FITS 2019: 7 motive să descoperi „Butterfly Lovers” și opera chinezească Yue
https://www.ziarulmetropolis.ro/fits-2019-7-motive-sa-descoperi-butterfly-lovers-si-opera-chinezeasca-yue/

Printre filmele prezentate la FITS 2019 s-a numărat şi BUTTERFLY LOVERS, un film de operă chinezească Yue. Cu puţină răbdare faţă de acest gen neobişnuit pentru publicul european, filmul poate fi o ocazie de a descoperi un univers artistic inedit.

Un articol de Cristina Enescu Aky|19 iunie 2019

Spectacolul de operă Yue BUTTERFLY LOVERS (Amanții Fluturi) este bazat (cum altfel) pe una dintre cele mai importante legende chinezești. Ea prezintă istoria tragică de iubire a doi tineri și include mai multe travesti-uri, dintre care unul „oficial” (căci fata este deghizată în băiat la școala unde îl întâlnește pe el), o căsătorie forțată, moartea tânărului Liang Shanbo în urma dragostei imposibile cu Zhu Yingtai și finalul tragic dar catharctic în care sufletele celor doi se reunesc dincolo de moarte sub forma a doi fluturi. Aparent un subiect frecvent și în opera europeană, în realitate însă un univers teatral și muzical foarte diferit.

Iată șapte motive pentru a descoperi filmul de operă chineză „Butterfly Lovers” și, prin el, un gen de artă performativă major în China, cu totul altfel decât opera cu care suntem obișnuiți, cu o expresivitate, simboluri și o estetică extrem de interesante:

1.Opera Yue este una dintre cele mai populare forme de operă chinezească (care, da, este de mai multe tipuri).

Este numită și Shaoxing și având o vechime de peste 100 de ani, întrecută în popularitate  doar de celebra formă de operă Peking. Apărută în 1906, specificul Yue este că prezintă personaje feminine în travesti-uri masculine, și exprimă feminitatea nu doar prin aspect ci în mod particular prin cântec, muzică și elemente de decor și mișcare. Este un gen de operă extrem de popular printre femei, motiv pentru care domină poveștile de dragoste și o atmosferă plină de eleganță și sensibilitate. „Ariile” descriu imagini extrem de vii ale vieții cotidiene a oamenilor obișnuiți, cu o atenție delicată pentru detalii.

2.Protagonista filmului, Mao Weitao, este o vedetă a operei Yue

Ea este specializată în interpretarea de roluri masculine, în mod particular roluri Sheng, de bărbați vârstnici nobili și învățați. Mao Weitao a fost prezentă și la una dintre conferințele FITS 2019, moderate de Octavian Saiu.

3.Gender fluidity? Nimic nou.

Cu mult timp înaintea discuțiilor contemporane despre gender fluidity, multe arte tradiționale printre care și opera Yue au abordat caracteristicile feminine și masculine din ambele sexe, fluiditatea genurilor și travesti-ul. În „Butterfly Lovers”, o fată se deghizează în băiat pentru a putea merge să studieze la o școală din afara zonei natale și a se feri astfel de periculoasa indecență și expunere a călătoriei ca fată prin lume. La școală întâlnește un băiat (interpretat tot de o femeie), de care se îndrăgostește și căruia îi ascunde mult timp adevărata ei identitate. Toate personajele masculine de aici sunt de fapt interpretate de femei.M

4.Magia infinită a evantaiului

În cultura chineză, evantaiul este un simbol al statutului social înalt și al înțelepților și poartă semnificații complexe provenind din tradiția budistă. În „Butterfly Lovers”, evantaiul obligatoriu purtat în mână de fiecare personaj este, mult mai mult decât un accesoriu pentru răcorire, un personaj complex în sine: el facilitează comunicarea (modul în care este mișcat poate ascunde anumite sensuri, revelându-le pe altele, fără a fi nevoie de cuvinte sau chiar de expresii faciale), e o imagine a fluturilor, a sufletului, a sentimentelor celor mai variate, e un însoțitor sau chiar înlocuitor al cuvintelor, e martor al jurămintelor și o legătură vizibilă cu natura și cu destinul.

5.Dramatismul pastelat

E multă dramă și frământare și în opera chinezească, iar povestea din „Butterfly Lovers” nu face excepție. Dar cultura chineză exprimă altfel abisurile de durere, jale, rușine, tristețe, furie, iar opera Yue le îmbracă în decoruri pastelate și costume din materiale vaporoase. Ceea ce, în mod paradoxal pentru sensibilitatea europeană, nu diminuează ci dimpotrivă, adâncește dramele și fierberea sufletească. Iar zâmbetul și ochii personajelor, în cele mai diferite emoții, redefinesc ceea ce înseamnă pentru noi, europenii, a zâmbi în fața tragediei.

6.Exerciții de curiozitate

Curiozitatea de a descoperi opera chinezească, atât de diferită de  teatrul muzical cu care suntem obișnuiți în Europa, are câteva mari avantaje:

  • Ne reamintește că felul nostru de a vedea lumea prin teatru și muzică nu este deloc singurul posibil. Opera italiană, franceză, britanică sunt superbe, esențiale, dar nu unicele din universul fascinant al operelor posibile.
  • A urmări un spectacol de operă chinezească necesită la început (pentru urechile noastre obișnuite cu o paletă sonoră largă) puțină disponibilitate și răbdare, căci multe dintre tonalități sunt ridicate, deseori ascuțite, atât în muzică cât și în interpretarea vocală.
  • Opera chinezească are un cult al detaliului și a simbolurilor minimaliste: finețea filigranată a gesturilor (extrem de simbolice, niciodată gratuite sau exagerate), delicatețea expresiilor faciale dar și a exprimării prin intermediul mâinilor sau a vagilor mișcări ale capului dau o mică degustare dintr-o altfel de cultură a spectacolului, în care nu excesivul și extravagantul primează și exact opusul lor, iar prin asta exprimarea nu este deloc sărăcită ci câștigă noi dimensiuni.

7.Amanții chinezi de la Verona

În apropierea mormântului Julietei  de la Verona există o statuie a protagoniștilor legendei Amanților Fluturi. E o lucrare foarte frumoasă în sine, pe care însă o veți putea savura mai bine dacă veți ști celebra poveste din spatele ei.

Fragment dintr-un alt spectacol de operă Yue având-o ca protagonistă pe actrița și cântăreața Mao Weitao:

*

Butterfly Lovers (2013)

Regizor, Editor: Guo Xiaonan

Film bazat pe spectacolul companiei Xiaobaihua Yue Opera Troupe din Provincia Zhejiang

Producție: Shanghai Film Studio Lab

Distribuție: Mao Weitao, Zhang Yiqing, Dong Kedi, Hong Ying, Wei Chunfang, Xu Yenahttp

Prezentarea proiecției acestui film în cadrul FITS 2019 o găsiți aici.

Mai multe informații despre legenda și opera Butterfly Lovers puteți citi aici.

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.