În #OrasulNexT Discoteca strălucește! The Disco Shines câștigă Trofeul NexT 2017
https://www.ziarulmetropolis.ro/in-orasulnext-discoteca-straluceste-the-disco-shines-castiga-trofeul-next-2017/

Luni, 26 iunie 2017, la Cinema Muzeul Țăranului, a avut loc gala de decernare a premiilor celei de-a 11-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film NexT, prezentată de Yvonne Irimescu, directorul NexT, împreună cu Oana Ghera care, alături de Massimiliano Nardulli, semnează anul acesta selecţia festivalului.

Un articol de Liliana Matei|27 iunie 2017

Trofeul NexT 2017 a revenit filmului The Disco Shines | Discoteca strălucește, o coproducție Turcia – Spania, semnată de regizorul Chema García Ibarra care surprinde povestea a cinci tineri fără locuri de muncă sau orice altceva de făcut. „Protagoniștii filmului sunt văzuți făcând ceea ce tinerii au făcut dintotdeauna: distrându-se, făcându-și propria petrecere, cu un spectacol de lumini improvizat, niște băutură ieftină și o sticlă de suc. Fundalul personajelor este marcat de semnele revoltelor politice trecute și actuale, pe care aceștia le acceptă printr-o combinație de indiferență și dispreț, în încercarea lor de a se distra, într-un film al cărui aspect estetic brut este în deplină contradicție cu talentul extraordinar cu care a fost realizat, găsind puncte neortodoxe de intrare în fiecare scenă” potrivit juriului. Premiul constă în 2000 de Euro oferiţi de Institutul Cultural Român și 2000 de euro în servicii digitale și de laborator, oferiți de CineLab România.

Chema García Ibarra este premiat pentru a doua oară la NexT, prima dată a luat Premiul „Cristian Nemescu” pentru cea mai bună regie, în 2013, pentru filmul Misterio | Mister.

Anul acesta Premiul ‘Cristian Nemescu’ pentru cea mai bună regie, în valoare de 1000 de euro oferiți de Uniunea Cineaștilor din România, a fost acordat lui Ico Costa pentru scurtmetrajul Nyo Wveta Nafta care „reușește să evoce clasica piesă a cinemaului African, filmul lui Djibril Diop, Touki Bouki, în timp ce dezvoltă o viziune vernaculară proprie” conform motivației juriului.

Premiul „Andrei Toncu” pentru cel mai bun sound-design, și el în valoare de 1000 de euro oferiţi tot de Uniunea Cineaștilor, i-a fost acordat sound-designerului Hans Appelqvist pentru filmul suedez The Burden | Povara regizat de Niki Lindroth Von Bahr. „Auzim melodii simple cu armonii frumoase, surprinzătoare, cu orchestrații neașteptate, care se potrivesc cu personajele foarte bine. […] Designul sunetului este foarte bine amestecat cu muzica, devenind aproape o parte din melodie, iar secțiunea finală aduce niște dueturi frumoase, original orchestrate, ce creează împreună o experiență auditivă excelentă, foarte sensibilă, amuzantă și inedită” se spune despre coloana sonoră a acestui scurtmetraj în motivația juriul celei de-a 11-a ediții a ferstivalului.

Juriul compus din Dina Iordanova (critic de film, Bulgaria/Marea Britanie), Cristi Iftime (regizor de film al cărui debut în lungmetraj va avea premiera în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Karlovy Vary), Codrin Lazăr (muzician, compozitor, câștigător al Premiului Gopo 2017 pentru cea mai bună muzică originală, alături de Sorin Romanescu, pentru filmul Câini), John Canciani (director al Winterthur Film Festival) și Nick Pinkerton (critic de film, membru al New York Film Critics Circle și colaborator al unor publicații precum Sight&Sound, ArtForum sau Village Voice) a acordat anul acesta și două mențiuni speciale pentru scurtmetrajele: Our Friend the Moon | Prietena noastră Luna semnat de Velasco Broca și Sadhu in Bombay | Sadhu în Bombay regizat de Kabir Mehta.

„Hilar și complet înspăimântător, în egală măsură” filmul Prima noapte | First Night semnat de Andrei Tănase a fost declarant anul acesta Cel mai bun scurtmetraj românesc. Potrivit juriului filmul “disecă experiența trezirii sexuale, ajutat de ochiul pasionat al regizorului său pentru detalii și de punerea în scenă a unei distribuții spectaculoase, adunând împreună mai multe transformări emoționale și schițând rapid un portret stânjenitor al inocenței pierdute.” Premiul este în valoare de 1000 de euro oferiți de Institutul Cultural Român și 1000 de euro constând în servicii de post-producție DI, oferiți de Abis Studio.

Așa cum v-am obișnuit deja, la fiecare ediție a Festivalului Internațional de Film NexT, publicul votează cel mai bun film din ambele secțiuni competiționale. Anul acesta locuitorii din #OrasulNexT au decis că Premiul Publicului pentru film străin merge la Red Light | Lumină roșie (regia Toma Waszarow, Bulgaria) iar Premiul publicului pentru film românesc îi revine scurtmetrajului regizat de Ana Maria Comănescu – Pipa, sexul și omleta | Sex, pipe and omelette, ambele constând în câte 500 de euro oferiți de Societatea Culturală NexT.

Cele patru trofee NexT au fost modelate de artistul Titi Ciocan şi pictate de Lea Rasovszky.

Festivalul Internaţional de Film NexT a fost înfiinţat în 2006 în memoria regizorului Cristian Nemescu și a sound designerului şi compozitorului Andrei Toncu şi este organizat de Societatea Culturală NexT. Ediția de anul acesta, cea de-a 11-a, s-a desfășurat între 22 și 26 iunie la Cinema Muzeul Țăranului, Cinema Elvira Popescu, Institutul Cultural Român, CINETic, Grădina Botanică, Parcul Tineretului și cinci cartiere bucureștene: Bucureștii Noi, Giulești, Pantelimon, Floreasca și Drumul Taberei și a adus publicului, în premieră anul acesta, proiecții în aer liber, unele dintre ele chiar în cartiere, în preajma unor cinematografe care acum sunt închise.

 

08
/02
/23

CRONICĂ DE FILM Alegoria nu e un gen cinematografic uşor. Mai ales când e vorba de una deopotrivă existenţială şi politică, aşa cum se vrea "Spiritele din Inisherin".

05
/02
/23

Cele trei cărţi de cronici de film publicate de Romulus Rusan în anii `70-`80 au fost reeditate recent, într-un singur volum şi într-o ediţie de lux, în seria de autor pe care i-o dedică Editura Spandugino. O apariţie demnă de a fi salutată şi un bun pretext de recitire.

02
/02
/23

CRONICĂ DE FILM Probabil că e şi simbolic, însă cu siguranţă e ceva comic în constatarea că cel mai prolific regizor de filme comerciale din cinematografia română post-2000 e un spaniol. În timp ce noi eram ocupaţi cu filmele de festival, Jesús del Cerro îşi urma neabătut şi vesel propriul drum, aproape singur pe culoar.

30
/01
/23

În perioada 20 – 28 ianuarie a avut loc în Franța cea de-a 5-a ediție a Festivalului de film documentar (FIPADOC) de la Biarritz, primul eveniment major al anului din circuitul celor dedicate acestui gen, care reunește anual 50 de țări participante și peste 30.000 de spectatori. Cu această ocazie, „Pâinea noastră cea de toate zilele”, cel mai nou documentar regizat de Șerban Georgescu („Varză, cartofi și alți demoni”; „Jurnalul familiei -escu”) a avut premiera internațională, fiind nominalizat în cadrul secțiunii IMPACT, dedicată producțiilor cu teme sociale, de mediu sau justiție.

26
/01
/23

Pe 27 ianuarie, unul dintre cei mai importanți actori din România împlinește 87 de ani. Pe Florin Piersic îl puteți vedea pe 30 ianuarie în spectacolul „Străini în noapte” de Eric Assous, regizat de regretatul Radu Beligan și găzduit de Naționalul bucureștean.

26
/01
/23

Festivalul Internațional de Film Transilvania (9 – 18 iunie 2023, Cluj Napoca) anunță Focus Nordic, un program complex, cel mai mare de acest fel din istoria TIFF, dedicat unei cinematografii europene bogate, diverse și inovatoare, cea din țările nordice: Suedia, Danemarca, Finlanda, Norvegia și Islanda.

25
/01
/23

CRONICĂ DE FILM Reacţiile la “Close” (2022) par să se fi împărţit în două: “heartbreaking” (cu versiunea românească “vai, cât am plâns”) şi, mult mai rar, “tearjerker”. O zic din capul locului: sunt din a doua categorie. Deşi am plecat setat să mă las emoţionat (nu am nici cea mai mică problemă să dau garda jos în sala de cinema), am ieşit iritat.

22
/01
/23

Apariţia în română, pe final de 2022, la Editura Tracus Arte, a două cărţi de Pier Paolo Pasolini - una de poezii şi alta cu texte despre literatură şi artă - a tulburat puţin apatia cu care a fost marcat la noi centenarul acestui mare cineast şi scriitor.