FEST – FDR 2018, la final
https://www.ziarulmetropolis.ro/fest-fdr-2018-la-final/

FEST – FDR 2018 intră pe ultima sută de metri. Ultima zi a celei de-a XXIII-a ediţii a Festivalului European al Spectacolului Timişoara – Festival al Dramaturgiei Româneşti aduce în sălile Teatrului Naţional din Timişoara spectacole de neratat, evenimente efervescente care preiau tema acestei ediţii a FEST-FDR şi o redau din cele mai interesante perspective.

Un articol de Liliana Matei|13 mai 2018

Penultima zi de festival, sâmbătă, 12 mai, a adus publicului timișorean conferința intitulată Elite. Elitită. Eliticid. Invitații publicistului Teo Burnar, coordonatorul proiectului Matricea Românească, au fost Adrian Dinu Rachieru, sociolog, eseist și Ada Hausvater, regizor, managerul Teatrului Național din Timișoara. Dezbaterea a pus în discuție o temă extrem de actuală, atât în contextul Centenarului, cât și în cel al temei Festivalului: Involuție – Revoluție – Evoluție. După cum precizează Teo Burnar, „Dincolo de paradele ieftine de patriotism, care nu vor lăsa nici o urmă, în 2018 trebuie sa ne întrebăm de ce ne fug profesorii, medicii, artiștii… și cum îi ținem aici, dacă vrem să evoluăm cu adevărat”.

Tot sâmbătă, publicul a avut ocazia să reîntâlnească universul fascinant al lui Mircea Cărtărescu, în spectacolul De ce iubim femeile, regia Mihaela Lichiardopol, o producție a Teatrului Național din Timișoara. Așa cum nota selecționerul FDR, teatrologul Oana Borș, „De ce iubim femeile, bestseller-ul semnat de Mircea Cărtărescu, adună o serie de povești cu și despre femei. Povești în care autorul/ povestitorul descoperă ascuns acel „ceva” nenumit și fascinant care captivează, mereu și mereu, bărbații. Acel ceva încearcă să surprindă și spectacolul Teatrului Național din Timișoara, un spectacol care se pare că a câștigat, și el, statutul de bestseller în inima publicului timișorean”.

Seara de sâmbătă a oferit publicului și un spectacol cu puternice accente autobiografice: Poveste din Transilvania de George Ștefan, regia Ándi Gherghe, un spectacol al Centrului Multimedia Studio Act din Oradea. Poveste din Transilvania urmărește o familie mixtă transilvăneană de-a lungul mai multor generații – o familie cu iubirile, cu bucuriile, cu problemele, într-un cuvânt, cu destinul ei. O istorie „în mic”, supusă, însă, istoriei mari, o istorie care și-a pus asupra ei dureroasa pecete a tensiunilor interetnice. În argumentul său, Oana Borș, selecționerul FDR afirmă că „în text se vorbește  despre acceptare și despre cutumele ei, despre prejudecată și despre barierele pe care aceasta le aduce cu sine, despre identitate, despre conviețuire. Dar mai mult se vorbește despre iubire. Ea este cea care unește, cea care așază viața în tiparele unui normal pe care ni l-am dori a fi mereu prezent în viața noastră”. Spectacol bilingv, supratitrat în română și în maghiară.

Ultima zi de festival este, în sine, o întâlnire cu cartea de teatru, dar și un regal european de teatru și dans contemporan. Astfel, de la ora 17, la Librăria „La două bufnițe”, FEST-FDR închide seria evenimentelor editoriale cu lansarea volumului Concursul Național de Dramaturgie – ediția 2017, carte ce reunește textele finaliste ale celei mai recente ediții a CND. Autorii publicați în acest volum și piesele cu care au ajuns în finala competiției sunt Edith Negulici cu piesa Act de identitate: Tu. Eu suntem noi…, Crista Bilciu cu Ana de hârtie, Adrian Jivan cu Brent și Radu Popescu, cu textul câștigător al CND, intitulat Cercurile încrederii. Cartea va fi prezentată de prof.univ.dr. Nicolae Mandea, rectorul Universității de Artă Teatrală și Cinematografică din București, președintele juriului CND.

De la ora 19, în Sala 2, publicul are ocazia reîntâlnirii cu un mare coregraf al Europei, Pál Frenák și al său spectacol Un. Mai mult decât atât, Pál Frenák și Un, cu cele două solo-uri și reflecțiile personajelor care le susțin, se referă la emblematicul Faun, creatura hibridă, jumătate om, jumătate sălbăticiune și, totodată, la cuvântul francez „un” (unu), scoțând în evidență faptul că în centrul coregrafiei se află variațiile unui singur personaj. Pál Frenák vorbește despre un nou echilibru ce poate fi atins doar în timp și creează o fuziune specială, fără vârstă: unitate – masculin și feminin, tânăr și vârstnic, animal și om.

Cu începere de la ora 20, în Sala Mare, FEST-FDR2018 se încheie cu un eveniment-reper pentru spectacologia europeană contemporană, creat de un regizor din prima linie a teatrului european – Luk Perceval, la un important teatru european: Teatrul Thalia din Hamburg, în coproducție cu NT Gent, din Belgia. Fructele mâniei (foto) este o epopee a migrației în perioada Marii Crize din 1929-1933. La nivel politic, dar și uman, ea ne provoacă să  punem în discuție, cu toată luciditatea, propriul statut. În lectura lui Luk Perceval, unul din marii povestitori ai teatrului conemporan, toate aceste întrebări revin ca un bumerang în realitatea noii Europe. Iar întrebarea cea mai importantă, poate, la care suntem obligați să răspundem, e: ce anume ne dorim să culegem, ținând cont de ceea ce am semănat?

Biletele pot fi achiziționate de la Agențiile Teatrului Național (agenția „Mărășești”, str. Mărășești nr. 2 și agenția „Sala 2”, Parcul Civic), între orele 11 – 19 sau online, pe www.tntimisoara.com.

FEST-FDR2017 a fost organizat de Teatrul Național din Timișoara și susținut de Primăria și Consiliul Local al Municipiului Timișoara, cu sprijinul UNITER.

 

29
/01
/24

Duminică, 11 februarie 2024, de la ora 19:00, violoncelistul Marin Cazacu și Ansamblul Violoncellissimo vor susține un concert extraordinar pe scena Filarmonicii din Sofia, cu un program foarte divers: muzică de toate genurile, adaptată pentru violoncel, de la coloana sonorǎ a unor  filme celebre, la valsuri, marșuri și lucrări de Mozart în variantă... rock.

29
/01
/24

Primul concert al lunii februarie la Sala Radio vă invită la o frumoasă călătorie muzicală prin Viena imperială. Vineri, 2 februarie 2024 (19.00), veți asculta creații semnate de doi mari compozitori austrieci, care și-au desfășurat o mare parte din activitatea lor artistică în spațiul vienez – MOZART și BRUCKNER – lucrări interpretate de ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO, sub bagheta dirijorului vienez SASCHA GOETZEL.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

29
/01
/24

Pe 13 februarie, de la orele 18:30, SCENA  GÂNDIRII - Conferințele Operei Naționale București îl va avea ca invitat pe istoricul Adrian Cioroianu, care va susține prelegerea „MAREA TEMERE. Cât de probabil este un nou război global?”, prilej pentru o incursiune în miezul posibilităților și incertitudinilor actuale.

26
/01
/24

Stagiunea curentă a Teatrului Naţional de Operetă şi Musical Ion Dacian include o montare în premieră mondială a musicalului JACK, ÎNTRE DRAGOSTE ŞI NEBUNIE este inspirat de povestea întunecată şi fascinantă a celebrului criminal în serie şi expune o versiune multi-faţetată a acestei istorii ce a cutremurat Anglia victoriană  şi este încă înconjurată de aburii misterului.

26
/01
/24

Mădălina Pavăl vorbește despre „Gazda“, spectacolul ei sonor de la Teatrelli, care are premiera pe 31 ianuarie și 1 februarie, de la ora 19.00, dar nu ne lasă nelămuriți nici în ceea ce privește cele mai frumoase lucruri care îi traversează viața. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

26
/01
/24

Teatrul Municipal „Bacovia” lansează apelul de înscrieri pentru ediția a - XXX - a (2024) a evenimentului BACĂU FEST MONODRAME, ce se va desfășura în perioada 9 - 13 mai 2024.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.