Festivalul Enescu 2019: Marion Cotillard e Ioana d’Arc, într-un spectacol dincolo de clasificări
https://www.ziarulmetropolis.ro/festivalul-enescu-2019-marion-cotillard-e-ioana-darc-intr-un-spectacol-dincolo-de-clasificari/

Printre copleşitor de multele propuneri de top ale acestei a 24-a ediţii a Festivalului George Enescu se numără una ce îmbină muzica şi actoria, şi o aduce la Bucureşti pe Marion Cotillard, celebra actriţă câştigătoare de Oscar şi numeroase alte premii.

Un articol de Cristina Enescu Aky|18 septembrie 2019

Prezentat pe 19 septembrie la Ateneul Român, oratoriul dramatic „Jeanne D’Arc au bûcher” (Ioana D’Arc pe rug) de A. Honegger are în distribuție mai mulți soliști dar și actori, alături de Orchestra Națională din Lille condusă de dirijorul Alexandre Bloch.

„Ioana D’Arc pe rug” este o lucrare impresionantă prin complexitate dar și prin împletirea diferitor stiluri muzicale (pasaje de operă, muzică corală, simfonică) cu o distribuție cu artiști lirici, actori, cor, cor de copii (aici, cel al Radiodifuziunii Române) și cu orchestră. Compusă în 1935 pe versuri ale celebrului poet francez Paul Claudel, lucrarea prezintă ultimele momente ale vieții Ioanei D’Arc înaintea sacrificării ei pe rug, cu fragmente  retrospective din timpul procesului și din tinerețea ei. Interesantă este și prezența unor pasaje consistente pentru instrumentul numit „ondes Martenot”, creat în 1928 de inventatorul francez Maurice Martenot, care produce sunete asemănătoare cu cele ale unui alt celebru instrument inedit, theremin-ul.

La conferința de presă organizată astăzi, cu o zi înaintea spectacolului „Jeanne D’Arc au bûcher”, dirijorul Alexandre Bloch și actrița Marion Cotillard au vorbit despre provocările de a lucra împreună la acest spectacol, actori și muzicieni laolaltă, dar și despre ce face atât de special și apreciată compoziția lui  Honegger și în mod special această producție cu Orchestra Națională din Lille, al cărei director muzical este Alexandre Bloch din 2016.

Iată câteva idei împărtășite de cei doi artiști despre spectacolul de mâine, 19 septembrie, de la Ateneul Român:

Marion Cotillard:

„Mi-am dorit să dau acestui rol forță dar și emoție și simplitate. Prima dată am jucat acest rol în 2005. Inițial, rolul fusese oferit mamei mele (actrița, regizoarea și profesoara Niseema Theillaud), care însă nu era disponibilă, și atunci mi-a fost propus mie. (…) Eu folosesc mult muzica în munca mea ca actriță, mă ajută să intru în stările necesare rolurilor, deci am rezonat puternic cu ideea de a putea juca pe muzică, așa că am acceptat cu bucurie. Am făcut parte din mai multe producții ale acestui spectacol, cu orchestre și dirijori foarte interesanți, și m-a frapat faptul că aceeași lucrare poate fi atât de diferită în puneri în scenă diferite.”

„Corul poartă foarte bine emoțiile Ioanei D’Arc. La început nu reușeam prea bine să mă plasez cum trebuie în cadrul muzicii, dar cu timpul am ajuns să înțeleg și să apreciez subtilitatea textului și a muzicii.”

 „Desigur că munca cinematografică și cea pe o scenă de muzică au dinamici diferite. La prima repetiție a acestui oratoriu sub bagheta lui Alexandre Bloch, pentru prima dată am stat cu fața la orchestră. De obicei, la repetiții stăteam în poziția din spectacol, adică cu fața spre public. De această dată, experiența de a privi orchestra m-a făcut să disting instrumentele și să înțeleg muzica mai bine.”

Alexandre Bloch:

Este o lucrare excepțională, extrem de poetică, iar Honegger a reușit să compună o muzică perfect adaptată acestor versuri și sentimentului dramatic din ele. Unul din momentele mele preferate este cel al procesului Ioanei D’Arc, când cei care o judecă sunt prezentați ca niște animale personificate, ceea ce aduce o notă sarcastică în poveste. Iar înaintea finalului am impresia că muzica își ia zborul spre sfere înalte, poate odată cu cenușa rugului. Ultimele 15 măsuri sunt una dintre cele mai frumoase muzici scrise pe pământ.”

E o plăcere să fac acest proiect împreună cu Marion Cotillard. Nu e ușor să faci muzică în colaborare  cu actori, dar Marion are un simț muzical extraordinar și mă pot conecta cu ea la fel ca cu cântăreții.”

Mai multe informații despre acest spectacol găsiți aici

Programul complet al evenimentelor din cadrul Festivalului Internațional George Enescu 2019 îl puteți consulta pe  www.festivalenescu.ro

17
/06
/22

Vineri, 17 iunie, la ora 21:30, are loc în cadrul Festivalului de Teatru Independent UNDERCLOUD concertul Alifantis & Zan, cu muzica din spectacolele de teatru. Concertul se desfășoară în curtea interioară de la UNArte.

16
/06
/22

Unicul și cel mai așteptat festival de muzică clasică în aer liber din Republica Moldova, ‘’DescOperă’’, revine în perioada 17-19 iunie, în Rezervația Cultural-Naturală ”Orheiului Vechi”, unde iubitorii de muzică de calitate se vor putea bucura de o atmosferă de nedescris și spectacole de zile mari cu participarea mai multor artiști de operă faimoși atât din țară, cât și de peste hotare, la cea de-a a V-a ediție a festivalului.

16
/06
/22

În anul 2022, întreaga lume muzicală a suferit o mare pierdere prin dispariția pianistului Radu Lupu, unul dintre cei mai mari muzicieni ai secolului al XX-lea. Marți, 21 iunie 2022, la ora 19.00, în sala Ateneului Român, Filarmonica „George Enescu” aduce un omagiu genialului artist printr-un concert care îi va avea ca protagoniști pe Dan Grigore, Cristian Mandeal, Marin Cazacu, Daniel Ciobanu și Robert Creimerman

14
/06
/22

Joi, 16 iunie și vineri, 17 iunie 2022, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de Christian Badea, prim-dirijor principal al instituției, prezintă publicului Preludiul actului 3 din opera Lohengrin de Richard Wagner, Concertul în la minor pentru pian şi orchestră, op. 54 de Robert Schumann, cu pianista americană de origine chineză Claire Huangci în ipostază solistică, și Simfonia nr. 8, în fa major, op. 93 de Ludwig van Beethoven.

12
/06
/22

Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu are loc între 24 iunie și 3 iulie și este cea mai mare sărbătoare a artelor spectacolului! Pentru zece zile, orașul și împrejurimile sale vor fi gazda a peste 3500 de participanți din 75 de țări, iar publicul este așteptat la aproape 800 de evenimente în 80 de spații de joc.

10
/06
/22

Un spectacol de operă extraordinar în regia lui Tompa Gábor aduce pentru prima dată în faţa publicului bucureştean compania Operei Maghiare din Cluj-Napoca, invitată în cadrul Bucharest Opera Festival pe 26 iunie, ora 19:00, pe scena Operei bucureştene, într-o apariţie inedită, pentru prima dată în capitală după turneul istoric din anul… 1860, la spectacolele căruia în sală s-a aflat însuşi domnitorul Alexandru Ioan Cuza.

08
/06
/22

Trio PETRE a luat ființă în anul 2020, din necesitatea stringentă de a face muzică de cameră atunci când sălile de concert au rămas goale iar orchestrele au amuțit. Acest ansamblu tânăr cu muzicieni maturi va fi prezent pe scena Ateneului Român marți, 14 iunie 2022, la ora 19.00, cu un program ce cuprinde lucrări de Mozart, Beethoven și Schubert.

08
/06
/22

„Anotimpurile” lui VIVALDI – unul dintre cele mai mari „hit-uri” ale muzicii clasice, cu un număr considerabil de înregistrări și versiuni derivate – sunt interpretate la SALA RADIO de apreciatul violonist ALEXANDRU TOMESCU, în concertul ce închide stagiunea ORCHESTREI DE CAMERĂ RADIO! Miercuri, 15 iunie 2022, de la ora 19.00, veți avea bucuria de a asculta „Anotimpurile” sub bagheta dirijorului britanic JONATHAN BLOXHAM, ce s-a aflat recent la pupitrul unor ansambluri ca Royal Philharmonic – Londra, Orchestra Simfonică din München, Salzburg Mozarteum, London Mozart Players, Orchestra Națională BBC – Wales.