„Familly Affairs” – O familie de nebuni de un comic grotesc, savuros
https://www.ziarulmetropolis.ro/familly-affairs-o-familie-de-nebuni-de-un-comic-grotesc-savuros/

Premiera de la Teatrul Odeon „Family Affairs”, în regia lui Radu Afrim (decorul – Tudor Prodan, costumele – Cosmin Florea), este un prilej de bună dispoziţie pentru spectatori.

Un articol de Monica Andrei|12 octombrie 2015

Comedia, la care râsul curge în cascade în sala de spectacol, are ca suport piesa de debut a scriitoarei finlandeze Rosa Liksom. Doru Mareş semnează traducerea remarcabilă şi adaptează textul pentru teatru.

Rosa Liksom, scriitoare şi artist plastic, mărturiseşte că a scrie şi a crea mai multe feluri de artă sunt o formă de a trăi pentru ea. „Fac toate astea pur şi simplu pentru că îmi fac o enormă bucurie.”

„Family Affairs”, piesă scrisă în 1993 şi montată în diverse teatre din Europa, nu tratează numai problemele unei familii, ci este şi o satiră contemporană la adresa societăţii finlandeze.

Spectacolul realizat în maniera inconfundabilă a lui Radu Afrim merită văzut pentru că este dinamic, plin de haz şi populat cu personaje groteşti ce stârnesc râsul. E oglinda prin care vedem familia, celula de groază a unei societăţi prăbuşite.

Paradisul comicului grotesc savuros începe cu Reiska (Marius Damian), capul de familie, umil, supus, dependent de valium. Din când în când, se spovedeşte la biserică, cerându-i lui Dumnezeu favoruri pentru ai lui. Aflat la dispoziţia tuturor, nu iese din cuvântul soţiei autoritare, Jaana (Antoaneta Zaharia), mama specialistă în „liposubţiere”, afacerista familiei, care dă ordine, controlează tot, e mai frumoasă decât fetele sale şi prea absorbită de prezenţa ei.

Cele două fiice, Tina şi Isadora, la poluri opuse (una slabă şi prostituată, alta grasă şi incestuoasă), amplifică comicul. Tina (Nicoleta Lefter) e prostituata anorexică şi ecologistă, rece şi seacă. Înrăită, poartă mască pe faţă, umblă mai mult în costum de baie şi se teme de obsesiile freudiene de care s-ar molipsi de la mama sa.

Ajunge acasă bătută şi fără banii care-i merita după partida se sex. Isadora (Ruxandra Maniu) e fata supraponderală ce ascultă numai ABBA, vorbeşte despre formaţie şi o impune tuturor în casă. Râvneşte la o partidă de sex cu tata şi alege la şcoală religia, ca materie opțională.

Mika (Vlad Bîrzanu), baiatul mămos şi virgin, cu multe traume din copilărie, marcat şi el de scânteia nebuniei, vine acasă gata însurat cu Sexygernara (Rodica Mandache), spre disperarea mamei lui.

Un cuplu comic ce stârneşte râsul este format din Buni şi Nina. Buni (Virginia Rogin) e bunica drogată care stă într-o cuşcă cu gratii, se deplasează prin casă cu un scripete cu lanţ agăţat în spatele ei, merge cu Nina (Cezar Antal) la party-uri dubioase, poartă batic cu paiete şi tocuri înalte, îşi siliconează sânii şi speră să-şi subţieze fundul, ca să fie la modă. E o minune de haz în travesti şi un motiv în plus să mergeţi la „Odeon” să vedeţi spectacolul.

Fernando (Mihai Smarandache), negrul din “Basarabia Saudită”, se ascunde în familia ciudată, iar Isadora e cea care-l bagă sub patul ei când îl caută poliţia. Completează simfonia nebunilor Mohaci (Pavel Bartoş), bărbatul care şi-a redescoperit virilitatea, dar care nu face parte din familie. Stârneşte râsul, în travesti.

În familia unde dramele personale ies la suprafaţă treptat, comicul vine din situaţii şi din replica vie a textului. Vedem pe scenă familia finlandeză, care parcă a trăit prin România zilelor noastre.

FOTO: Teatrul Odeon



26
/01
/24

Stagiunea curentă a Teatrului Naţional de Operetă şi Musical Ion Dacian include o montare în premieră mondială a musicalului JACK, ÎNTRE DRAGOSTE ŞI NEBUNIE este inspirat de povestea întunecată şi fascinantă a celebrului criminal în serie şi expune o versiune multi-faţetată a acestei istorii ce a cutremurat Anglia victoriană  şi este încă înconjurată de aburii misterului.

26
/01
/24

Mădălina Pavăl vorbește despre „Gazda“, spectacolul ei sonor de la Teatrelli, care are premiera pe 31 ianuarie și 1 februarie, de la ora 19.00, dar nu ne lasă nelămuriți nici în ceea ce privește cele mai frumoase lucruri care îi traversează viața. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

26
/01
/24

Teatrul Municipal „Bacovia” lansează apelul de înscrieri pentru ediția a - XXX - a (2024) a evenimentului BACĂU FEST MONODRAME, ce se va desfășura în perioada 9 - 13 mai 2024.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

26
/01
/24

UNATC „I.L. Caragiale” din București prezintă, în cadrul proiectului ARHIVA ACTIVĂ derulat de Centrul de Pedagogie și Studiul Imaginii „Sorin Botoșeneanu”, o retrospectivă cuprinzând toate cele șapte filme de lungmetraj ale cineastului Nae Caranfil.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

25
/01
/24

Teatrul Mic anunță premiera oficială a spectacolului „Eu sunt propria mea soție” de Doug Wright, traducerea și regia Teodora Petre, scenografia Ioana Pashca, mișcare scenică Alina Petrică, muzică Cezar Antal. Evenimentul va avea loc pe 30 ianuarie 2024, ora 19:00, la Sala Studio – Str. Gabroveni nr. 57.

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.