#FilmeDeCannes. „A Hero” – Aparenţe
https://www.ziarulmetropolis.ro/filmedecannes-a-hero-aparente/

CRONICĂ DE FILM În „A Hero” (2021), noul său lungmetraj, câştigător ex-aequo al Grand Prix la Cannes, regizorul iranian Asghar Farhadi îşi recâştigă inspiraţia creatoare care l-a consacrat printre marii autori de cinema contemporani.

Un articol de Ionuţ Mareş|1 noiembrie 2021

Iranianul Asghar Farhadi era unul din cineaşti la care mă gândeam când am zis că au dat rateuri când şi-au părăsit cultura şi au făcut filme internaţionale, în alte ţări. „Everybody Knows”, realizat în Spania, cu Penélope Cruz şi Javier Bardem pe afiş, a fost un eşec dureros pentru admiratorii regizorului. Şi nici „The Past”, făcut anterior în Franţa, nu e printre reuşitele sale.

Aşa că nu cred că e o întâmplare că revenirea în Iran pentru cel mai nou film, „A Hero”, câştigător ex-aequo în acest an al Grand Prix la Cannes, înseamnă şi recuperarea acelei inspiraţii creatoare care l-a consacrat pe Farhadi printre marii autori de cinema contemporani.

Ar fi mai multe explicaţii, însă mi se pare că una foarte importantă e că tipul de scenarii cu care lucrează el capătă o semnificaţie mult mai mare în Iran.

Ce înseamnă asta?

Sigur, Farhadi nu face filme explicit politice ca Jafar Panahi sau Mohammad Rasoulof, doi regizori şicanaţi de regimul din ţara lor. Însă dramele cărora le cad victime personajele sale au printre cauze principale şi modelul de societate din Iran (bineînţeles, care vine în completarea slăbiciunilor omeneşti universale).

Să ne amintim de „A Separation”, capodopera şi cel mai cunoscut titlu al său – tot iadul acelui cuplu care vrea să divorţeze e amplificat şi de un hăţiş legislativ care e rezultatul unei înţelegeri conservatoare a moralei publice, impusă de un regim în care religia are o mare influenţă. Aceste lucruri nu se spun direct, dar se simt în fiecare din naraţiunile imaginate de Farhadi – sunt substratul lor de idei.

O premisă asemănătoare întâlnim şi în „A Hero”, unde avem un protagonist aflat la închisoare din cauză că nu poate achita o datorie faţă de o rudă a fostei soţii, care i-a plătit un împrumut pe care îl luase de la un cămătar şi pe care l-a pierdut într-o afacere dubioasă.

Aflat într-o permisie de două zile, Rahim încearcă să îşi achite cel puţin o parte din datorie, pentru a-şi spăla ruşinea şi pentru a fi eliberat, numai că o faptă ambiguă pe care ajunge să o facă alături de iubita sa secretă declanşează un lanţ de întâmplări ameţitoare care îl aruncă pe eroul lor de la extaz la agonie şi atrage în vertij o mulţime de alte persoane.

Cert e fiecare participant la acest carusel de neoprit, fie el persoană individuală sau reprezentant al unei instituţii, se luptă pentru o cât mai bună imagine publică şi pentru câştigarea respectului celorlalţi, după ce s-a dovedit că şi cele mai onorabile scopuri pot avea efecte nefericite, uneori chiar dramatice.

De altfel, extraordinară la cinema-ul lui Farhadi (de la care s-au inspirat şi alţi regizori iranieni) e ideea că fiecare gest al nostru, oricât de mărunt şi de onest, poate deveni în orice moment scânteia care aprinde focul ce mistuie rapid conştiinţe şi înveninează relaţiile dintre oameni.

Poate că suntem în esenţă buni, dar ne pricepem să ne facem vieţile un calvar, cu cele mai bune intenţii.

„A Hero” a avut premiera în România la Les Films de Cannes a Bucarest şi va fi distribuit în cinematografe de Independenţa Film.

27
/10
/22

În cele 4 zile de festival au fost peste 300 de oameni în public, în cele 3 locații: la Cinema Victoria, Faber și Facultatea de Arte și Design. Festivalul a fost deschis cu “Pentru minte tu ești Ceaușescu“, în regia lui Sebastian Mihăilescu, care a avut asociat și primul Q&A al festivalului, și s-a încheiat la Faber, cu proiecția filmului „Alb pe Alb”, în regia lui Viera Čákanyová.

26
/10
/22

În luna noiembrie, la History Channel puteţi urmări un documentar despre istoria Colosseumului (cea mai celebră arenă din toate timpurile), cum este viața trăită în munți, ce știa omenirea în antichitate despre extratereștrii și cum s-au păstrat până astăzi legendele faraonilor.

25
/10
/22

După un turneu sold out al echipei în mai multe orașe din țară, filmul Capra cu Trei Iezi intră oficial în cinematografe pe 28 octombrie, în weekendul de Halloween. Bazat pe povestea lui Ion Creangă, filmul a fost primit de public cu surprindere și nostalgie: scenariul respectă basmul lui Creangă, care este, în fond, o poveste de groază, nu neapărat una de adormit copiii. În rolurile principale joacă Maia Morgenstern și Marius Bodochi, iar regia este semnată de Victor Canache.

21
/10
/22

Duminică, 23 octobrie, de la 18.30, la Cinema Astra va avea loc proiecția filmului documentar dedicat Brașovului, realizat de tinerii care au participat la cursurile „Be-Brașov: retrocedarea emoțiilor I memoria orașului”. Participanții la eveniment vor asista și la o reprezentație de tip teatru verbatim și la o expoziție cu fotografii din Brașov.

20
/10
/22

„Oameni de treabă” / „Men of Deeds”, noul film al regizorului Paul Negoescu, cu Iulian Postelnicu, Vasile Muraru, Anghel Damian și Crina Semciuc în distribuție, va avea o avanpremieră specială în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest, sâmbătă, 22 octombrie.

19
/10
/22

CRONICĂ DE FILM După câteva încercări nereuşite de-a lungul anilor de-a face un horror românesc inspirat din literatură sau folclor (de la moroi la vampiri), iată în sfârşit un film căruia nu îi este ruşine să scoată capul în lume - „Capra cu trei iezi”, un debut independent realizat de Victor Canache, care acum câţiva ani lansa şi un scurtmetraj cu acelaşi titlu.