F-SIDES, primul cineclub românesc dedicat exclusiv filmelor făcute de femei, revine cu a doua ediție
https://www.ziarulmetropolis.ro/f-sides-primul-cineclub-romanesc-dedicat-exclusiv-filmelor-facute-de-femei-revine-cu-a-doua-editie/

F-SIDES, primul cineclub care aduce în faţa publicului din România exclusiv filme regizate de femei, revine pe 2 iunie cu a doua ediţie.

Un articol de Liliana Matei|20 mai 2021

Proiectul se va desfășura timp de 6 luni, în perioada iunie-noiembrie, și va include proiecții bilunare în cinematografe, în aer liber, dar și online.

F-SIDES pornește de la film ca instrument de reprezentare și dialog și vrea să construiască un spațiu sigur de discuție și educație. Ioana Diaconu, cofondatoarea F-SIDES, precizează că „proiectul a pornit de la premisa că filmul are capacitatea de a ne aduce mult mai aproape de povești și experiențe diferite, luând în calcul diferențe de gen, orientare sexuală, etnie sau clasă socială. Ne dorim ca filmele pe care le arătăm în cadrul cineclubului să fie un punct de pornire pentru chestionarea unor prejudecăți sau să ne deschidă orizonturile cu privire la poveștile femeilor în contexte din cele mai diverse. Fiecare lună a cineclubului propune o temă, în jurul căreia este construită selecția de filme, discuțiile aferente fiecărui film și materialele adiționale din online – cercetări, interviuri și eseuri personale”.

Pentru a aprofunda temele lunare și a ancora subiectele amintite în film la realitatea locală, fiecare proiecție este introdusă de o discuție cu experți din societatea civilă, jurnaliști și reprezentanți ai organizațiilor direct vizate de temele în cauză. Discuțiile sunt susținute de Friedrich-Ebert-Stiftung România și vor fi transmise online după fiecare proiecție de film.

Cele 5 teme abordate în cadrul sezonului doi includ subiecte precum migrația la feminin, înaintarea în vârstă, recuperarea spațiului și ecofeminism, și urmăresc să deschidă discuția despre egalitatea de gen în România și să ofere un set de instrumente pentru a înțelege mai bine experiențele femeilor, dar și modalitățile prin care putem amplifica vocile lor. Proiectul lansează și un manifest care abordează cele 5 teme ale ediției, sub forma unui colaj de voci care au vorbit de-a lungul timpului (și spațiului) despre aceste subiecte.

Seria de evenimente F-SIDES va începe miercuri, 2 iunie, de la ora 20:00, la Cinema Elvire Popesco, cu proiecția filmului The Second Mother, filmul cineastei brazilienie Anna Muylaert. ”Filmele celei de-a doua ediții a cineclubului se întind pe o perioadă de patru decenii, începând cu o capodoperă modernistă a anului 1978, și acoperă, din punct de vedere cultural și teritorial, spații și contexte variind de la forfota și mentalitățile unor metropole cosmopolite, văzute de această dată sub noi aspecte (Things to Come, r. Mia Hansen-Løve, 2016), la zone rar cartografiate cinematografic sau în mass-media: fie episoade istorice violente trecute sub tăcere, dar cu ecou actual și universal (Journey to the Sun, r. Yeşim Ustaoğlu, 1999), fie realități curente, specifice secolului pe care îl traversăm, precum impactul interdependenței și al globalizării economice asupra comunităților vulnerabile (The Fever, r. Maya Da-Rin, 2019). Ne-am propus, ca și la prima ediție, să armonizăm recuperarea de cultură cinematografică intersecțional-feministă cu scoaterea în evidență a unor teme urgente, care privesc direct gradul nostru de conștiință și solidaritate socială”, anunță Georgiana Vrăjitoru, curatoarea F-SIDES Cineclub.

Proiectul F-SIDES este construit în jurul conceptului „female gaze”, termen din teoria de film feministă, reprezentând perspectiva privitorului de gen feminin. Acesta a apărut ca răspuns la termenul „male gaze”, adus în atenția publică în 1975 de teoreticiana feministă de film Laura Mulvey, care spune că filmul Hollywoodian prezintă cu precădere perspectiva unui personaj sau regizor bărbat, în care personajul feminin îndeplinește o singură funcție, pe două niveluri: obiect erotic pentru personajele din film și obiect erotic pentru spectator. Conceptul de „female gaze” urmărește să redea autonomia și inițiativa privirii feminine și să o scoată din statutul de obiect al dorinței.

Mai multe detalii despre Cineclub F-SIDES găsiți aici:

https://f-sides.ro/

https://www.facebook.com/FSidesCineclub/

https://www.instagram.com/f_sides_cineclub/

Cineclub F-SIDES este un proiect susținut de: Administrația Fondului Cultural Național, Friedrich-Ebert-Stiftung România, Catena, Glitch Shop, Asociația Accept, Eforie Colorat

Proiect cultural co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

08
/02
/23

CRONICĂ DE FILM Alegoria nu e un gen cinematografic uşor. Mai ales când e vorba de una deopotrivă existenţială şi politică, aşa cum se vrea "Spiritele din Inisherin".

05
/02
/23

Cele trei cărţi de cronici de film publicate de Romulus Rusan în anii `70-`80 au fost reeditate recent, într-un singur volum şi într-o ediţie de lux, în seria de autor pe care i-o dedică Editura Spandugino. O apariţie demnă de a fi salutată şi un bun pretext de recitire.

02
/02
/23

CRONICĂ DE FILM Probabil că e şi simbolic, însă cu siguranţă e ceva comic în constatarea că cel mai prolific regizor de filme comerciale din cinematografia română post-2000 e un spaniol. În timp ce noi eram ocupaţi cu filmele de festival, Jesús del Cerro îşi urma neabătut şi vesel propriul drum, aproape singur pe culoar.

30
/01
/23

În perioada 20 – 28 ianuarie a avut loc în Franța cea de-a 5-a ediție a Festivalului de film documentar (FIPADOC) de la Biarritz, primul eveniment major al anului din circuitul celor dedicate acestui gen, care reunește anual 50 de țări participante și peste 30.000 de spectatori. Cu această ocazie, „Pâinea noastră cea de toate zilele”, cel mai nou documentar regizat de Șerban Georgescu („Varză, cartofi și alți demoni”; „Jurnalul familiei -escu”) a avut premiera internațională, fiind nominalizat în cadrul secțiunii IMPACT, dedicată producțiilor cu teme sociale, de mediu sau justiție.

26
/01
/23

Pe 27 ianuarie, unul dintre cei mai importanți actori din România împlinește 87 de ani. Pe Florin Piersic îl puteți vedea pe 30 ianuarie în spectacolul „Străini în noapte” de Eric Assous, regizat de regretatul Radu Beligan și găzduit de Naționalul bucureștean.

26
/01
/23

Festivalul Internațional de Film Transilvania (9 – 18 iunie 2023, Cluj Napoca) anunță Focus Nordic, un program complex, cel mai mare de acest fel din istoria TIFF, dedicat unei cinematografii europene bogate, diverse și inovatoare, cea din țările nordice: Suedia, Danemarca, Finlanda, Norvegia și Islanda.

25
/01
/23

CRONICĂ DE FILM Reacţiile la “Close” (2022) par să se fi împărţit în două: “heartbreaking” (cu versiunea românească “vai, cât am plâns”) şi, mult mai rar, “tearjerker”. O zic din capul locului: sunt din a doua categorie. Deşi am plecat setat să mă las emoţionat (nu am nici cea mai mică problemă să dau garda jos în sala de cinema), am ieşit iritat.

22
/01
/23

Apariţia în română, pe final de 2022, la Editura Tracus Arte, a două cărţi de Pier Paolo Pasolini - una de poezii şi alta cu texte despre literatură şi artă - a tulburat puţin apatia cu care a fost marcat la noi centenarul acestui mare cineast şi scriitor.