„Familly Affairs” – O familie de nebuni de un comic grotesc, savuros
https://www.ziarulmetropolis.ro/familly-affairs-o-familie-de-nebuni-de-un-comic-grotesc-savuros/

Premiera de la Teatrul Odeon „Family Affairs”, în regia lui Radu Afrim (decorul – Tudor Prodan, costumele – Cosmin Florea), este un prilej de bună dispoziţie pentru spectatori.

Un articol de Monica Andrei|12 octombrie 2015

Comedia, la care râsul curge în cascade în sala de spectacol, are ca suport piesa de debut a scriitoarei finlandeze Rosa Liksom. Doru Mareş semnează traducerea remarcabilă şi adaptează textul pentru teatru.

Rosa Liksom, scriitoare şi artist plastic, mărturiseşte că a scrie şi a crea mai multe feluri de artă sunt o formă de a trăi pentru ea. „Fac toate astea pur şi simplu pentru că îmi fac o enormă bucurie.”

„Family Affairs”, piesă scrisă în 1993 şi montată în diverse teatre din Europa, nu tratează numai problemele unei familii, ci este şi o satiră contemporană la adresa societăţii finlandeze.

Spectacolul realizat în maniera inconfundabilă a lui Radu Afrim merită văzut pentru că este dinamic, plin de haz şi populat cu personaje groteşti ce stârnesc râsul. E oglinda prin care vedem familia, celula de groază a unei societăţi prăbuşite.

Paradisul comicului grotesc savuros începe cu Reiska (Marius Damian), capul de familie, umil, supus, dependent de valium. Din când în când, se spovedeşte la biserică, cerându-i lui Dumnezeu favoruri pentru ai lui. Aflat la dispoziţia tuturor, nu iese din cuvântul soţiei autoritare, Jaana (Antoaneta Zaharia), mama specialistă în „liposubţiere”, afacerista familiei, care dă ordine, controlează tot, e mai frumoasă decât fetele sale şi prea absorbită de prezenţa ei.

Cele două fiice, Tina şi Isadora, la poluri opuse (una slabă şi prostituată, alta grasă şi incestuoasă), amplifică comicul. Tina (Nicoleta Lefter) e prostituata anorexică şi ecologistă, rece şi seacă. Înrăită, poartă mască pe faţă, umblă mai mult în costum de baie şi se teme de obsesiile freudiene de care s-ar molipsi de la mama sa.

Ajunge acasă bătută şi fără banii care-i merita după partida se sex. Isadora (Ruxandra Maniu) e fata supraponderală ce ascultă numai ABBA, vorbeşte despre formaţie şi o impune tuturor în casă. Râvneşte la o partidă de sex cu tata şi alege la şcoală religia, ca materie opțională.

Mika (Vlad Bîrzanu), baiatul mămos şi virgin, cu multe traume din copilărie, marcat şi el de scânteia nebuniei, vine acasă gata însurat cu Sexygernara (Rodica Mandache), spre disperarea mamei lui.

Un cuplu comic ce stârneşte râsul este format din Buni şi Nina. Buni (Virginia Rogin) e bunica drogată care stă într-o cuşcă cu gratii, se deplasează prin casă cu un scripete cu lanţ agăţat în spatele ei, merge cu Nina (Cezar Antal) la party-uri dubioase, poartă batic cu paiete şi tocuri înalte, îşi siliconează sânii şi speră să-şi subţieze fundul, ca să fie la modă. E o minune de haz în travesti şi un motiv în plus să mergeţi la „Odeon” să vedeţi spectacolul.

Fernando (Mihai Smarandache), negrul din “Basarabia Saudită”, se ascunde în familia ciudată, iar Isadora e cea care-l bagă sub patul ei când îl caută poliţia. Completează simfonia nebunilor Mohaci (Pavel Bartoş), bărbatul care şi-a redescoperit virilitatea, dar care nu face parte din familie. Stârneşte râsul, în travesti.

În familia unde dramele personale ies la suprafaţă treptat, comicul vine din situaţii şi din replica vie a textului. Vedem pe scenă familia finlandeză, care parcă a trăit prin România zilelor noastre.

FOTO: Teatrul Odeon



31
/01
/24

RECOMANDĂRI Ziarul Metropolis vă recomandă, în prima lună din an, o întoarcere în fabuloasa lume a cărților. Biblioteci, obsesii, mistere, personaje și o pasiune salvatoare, în 3 cărți despre cărți, care fac deliciul oricărui iubitor de literatură.

31
/01
/24

Povestea din Ivona, Principesa Burgundiei de Witold Gombrowicz, cel mai mare dramaturg polonez, este adusă în contemporaneitate de Andrei și Andreea Grosu, la Teatrul Nottara, într-o montare inedită, tulburătoare, care îi va oferi spectatorului ocazia să se privească într-o oglindă a adevărului frust, neîndulcit. Premiera oficială are loc pe 9 februarie, la Sala „George Constantin”, de la ora 19:30.

31
/01
/24

În februarie, pe HBO Max ai conținut nou de urmărit în fiecare zi a lunii! Cu 29 de titluri noi, este la alegerea ta dacă vrei să urmărești cele mai noi filme, seriale, documentare, animații de pe HBO Max sau, de ce nu, să te pui la curent cu altele dintre sutele de titluri care sunt deja pe platformă.

30
/01
/24

În luna februarie, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată unui apreciat cineast, reprezentant al Noului Val în cinematografie: Cătălin Mitulescu regizor, scenarist şi producător. TVR Cultural, TVR Internațional și TVR Moldova invită telespectatorii în noaptea de sâmbătă, 3 spre 4 februarie, la un maraton cinematografic alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de Cătălin Mitulescu.

30
/01
/24

Într-un spectacol-colaj mod portret, „Caracatița“, care marchează și prima întâlnire artistică a Catincăi Drăgănescu cu Teatrul Masca, regizoarea stratifică familia disfuncțională contemporană, în care părintele se cunoaște prin „Copilul meu, niciodată!”, iar copilul pare mai degrabă nevoit să se crească singur și, deloc întâmplător, să-și găsească refugiul în abuzul de substanțe.

30
/01
/24

Pentru pasionații de muzică cultă, apare o noutate pe segmentul evenimentelor live: o nouă serie de concerte va avea loc periodic, la Sala Dalles din Capitală, sub titulatura Musical Extravaganza: evenimentele aduc intensitatea şi culoarea operei și operetei într-un cadru mai personal, prin concerte cu repertoriu specific dar şi alte tipuri de sonorităţi, în adaptare clasică şi interpretarea unor nume consacrate ale scenei lirice.

30
/01
/24

Universul magic al filmelor de animație pentru copii își deschide porțile pentru publicul cu deficiențe de auz din România. Ochi și urechi, noul proiect pus la cale de Animest, cu sprijinul Fundației Orange, le va oferi spectatorilor o experiență de vizionare adaptată nevoilor lor, accesibilă atât în sala de cinema, cât și în sălile de clasă sau în fața ecranelor de acasă.