Horia Andreescu spune ca se află, la cei 66 de ani, „în deceniul de viaţă în care se formulează concluziile cele importante”
https://www.ziarulmetropolis.ro/horia-andreescu-spune-ca-se-afla-la-cei-66-de-ani-in-deceniul-de-viata-in-care-se-formuleaza-concluziile-cele-importante/

Maestrul Horia Andreescu, dirijor de recunoaştere internaţională, consideră că la 66 de ani se află „în deceniul de viaţă în care se formulează concluziile cele importante”. „Este perioada în care un artist gândeşte, poate, cu sporită aplecare asupra drumului parcurs. Este perioada în care meditezi asupra raportului dintre idealuri şi realizări. Nu poţi să nu […]

Un articol de |18 octombrie 2012

Maestrul Horia Andreescu, dirijor de recunoaştere internaţională, consideră că la 66 de ani se află „în deceniul de viaţă în care se formulează concluziile cele importante”.

„Este perioada în care un artist gândeşte, poate, cu sporită aplecare asupra drumului parcurs. Este perioada în care meditezi asupra raportului dintre idealuri şi realizări. Nu poţi să nu compari realizările cu dorinţele pe care le-ai avut de-a lungul etapelor acestui drum…”, a declarat apreciatul maestru al baghetei.
 
 
În faţa unui bilanţ, Andreescu îşi aminteşte că un alt proiect important la care s-a angajat cu peste 35 de ani în urmă a fost şi este cel legat de creaţia enesciană.

„Mă refer la creaţia simfonică a lui George Enescu precum şi la cea a creatorilor români din a doua jumătate a secolului trecut, de asemenea la creaţia actuală. Sunt lucrări intrate în memoria radioului, a televiziunii publice, a unor case de discuri din ţară şi din lume”.

Maestrul Andreescu se declară contrariat de „violenţa evenimentelor cotidiene… de la noi, din lume”.

„În plus, în contrast cu lumea atât de bogată, atât de echilibrată, de stenică a marilor clasici, nu pot să nu fiu contrariat, nu pot să nu fiu derutat de violenţa evenimentelor cotidiene… de la noi, din lume. Este un prezent pe care îl trăim, cu sau fără voinţa noastră, este o realitate pe cât de concretă pe atât de actuală, de palpabilă, un complex spiritual pe care îl retrăieşti când pătrunzi spre exemplu, în universul muzicii lui Mahler sau Sostakovici”.

Un regret al maestrului Horia Andreescu este acela că nu îşi continuă proiectul înregistrării unei integrale a simfoniilor lui Beethoven la Radio Bucureşti din cauza anulării datele prevăzute pentru concerte şi înregistrări.

*****

Dirijorul Horia Andreescu s-a născut la 18 octombrie 1946, la Braşov, unde a absolvit liceul de muzică, la secţia oboi, în 1965.

Debutul ca şef de orchestră s-a petrecut tot la Braşov, în 1967 (cu Orchestra de tineret), pe când era student la Conservatorul din Bucureşti (1965-1973), unde a frecventat şi cursurile de compoziţie. A urmat cursuri postuniversitare de dirijat la Academia din Viena (1974-1975); a fost discipol al lui Sergiu Celibidache (cursuri de măiestrie în perioada 1978-1980, la Trier şi Munchen).

Dirijor general muzical al Formaţiilor Muzicale Radio (din 1992), dirijor colaborator permanent al Filarmonicii ‘George Enescu’ (din 1987), profesor asociat la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti.

În 1989, a fondat Orchestra de cameră ‘Virtuozii din Bucureşti’.

Dirijor permanent invitat la diverse orchestre din Germania, Horia Andreescu a susţinut numeroase concerte în peste 20 de ţări europene.

A semnat peste 50 de înregistrări discografice dintre care 12 sunt la pupitrul unor importante orchestre din Europa. Alături de alte înregistrări ale dirijorului Horia Andreescu, integrala lucrărilor simfonice George Enescu, realizată pe opt CD-uri pentru firma ‘Olympia’ – Londra în cooperare cu ‘Electrecord’, s-a bucurat de multe comentarii elogioase în presa internaţională.

Horia Andreescu a obţinut premii internaţionale, iar, în 1981, Premiul criticii din Berlin. În 1997, Uniunea Criticilor Muzicali îl numeşte ‘Dirijorul anului’. A primit Ordinul Naţional ‘Steaua României’ în grad de Mare Ofiţer în anul 2000, iar în 2003 primeşte Premiul naţional UNESCO.

Sursa: Agerpres

07
/10
/15

Recunosc că sunt un om curios, dar unul moderat, chiar discret. Aşa scria şi în fişa postului la prima angajare, să-mi manifest creativ curiozitatea. În ciuda a ceea ce am mai povestit pe aici, în mijloacele de transport încerc, cel puţin în ultima vreme, să fiu omul cel mai puţin curios din câţi există. Chiar şi aşa, cu această indiferenţă, pe alocuri jucată, nu pot evita să nu-i deranjez pe cei din jurul meu.

07
/10
/15

S-a dat startul celei de-a treia ediții a Dracula Film Festival. Hotel Transilvania 2 (R. Genndy Tartakovsky), film dublat în română de actorii Claudiu Bleonţ, Gabriel Spahiu, Anca Sigartău, Tamara Roman, Gabriel Costin şi Cristi Neacşu, a deschis ediţia din acest an a festivalului.

07
/10
/15

Les Films de Cannes à Bucarest și Asociația Culturală Control N lansează o provocare pentru tinerii critici de film, pe care își propun să-i angreneze în dezbatere. Un concurs organizat special cu ocazia acestor conferințe, „Fii critic la Cannes!”, oferă șansa participanților de a obține o acreditare - cu transport și cazare asigurate - la Festivalul de la Cannes, ediția din 2016.

07
/10
/15

O întâlnire cu toate fostele sau actualele iubiri: acesta poate fi coșmarul aventurierului. DON JUAN INFERNO vă invită într-o călătorie în care teatrul se completează cu dansul pentru a spune povestea infernului lui Don Juan. Produs de ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București, spectacolul se va juca în avanpremieră pe 9 și 10 octombrie, începând cu ora 20:00, la Sala ARCUB din Batiște nr. 14.

07
/10
/15

Există o lege, nu foarte scrisă în lumea teatrului, iar legea aceasta spune că al doilea spectacol e cel mai puțin reușit din istoria fiecărui spectacol.

07
/10
/15

''Dacă trăiești cu dorința că trebuie să fii veșnic tânără și frumoasă, că toți bărbații trebuie să te iubească la infinit, că trebuie să joci cele mai importante roluri, atunci probabil că e greu. Dar dacă-ți accepți vârsta și aspectul și joci rolurile potrivite, atunci reușești să-ți dai seama că, într-adevăr, fiecare vârstă are frumusețea ei'' - Diana Lupescu. Îndrăgita actriţă şi regizoare împlineşte, astăzi, 61 de ani.

06
/10
/15

CRONICĂ DE FILM „The Martian”, noul blockbuster al lui Ridley Scott, oferă mult prea puţin din ceea ce promite, alegând o reţetă facilă de a ilustra o aventură spectaculară. „Black Mass”, regizat de Scott Cooper, are meritul de a-şi asuma genul filmului cu gangsteri, fără a cădea în tentaţia pastişei sau a luării în zeflemea.

05
/10
/15

Pentru prima dată în istoria instituției, un spectacol produs de Opera Naţională Bucureşti a fost preluat de către o companie din Statele Unite ale Americii. Este vorba despre spectacolul „La traviata” de Giuseppe Verdi, în regia lui Paul Curran şi scenografia lui Gary McCann, care a avut premiera la Bucureşti în data de 30 octombrie 2014, cu ocazia deschiderii stagiunii 2014 - 2015.