Filmul „Câini”, elogiat în Franța
https://www.ziarulmetropolis.ro/filmul-caini-elogiat-in-franta/

„Câini”, primul lungmetraj al lui Bogdan Mirică, film care rulează acum şi în cinematografele din România, a ajuns pe 28 septembrie pe marile ecrane din Franţa, unde este elogiat în presă.

Un articol de Liliana Matei|2 octombrie 2016

În toamna aceasta, producția va fi proiectată și la festivaluri din Finlanda, Norvegia, Canada, Polonia, Israel, Spania, Portugalia, Germania, Suedia, Statele Unite și Italia.

În Franța, cotidiane importante precum Le Figaro, Libération sau Nouvel Observateur, reviste precum Paris Match și Time Out și publicații online de cultură recomandă filmul ca fiind unul dintre cele mai importante evenimente ale săptămânii.

Pentru a sublinia trăsăturile de western care au sedus presa franceză încă de la Cannes, distribuitorul BAC Films a păstrat pe afiș titlul în limba engleză, Dogs, lângă imaginea lui Gheorghe Visu în postura unui șerif local. „Câini nu e nici mai mult, nici mai puțin decât un western contemporan care transpune pe ecran arhetipuri comportamentale – un bărbat onest, bandiţi și, între cele două tabere, un șerif. Doar că aici nu e vorba de Arkansas (ca în Shotgun Stories, primul film al lui Jeff Nichols) sau de Texas (ca în No Country for Old Men al fraților Coen), ci de o Românie profundă, care face Bucureștiul să pară un Xanadu hedonist”, scrie Libération, remarcând imaginea superbă a lui Andrei Butică și rolul excelent al actorului Gheorghe Visu.

„Un neo-western care-ți taie răsuflarea”, titrează Time Out Paris și continuă: „Categoric, Noul Cinema Românesc e încă în picioare! După Corneliu Porumboiu, Cristi Puiu sau Cristian Mungiu, noua senzație a cinema-ului din Estul Europei se numește Bogdan Mirică. Mai orientat decât predecesorii săi către cinema-ul de gen, Mirică face dovada unei stăpâniri impecabile a regiei și a unui simț profund al tensiunii narative. O adevărată descoperire”.

La rândul ei, revista Paris Match notează: „Acest thriller de autor trece de la violență efervescentă la o lentoare atavică. Alternanța asta provoacă, încet-încet, o tensiune care o să sfârșească prin a vă sări la gât ca un câine turbat”.

„O Europă nebună clocotește în acest debut foarte promițător”, scrie Le Figaro.

Câini provoacă angoasă, cu tot ce are ea mai primitiv, și – de altfel – totul în film e primitiv, începând cu personajele, care par conduse doar de propriile impulsuri. Dar, pentru a produce impresia asta, sunt necesare o mare măiestrie și cunoașterea perfectă a artei cinematografice. Ceea ce ne face să ne punem speranțe mari în acest regizor de 38 de ani”, apreciază Le Nouvel Observateur.

„Un prim film percutant, în stilul capodoperei A fost odată în Anatolia, a lui Nuri Bilge Ceylan”, apreciază revista Challenges, amintind de Premiul criticii – FIPRESCI obținut la Cannes, în secțiunea Un Certain Regard. „Această recompensă e destinată unui film care-și asumă riscuri, original și personal. Iar văzând acest thriller crepuscular de o frumusețe neîmblânzită, e de neconceput să nu-i dai dreptate juriului, atât este de îndepărtată această propunere cinematografică de căile bătătorite”, continuă cronicarii, subliniind faptul că, după doar un scurtmetraj (Bora Bora) și un lungmetraj, Mirică se distinge ca o voce singulară în cinematografia actuală.

Câini este primul lungmetraj al lui Bogdan Mirică, scenaristul și co-regizorul serialului HBO Umbre. Filmul este nominalizat la European Discovery 2016, la Premiile Academiei Europene de Film, a câștigat Premiul FIPRESCI la Festivalul de la Cannes, Trofeul Transilvania la TIFF 2016 și două premii la Festivalul de la Sarajevo: Heart of Sarajevo pentru Cel mai bun actor – Gheorghe Visu, și Mențiunea Specială a Juriului.

02
/02
/23

CRONICĂ DE FILM Probabil că e şi simbolic, însă cu siguranţă e ceva comic în constatarea că cel mai prolific regizor de filme comerciale din cinematografia română post-2000 e un spaniol. În timp ce noi eram ocupaţi cu filmele de festival, Jesús del Cerro îşi urma neabătut şi vesel propriul drum, aproape singur pe culoar.

30
/01
/23

În perioada 20 – 28 ianuarie a avut loc în Franța cea de-a 5-a ediție a Festivalului de film documentar (FIPADOC) de la Biarritz, primul eveniment major al anului din circuitul celor dedicate acestui gen, care reunește anual 50 de țări participante și peste 30.000 de spectatori. Cu această ocazie, „Pâinea noastră cea de toate zilele”, cel mai nou documentar regizat de Șerban Georgescu („Varză, cartofi și alți demoni”; „Jurnalul familiei -escu”) a avut premiera internațională, fiind nominalizat în cadrul secțiunii IMPACT, dedicată producțiilor cu teme sociale, de mediu sau justiție.

26
/01
/23

Pe 27 ianuarie, unul dintre cei mai importanți actori din România împlinește 87 de ani. Pe Florin Piersic îl puteți vedea pe 30 ianuarie în spectacolul „Străini în noapte” de Eric Assous, regizat de regretatul Radu Beligan și găzduit de Naționalul bucureștean.

26
/01
/23

Festivalul Internațional de Film Transilvania (9 – 18 iunie 2023, Cluj Napoca) anunță Focus Nordic, un program complex, cel mai mare de acest fel din istoria TIFF, dedicat unei cinematografii europene bogate, diverse și inovatoare, cea din țările nordice: Suedia, Danemarca, Finlanda, Norvegia și Islanda.

25
/01
/23

CRONICĂ DE FILM Reacţiile la “Close” (2022) par să se fi împărţit în două: “heartbreaking” (cu versiunea românească “vai, cât am plâns”) şi, mult mai rar, “tearjerker”. O zic din capul locului: sunt din a doua categorie. Deşi am plecat setat să mă las emoţionat (nu am nici cea mai mică problemă să dau garda jos în sala de cinema), am ieşit iritat.

22
/01
/23

Apariţia în română, pe final de 2022, la Editura Tracus Arte, a două cărţi de Pier Paolo Pasolini - una de poezii şi alta cu texte despre literatură şi artă - a tulburat puţin apatia cu care a fost marcat la noi centenarul acestui mare cineast şi scriitor.

18
/01
/23

Din 20 ianuarie spectatorii din București, Bacău, Bistrița, Botoșani, Buzău, Cluj, Oradea, Pitești, Satu Mare, Sibiu, Sinaia și Târgu Mureș vor putea vedea pe marile ecrane controversata poveste a trupei Phoenix, spusă chiar de membrii ei în documentarul „Phoenix. Har/Jar”.

13
/01
/23

Două filme din competiţia Festivalului de la Cannes, foarte diferite, pot fi găsite în ianuarie în cinematografe: "Frate şi soră", de Arnaud Desplechin, şi "Păianjenul sfânt", de Ali Abbasi.