
/01
/24

Stagiunea curentă a Teatrului Naţional de Operetă şi Musical Ion Dacian include o montare în premieră mondială a musicalului JACK, ÎNTRE DRAGOSTE ŞI NEBUNIE este inspirat de povestea întunecată şi fascinantă a celebrului criminal în serie şi expune o versiune multi-faţetată a acestei istorii ce a cutremurat Anglia victoriană  şi este încă înconjurată de aburii misterului.

26
/01
/24

Mădălina Pavăl vorbește despre „Gazda“, spectacolul ei sonor de la Teatrelli, care are premiera pe 31 ianuarie și 1 februarie, de la ora 19.00, dar nu ne lasă nelămuriți nici în ceea ce privește cele mai frumoase lucruri care îi traversează viața. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

26
/01
/24

Teatrul Municipal „Bacovia” lansează apelul de înscrieri pentru ediția a - XXX - a (2024) a evenimentului BACĂU FEST MONODRAME, ce se va desfășura în perioada 9 - 13 mai 2024.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

26
/01
/24

UNATC „I.L. Caragiale” din București prezintă, în cadrul proiectului ARHIVA ACTIVĂ derulat de Centrul de Pedagogie și Studiul Imaginii „Sorin Botoșeneanu”, o retrospectivă cuprinzând toate cele șapte filme de lungmetraj ale cineastului Nae Caranfil.