Goncourt 2014 – Lydie Salvayre, pentru „Pas pleurer”
https://www.ziarulmetropolis.ro/goncourt-2014-lydie-salvayre-pentru-pas-pleurer/

Scriitoarea Lydie Salvayre a fost recompensată, miercuri, cu premiul Goncourt pe 2014 – cel mai prestigios trofeu literar francez -, pentru volumul său „Pas pleurer”, lansat la editura Seuil. Romanul „Pas pleurer” a fost ales cu cinci voturi contra patru obţinute de scriitorul algerian Kamel Daoud, autorul volumului „Meursault contre-enquête”.

Un articol de Petre Ivan|6 noiembrie 2014

Goncourt 2014 / Volumul „Pas Pleurer” vorbeşte despre războiul civil din Spania şi este scris pe „două voci” – una revoltată a scriitorului Georges Bernanos, un martor direct al conflictului, şi una tonică, a mamei naratoarei, care, la 75 de ani după, şi-a şters totul din memorie, cu excepţia unor momente frumoase de atunci.

Lydie Salvayre s-a născut în 1948, din părinţi spanioli, republicani exilaţi în sudul Franţei la sfârşitul războiului civil din Spania. Franceza nu este limba sa maternă, pe care a descoperit-o şi cu care s-a familiarizat prin intermediul literaturii. După ce a absolvit cursurile Facultăţii de Litere din Toulouse, s-a înscris la Facultatea de medicină, în 1969, ulterior specializându-se în psihiatrie.

Lydie Salvayre a început să scrie la sfârşitul anilor 1970, publicându-şi iniţial textele în reviste literare din Aix-en-Provence şi Marsiliam, la începutul anilor 1980. După mai multe selecţii pentru diverse premii literare, volumul „La Compagnie” a primit Prix Novembre şi a fost ales cea mai bună carte a anului de revista literară Lire, în 1997.

Scriitoarea a mai primit premiul François Billetdoux, pentru romanul „B.W”. Volumele sale au fost traduse în peste 20 de limbi străine, iar unele au fost adaptate Goncourt 2014 pentru scena de teatru.

Anul trecut, premiul Goncourt i-a revenit scriitorului Pierre Lemaitre, pentru volumul său „Au revoir là-haut”.

Juriul Goncourt, prezidat de Edmonde Charles-Roux, include zece membri, care se reunesc în luxosul restaurant Drouant din Paris. Juraţii decernează în fiecare an mai multe premii literare, dintre care cel mai renumit este premiul Goncourt.

În 2014, sezonul trofeelor literare din Franţa a debutat cu marele premiu al Academiei Franceze, decernat pe 30 octombrie scriitorului Adrien Bosc, pentru volumul „Constellation”.

Luni, premiul Fémina pentru roman străin a fost atribuit scriitoarei israeliene Zeruya Shalev, pentru „Ce qui reste de nos vies”.

Marţi, scriitoarea australiană Lily Brett a fost recompensată cu premiul Médicis pentru roman străin pe anul 2014.

Sezonul marilor trofee literare din Franţa se va încheia cu decernarea premiului Interallié, pe 20 noiembrie.

Foto: Goncourt 2014, Lydie Salvayre – academie-goncourt.fr

13
/06
/21

Unele cărți te pot însoți oriunde și oricând. Ele conturează un orizont mai generos. Ziarul Metropolis vă invită să descoperiți trei romane noi, recent apărute în România, care vă pot bucura oriunde și oricând.

11
/06
/21

Triumf Amiria și Muzeul Național al Literaturii Române (MNLR) îi invită pe traducătorii profesioniști și amatori la un atelier de traducere queer cu profesoara universitară Ruxandra Vișan și traducătoarea Laura Sandu în cadrul secțiunii de literatură a proiectului.

08
/06
/21

„Unică în acest roman este vocea naratorului său, un amestec de Holden Caulfield și Karl Ove, maghiar și român, idealist și cinic, hibrid în multe sensuri, încercând să găsească claritatea, fără să știe de ce, dintr-un pur instinct moral și estetic, și fără să știe cum. Dacă acceptăm pactul autobiografic al cărții, atunci înțelegem lumea din care a ieșit unul dintre poeții cu adevărat originali ai noii generații. Mărcile lui lirice apar surprinzător și discret, ca mici puncte incandescente, și în proza fluidă și simplă prin care e spusă povestea anilor de rătăcire ai lui Dósa, probabil cel mai important scriitor maghiar de limbă română de azi.” (Adrian Lăcătuș).

01
/06
/21

Noul episod dedicat istoriei documentarului românesc de Cineclubul One World Romania aduce prim-plan trei personalități literare - Nina Cassian, Radu Cosașu și Geo Bogza. Până la 25 iunie pot fi văzute online, gratuit, cinci documentare de scurtmetraj din anii `60 la care şi-au adus contribuţia cei trei cunoscuţi scriitori.

31
/05
/21

O nouă carte care a ținut prima pagină a publicațiilor din întreaga lume în ultimii ani a apărut zilele acestea în traducere în colecția ANANSI World Fiction. Este vorba despre ”Niciun prieten, doar munții”, volum de memorii al cunoscutului refugiat iranian de etnie kurdă Behrouz Boochani, o istorie tăioasă ce descrie poveștile adevărate ale refugiaților de pe Insula Manus, din Papua Noua Guinee, unde autorul a fost închis în 2013, după ce a fost prins încercând să intre cu barca în apele teritoriale ale statului australian.

30
/05
/21

„Mi se pare că mai degrabă aș putea fi învinuit de lăcomie, de beție, de superficialitate, de indiferență, de orice doriți”, îi scrie Cehov lui A.N. Pleșcev, prietenul lui, la 1888, „însă nu de dorința de a părea ori de a nu părea ceva. Nu m-am ascuns niciodată! Dacă dumneavoastră îmi sunteți drag, sau Suvorin, sau Mihailovski, n-o ascund nicăieri”.

28
/05
/21

Cum a arătat copilăria pentru trei dintre cei mai cunoscuți artiști rock din toate timpurile – Bruce Springsteen, Freddie Mercury și Keith Richards?

20
/05
/21

Luni, 24 mai, începînd cu ora 19.00, pe paginile Facebook Polirom și Librăria Humanitas de la Cișmigiu (facebook.com/polirom.editura•facebook.com/LibrariaHumanitasDeLaCismigiu), Andreea Răsuceanu va intra în dialog cu redactorii Alecart, pornind de la romanul „Vîntul, duhul, suflarea”, recent publicat la Editura Polirom, în colecția „Fiction Ltd”.

17
/05
/21

Noi, copiii din Bahnhof Zoo de Christiane F este una dintre acele cărți care nu te lăsa indiferent. Adicția în rândul adolescenților este văzută din interiorul unei povești de viață reale. Cum te afunzi într-o experiență traumatizantă, consumul de heroină, din dorința de a aparține, de a simți că ești important pentru cei din jur și că ceea ce trăiești are o intensitate ieșită din comun? Și ce șanse ai cu adevărat să o poți depăși?