Folia, Shakespeare & Co. Gigi Căciuleanu aduce nebunia dansului la Metropolis
https://www.ziarulmetropolis.ro/folia-shakespeare-co-gigi-caciuleanu-aduce-nebunia-dansului-la-metropolis/

Pe 23 şi pe 24 aprilie, de la ora 19.00, la Teatrul Metropolis se joacă, în avanpremieră, cel mai nou spectacol al coregrafului Gigi Căciuleanu, „Folia, Shakespeare & Co”.

Un articol de Adina Scorţescu|16 aprilie 2014

Folia, Shakespeare & Co“ este produs de Fundaţia Art Production, în parteneriat cu Teatrul Metropolis şi cu Televiziunea Română. Spectacolul va face parte dintr-un turneu naţional şi internaţional fără precedent, pe care „Gigi Căciuleanu Romania Dance Company“ îl va susţine în această toamnă.

Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs & Communications JTI România, a spus – în cadrul conferinței de presă care a avut loc astăzi la Teatrul Metropolis – de ce îl susține pe Gigi Găciuleanu: „Sunt puţini români recunoscuți în lume, care reprezintă patrimoniul național. N-aș vrea să spun vorbe mari, dar m-a impresionat foarte tare când, acum patru sau cinci ani, a venit în România un japonez, un actor de kabuki. Se numea Nakamura Kanzaburo al XVIII-lea și era considerat patrimoniul național al Japoniei. Pentru ambasadorii de la vremea aceea, prezența lui în România era mai importantă decât cea a primului ministru.

Îmi aduc aminte că Ion Caramitru a zis: «un actor, considerat patrimoniu național… și trăiește!» Eu cred că trebuie să descoperim acești oameni care reprezintă patrimoniul național. Iar, pentru România, arta și artiștii săi sunt un patrimoniu național.”

gigi caciuleanu

Imagine de la conferinţa de presă de la Teatrul Metropolis. În fotografie, George Ivaşcu, directorul teatrului, Gilda Lazăr (JTI România) şi coregraful Gigi Căciuleanu

George Ivașcu, directorul Teatrului Metropolis, a spus că artiștii implicați în acest proiect vor crea un moment istoric, cel puțin pentru Teatrul Metropolis, pentru că este primul spectacol de acest gen care are loc aici: „Cum spunea Petre Țuțea, nu se poate face o găleată de iaurt fără o lingură de cheag. Iată, cheagul este Gigi Căciuleanu, un imens artist, care cred că ne-a învățat pe toți ce înseamnă iubirea. Cu siguranţă că este o mare şi o foarte frumoasă prietenie care se va lega de acum încolo“, a continuat George Ivaşcu.

Folia + Shakespeare + Compania

Gigi Căciuleanu a măturisit că îi este teamă atunci când începe un nou proiect: „Mi-e foarte frică. Întotdeauna, unui artist îi e frică de sine însuși. Nu vorbesc de tracul intrării în scenă, ci de frica de a nu da greș și – în același timp -, de frica de a nu fi destul de obraznic.” Apoi a vorbit despre cum s-a născut titlul spectacolului:

Folia „Această folie pornește de la o frază muzicală de câteva note, care a trăit câteva secole. Ce folie e asta, să dureze atâta vreme, să inspire atâția artiști? E și un dans «folia»; nu știu cum s-o fi dansând, n-am văzut un video de pe atunci”, a glumit coregraful.

Folia Copyright Simion Buia - 0763654920-0465

Gigi Căciuleanu, în timpul unei repetiţii de la spectacolul „Folia“, pe scena Teatrului Metropolis. Foto: Simion Buia

Shakespeare „Vă spun de la început, să nu vă așteptați să vedeți un Shakespeare! El e acel cheag care face să existe găleata cu iaurt. La acest Shakespeare, al Foliei, mă gândesc de foarte multă vreme, de când dansam bufonul în Lacul Lebedelor, la Opera din București. Era primul meu rol academic, eu fiind în contre-emploi total. Sunt înalt, de obicei bufonii sunt micuți… plus căciula… vă dați seama; dar m-am descurcat.

În acest rol am pus tot felul de bagaje și mi-am construit rolul în aşa fel încât eram peste tot, eram ca un drac: eram la picioarele reginei, sub fustele ei, în capul prințesei Odette/Odile, eram peste tot. Am fost chemat la conducere și mi s-a spus:«Tovarășe Căciuleanu, va depășiți rolul”. Am zis «Da, mai bine să-l depășesc eu, decât să mă depășească el pe mine.” Am fost obraznic atunci, dar am fost bufon.

Atunci când s-au trimis nişte rachete în cosmos, pentru extratereştri, s-a pus o plăcuţă micuţă – ca un desen pentru copii – unde erau esenţele tuturor informaţiilor despre umanitate. Aşa mi se par aceste replici din Shakespeare.

Ce înseamnă un bufon? Înseamnă ce suntem noi. Cred că un balerin, o balerină, un dansator este cel mai mare bufon, pentru că îşi prezintă cocoașa publicului. Aia pe care ești ciomăgit. Aia care, dacă nu faci cum trebuie, te lasă flămând sau te dă afară. Acolo, totul e pe muchie de cuțit.

Folia Copyright Simion Buia - 0763654920-0409

Gigi Căciuleanu, în mijlocul echipei sale de DansActori. Foto: Simion Buia

Această muchie de cuțit m-a inspirat atunci când m-am gândit la Shakespeare şi când l-am recitit. E un coșmar total recitirea lui Shakespeare! I-am încurcat pe toți, nu mai știam cine din ce piesă este, dar mi-am dat seama că era o constantă pe undeva – el spunea în fraze foarte scurte niște adevăruri foarte mari. Deodată. Oricare dintre frazele alea aș lua, ne reprezintă pe noi, pe ăștia care suntem pe scenă, în șubrezenia noastră corporală, în nebunia noastră a minții, în fața unui public care nu ne judecă, dar care ne observă.

& Co „E o companie de individualități, fiecare cu un parcurs foarte frumos. I-am studiat pe toți, și de departe, și de aproape, si de pe Facebook. (râde) Am făcut niște castinguri, m-am uitat cum le sclipesc ochii şi dacă îi interesează o anume nebunie“.

Coregraful Gigi Căciuleanu reuşeşte prin această montare să îl readucă pe William Shakespeare în actualitate, chiar la 450 de ani de la naşterea marelui dramaturg.

Gigi Căciuleanu la Metropolis \ Video: Simion Buia pentru Ziarul Metropolis / Academia de Fotografie

INFO

Folia, Shakespeare & Co

regia și coregrafia: Gigi Căciuleanu

scenografia: Corina Grămoșteanu

Muzica: Paul Ilea

DansActori: Ramona Bărbulescu, Richard Bovnoczki, Rasmina Călbăjos, Alexandru-Mircea Călin, Paul Cimpoieru, Relu Dobrin, Lari Cosmin Georgescu, Lucile Julaud, Ștefan Lupu, Ioana Macarie, Ioana Marchidan, Cristian Nanculescu, Adrian Nour, Cristian Osolos, Arcadie Rusu, Diana Spiridon, Vanda Ștefănescu

Foto de la repetiţiile spectacolului „Folia“ – Simion Buia (www.actoriisifotograful.ro) pentru Ziarul Metropolis

26
/11
/16

CRONICĂ DE FILM „Albüm”, debut al tânărului scenarist şi regizor Mehmet Can Mertoglu, care îl are ca director de imagine pe Marius Panduru, este o satiră blândă la adresa societăţii turce. O comedie la foc mic al cărei umor vine din absurdul situaţiilor redate în planuri-secvenţă elegant coregrafiate.

26
/11
/16

În această seară, pe TVR 2, de la ora 21.10 (și în reluare pe 5 decembrie, de la ora 00.40), iubitorii teatrului TV pot vedea Richard al III-lea, de William Shakespeare. Spectacolul, din distribuția căruia nu lipsesc Ion Marinescu, Gheorghe Cozorici, Olga Tudorache, Emanoil Petrut, Gheorghe Dinică sau Dem Radulescu, a fost înregistrat în anul 1969 în studiourile TVR.

26
/11
/16

La 10 ani de când a fost investit în funcția de manager al Teatrului Tineretului din Piatra Neamț, cea mai mare rampă de lansare a actorilor, Liviu Timuș amintește despre „fenomenul Piatra Neamț”, explică de ce trebuie să existe festivalul adresat în exclusivitate tinerilor, ajuns la a XXVIII-a ediție, „Pledez pentru tine(ri)”și cu ce probleme se confruntă la teatru.

26
/11
/16

În vremea veche, când Pământul părea mai aproape de cer, au apărut, din cuvinte, sâmburi de poveşti nemuritoare. Apoi au crescut şi s-au răspândit, s-au schimbat şi s-au răsucit, păstrând în ele sensuri nenumărate. Teatrul Ion Creangă prezintă „Tinereţe fără bătrâneţe şi viaţă fără de moarte“, o poveste care invită foarte tinerii spectatori, copiii cu vârsta peste 6 ani, să descopere o aventură care a fermecat generații.

25
/11
/16

Debutul în lung-metraj al regizorului turc Mehmet Can Mertoglu rulează de vineri în București (Cinemateca Union, Cinemateca Eforie și Cinema Elvira Popescu), Cluj (Cinema Victoria), Constanța (Cityplex) și Târgu Mureș (Cinema Arta). Album de familie este o co-producție Turcia – Franța – România căreia i-au trebuit trei ani să devină realitate.

25
/11
/16

În deschiderea Festivalului de dramaturgie contemporană poloneză, care se desfăşoară între 1 şi 6 decembrie 2016 pe scena Teatrului Contemporan din Wrocław, se joacă spectacolul TNB Între noi e totul bine, piesa incitantei autoare poloneze Dorota Masłowska, în regia lui Radu Afrim. Spectacolul este unul din primele 3 titluri de mare interes ale manifestării, potrivit recomandărilor organizatorilor.

25
/11
/16

Lolita, Un veac de singurătate și În căutarea timpului pierdut se regăsesc pe lista celor mai bune cărți ale secolului XX, în timp ce dintre operele secolului XIX au fost alese, printre altele: Război şi pace, Madame Bovary sau Marile Speranţe. Cei care au votat acest inedit top sunt 125 de autori celebri ai zilelor noastre, iar preferințele lor figurează în cartea "The Top Ten: Writers Pick Their Favorite Books", scrisă pentru uzul cititorilor.

25
/11
/16

Premiera "Nastasia", după piesa Domnișoara Nastasia de G. M. Zamfirescu, deschide noua stagiune la Teatrul Masca. Spectacolul regizat de Mihai Mălaimare va fi pus în scenă de pe 26 noiembrie, de la ora 19:00.

25
/11
/16

Înperioada 1-4 decembrie, la Cinema Elvira Popescu, din cadrul Institutului Francez din București, se va desfășura evenimentul „Filmele LUX. 10 pentru 10”. Manifestarea are loc cu ocazia aniversării a 10 de ani de la prima ediție a Premiului LUX pentru film european, distincție acordată anual de Parlamentul European.

24
/11
/16

Disponibil pe platforma gratuită Cinepub, documentarul „Iubiții Domnului”, realizat în 1997 de Dan Alexe, prezintă rivalitatea dintre doi șeici derviși din Skopje. Două personaje excentrice, privite cu empatie, dar și cu o ironie blândă - și asta atunci când regizorul chestionează discret practicile lor religioase.

24
/11
/16

Se joacă la Nottara spectacolul „Iarna” (după o piesă de Jon Fosse, dramaturg norvegian contemporan), regizat de Mihai Măniuțiu. Scenografia: Adrian Damian. Muzica: Mihai Dobre (de la Șuie Paparude). Coregrafia: Andrea Gavriliu. Cu: Andi Vasluianu, Catrinel Dumitrescu, Andrea Gavriliu, Ștefan Lupu.

24
/11
/16

"Totdeauna prezentul este cel care contează. E adevărat că nostalgiile plăcute din trecut se pot îmbina cu speranţele din viitor, creând astfel adevărata viaţă a fiecăruia dintre noi. Acest lucru este valabil, sau poate mai valabil, în viaţa artistică." - Emil Hossu

24
/11
/16

Corul Național de Cameră „Madrigal – Marin Constantin” a fost recunoscut oficial ca Ambasador al Libertății, Speranței și Păcii, primind premiul „Jean Nussbaum and Eleanor Roosevelt”. Distincția a fost acordată la Palatul Națiunilor Unite – Geneva, la Summitul Global de Religie, Pace și Securitate.