Începe European Film Week of the Invisible Roma
https://www.ziarulmetropolis.ro/incepe-european-film-week-of-the-invisible-roma/

Filme despre romi şi istoria lor vor putea fi văzute la European Film Week of the Invisible Roma, de astăzi (marţi) până pe 22 aprilie. În total vor fi prezentate 12 filme din 11 ţări europene care ilustrează, printre altele, curajul unei activiste ce luptă pentru drepturile romilor din Suedia, poveştile vorbitorilor de limbă romani din Austria, povestea unor copii şi tineri din Cehia care reuşesc să găsească o cale de ieşire din ghetou prin intermediul muzicii sau povestea tragică a unei poete care a trădat secretele romilor din Polonia.

Un articol de Petre Ivan|17 aprilie 2018

Proiecţiile vor avea loc la Cinema Elvira Popescu, Cinemateca Union, Centrul Ceh, Spaţiul Public European şi Institutul Cervantes.

„Folosim termenul de romi invizibili pentru acei romi care muncesc, au studii şi sunt cetăţeni reali ai societăţii româneşti, dar care nu sunt vizibili pentru majoritarii de lângă ei. Din păcate, o treime din români încă declară că nu-şi doresc un vecin rom (ţigan, doar pentru că acest termen este încărcat de prejudecăţi). Îndemnul demersului nostru către spectator, fie că este tânăr rom sau român, profesor, activist sau (r)om invizibil, este de a îndrăzni să spere că ceea ce-şi doreşte să fie când va fi mare poate deveni realitate, indiferent de problemele cu care se confruntă, fie ele lipsuri materiale sau discriminare – sau, cel mai des, amândouă, şi să lupte pentru o societate în care fiecare poate să îşi atingă potenţialul maxim fără a fi victima prejudecăţilor şi stereotipurilor” – Gelu Duminică, director executiv al Fundaţiei Agenţia Împreună.

Pelicula franceză „Geronimo” de Tony Gatlif va deschide evenimentul, la Cinema Elvira Popescu. Filmul spune povestea unei tinere educatoare sociale, care încearcă să aplaneze tensiunile dintre tinerii din cartierul St. Pierre.

Programul este completat cu filmele „Aferim!”, de Radu Jude, la Spaţiul Public European, „Camaron” (Spania), de Jaime Chavarri, la Institutul Cervantes, „Păpuşa” (Polonia), de Krzysztof Krauze şi Joanna Kos-Krauze, la Cinema Union, precum şi documentarele „Taraf, trei povestiri şi o baladă” (Portugalia) de Luciana Fina şi Olga Ramos, la Cinema Union, „Ceilalţi europeni în sunetul risipit” (Germania) de Yvonne Andra şi Wolfgang Andra, la Cinema Union, „Ideea idei” (Cehia), de Tomas Kudrna, la Centrul Ceh, „Tăcere întreruptă” (Olanda), de Bob Entrop, la Cinema Union, „Romii, aici şi acum” (Spania) de Angel Navarro, la Institutul Cervantes Bucureşti, „Opre Roma!” (Italia) de Paolo Bonfanti, la Cinema Union, „Taikon” (Suedia) de Gellert Tamas şi Lawen Mohtadi, la Cinema Union.

Filmul „Scrisori nescrise” de Pavel Brăila şi Angelika Herta, producţie AlteArte (Austria), va fi prezentat în încheierea evenimentului, pe 22 aprilie, la Cinema Union. Producţia „Talking Letters” portretizează limba romani ca pe un exemplu extraordinar de supravieţuire în pofida vicisitudinilor sociale, economice, politice şi educaţionale.

Accesul la proiecţiile de la Centrul Ceh, Spaţiul Public European şi Institutul Cervantes este liber, în limita locurilor.

Foto: European Film Week of the Invisible Roma – facebook

08
/02
/23

CRONICĂ DE FILM Alegoria nu e un gen cinematografic uşor. Mai ales când e vorba de una deopotrivă existenţială şi politică, aşa cum se vrea "Spiritele din Inisherin".

05
/02
/23

Cele trei cărţi de cronici de film publicate de Romulus Rusan în anii `70-`80 au fost reeditate recent, într-un singur volum şi într-o ediţie de lux, în seria de autor pe care i-o dedică Editura Spandugino. O apariţie demnă de a fi salutată şi un bun pretext de recitire.

02
/02
/23

CRONICĂ DE FILM Probabil că e şi simbolic, însă cu siguranţă e ceva comic în constatarea că cel mai prolific regizor de filme comerciale din cinematografia română post-2000 e un spaniol. În timp ce noi eram ocupaţi cu filmele de festival, Jesús del Cerro îşi urma neabătut şi vesel propriul drum, aproape singur pe culoar.

30
/01
/23

În perioada 20 – 28 ianuarie a avut loc în Franța cea de-a 5-a ediție a Festivalului de film documentar (FIPADOC) de la Biarritz, primul eveniment major al anului din circuitul celor dedicate acestui gen, care reunește anual 50 de țări participante și peste 30.000 de spectatori. Cu această ocazie, „Pâinea noastră cea de toate zilele”, cel mai nou documentar regizat de Șerban Georgescu („Varză, cartofi și alți demoni”; „Jurnalul familiei -escu”) a avut premiera internațională, fiind nominalizat în cadrul secțiunii IMPACT, dedicată producțiilor cu teme sociale, de mediu sau justiție.

26
/01
/23

Pe 27 ianuarie, unul dintre cei mai importanți actori din România împlinește 87 de ani. Pe Florin Piersic îl puteți vedea pe 30 ianuarie în spectacolul „Străini în noapte” de Eric Assous, regizat de regretatul Radu Beligan și găzduit de Naționalul bucureștean.

26
/01
/23

Festivalul Internațional de Film Transilvania (9 – 18 iunie 2023, Cluj Napoca) anunță Focus Nordic, un program complex, cel mai mare de acest fel din istoria TIFF, dedicat unei cinematografii europene bogate, diverse și inovatoare, cea din țările nordice: Suedia, Danemarca, Finlanda, Norvegia și Islanda.

25
/01
/23

CRONICĂ DE FILM Reacţiile la “Close” (2022) par să se fi împărţit în două: “heartbreaking” (cu versiunea românească “vai, cât am plâns”) şi, mult mai rar, “tearjerker”. O zic din capul locului: sunt din a doua categorie. Deşi am plecat setat să mă las emoţionat (nu am nici cea mai mică problemă să dau garda jos în sala de cinema), am ieşit iritat.

22
/01
/23

Apariţia în română, pe final de 2022, la Editura Tracus Arte, a două cărţi de Pier Paolo Pasolini - una de poezii şi alta cu texte despre literatură şi artă - a tulburat puţin apatia cu care a fost marcat la noi centenarul acestui mare cineast şi scriitor.