Întâlnire cu Dracula
https://www.ziarulmetropolis.ro/intalnire-cu-dracula/

Dacă tot nu poţi să combaţi legenda devenită (fals) brand de ţară, atunci de ce să n-o foloseşti ca vehicul de promovare a unui festival de film (de nişă)? Dracula Film: Horor & Fantasy Festival de la Braşov s-a deschis cu blockbusterul „Dracula Untold”, un debut cu multe locuri comune, dar şi cu câteva ingeniozităţi.

Un articol de Ionuţ Mareş|2 octombrie 2014

Înainte de a da joi startul competiției oficiale de (șase) lungmetraje, cea de-a doua ediție a Dracula Film: Horor & Fantasy Festival (1-5 octombrie) s-a deschis miercuri seara la Teatrul „Sică Alexandrescu“ printr-un blockbuster ce intră de la sfârșitul acestei săptămâni și pe marele ecrane: „Dracula Untold”/„Dracula: Povestea nespusă”, regizat de debutantul Gary Shore.

Un film de mare buget și doldora de efecte speciale, potrivit totuși pentru a atrage atenția asupra unui festival de filme horror și fantasy la 30 km de castelul legat de celebra legendă (iar aplauzele de la finalul proiecției par să fi confirmat justețea alegerii).

Poveste fără sincope şi timpi morţi

O legendă pe placul cinematografiei internaționale, care i-a arătat de-a lungul anilor un interes special, începând cu celebrul „Nosferatu” (1922), al lui Murnau, așa cum a observat și criticul și co-selecționerul Cristi Mărculescu în prezentarea filmului, în fața unei săli aproape pline, ocupată în proporție covârșitoare de tineri. O sală de teatru, dar cu o așezare a scaunelor asemenătoare cu a unui cinema și dotată pentru eveniment cu un sistem de proiecție și de sunet onorabil.

Și, dacă tot nu se poate scăpa de binomul-clișeu (de răspândire globală) Dracula-Transilvania, de ce nu ar fi fructificat chiar în locul de origine, altfel decât prin banalele produse kitsch pentru turiști? Este ceea ce par a fi încercat organizatorii acestui festival de nișă – să folosească legenda pentru a ambala o selecție de filme de un gen al cărui public nu este foarte numeros (rămâne de văzut cât de receptivi vor fi brașovenii), dar cu siguranță fidel și deschis spre experiment.

Organizat de Asociația Culturală Fanzin și prezentat de Viasat History, festivalul propune, la Teatrul Sică Alexandrescu și Cinemateca Patria, mai multe secțiuni, printre care competiții de lungmetraje, de scurtmetraje internaționale și de scurtmetraje românești, proiecții aniversare sau o mini-retrospectivă de autor (Fabrice Du Welz). Întregul program poate fi consultat pe site-ul festivalului – www.draculafilm.ro.

Cât despre filmul de deschidere, „Dracula Untold”, acesta oferă publicului tot ce se așteaptă să vadă, de la efecte speciale (dintre care unele nu lipsite de ingeniozitate), acțiune, ceva momente de horror (în special datorită unui personaj vampir, altul decât Vlad, extras din buna tradiție a filmelor din serie) și mult fantasy, până la reluarea unor mituri (alterate) sau, punctul cel mai slab, umanizarea personajului Țepeș-Dracula prin transformarea sa într-un fel de cap de familie obișnuită, cu soție, copil și tot tacâmul.

Conflictul pe care se susține filmul este cel dintre turcii cuceritori (băieții răi) și Țepeș, care este ajutat de forțe supranaturale obținute în urma unui fel de pact cu diavolul. Povestea curge fără sincope și timpi morți, însă tradiționalul aspect horror (expresionist) al multor filme inspirate de Dracula lasă aici locul mai mult fantasy-ului și acțiunii, mai familiare publicului larg.

29
/10
/20

PORTRET Cunoscuta regizoare japoneză Naomi Kawase, o obişnuită a Festivalului de la Cannes, va susţine sâmbătă, de la ora 17.00, un masterclass online pentru publicul din România, în cadrul "Les Films de Cannes à Bucarest", unde este invitat special. Prilej de a vă propune un scurt portret al acestei cineaste inclasabile.

28
/10
/20

CRONICĂ DE FILM „Mia își ratează răzbunarea” (2020), al doilea lungmetraj, realizat tot în regim independent, al regizorului Bogdan Theodor Olteanu, este o comedie care vorbește despre feminitate și are ca protagonistă o tânără actriță, jucată de Ioana Bugarin.

23
/10
/20

„Desigur, cel mai important în perioada aceasta este să fim sănătoși și să facem ca lucrurile să continue să meargă cât de cât într-o normalitate, de la școală și familiile noastre și până la joburi – care sunt în pericol, în special cele ale free-lancerilor din domeniul cultural și al organizării de evenimente. Altfel însă, e important și să încercăm să ne păstrăm pe cât se poate obiceiurile din viața noastră de dinainte – inclusiv cele care nu sunt necesare supraviețuirii imediate, cum sunt cele culturale în general și un festival de film în particular. Căci da, nu se oprea lumea în loc dacă nu organizam noi ediția a 11-a a Les Films de Cannes à Bucarest – însă ne-am încăpățânat tocmai pentru fărâma de normalitate pe care continuarea acestei tradiții o aduce în viața noastră” spune Cristian Mungiu, inițiatorul festivalului.

22
/10
/20

Săptămâna aceasta, marele regizor, scenarist și actor Nikita Mihalkov, laureat al premiului Oscar, a împlinit 75 de ani, iar TVR 2 îl aniversează programând două dintre filmele sale reprezentative. Bărbierul din Siberia”, cu Julia Ormond, Oleg Menşikov şi Richard Harris – sâmbătă, la Filmul săptămânii şi Ochi negri (OCI CIORNIE), cu inegalabilul actor Marcello Mastroianni - duminică, la Filmul de Artă.

21
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Prezentat în premieră la Festivalul Astra de la Sibiu şi selectat la prestigiosul IDFA (International Documentary Film Festival Amsterdam), „Copii pierduţi pe plajă” (2020) este debutul în lungmetrajul documentar al tinerei regizoare Alina Manolache şi încearcă să facă un portret al generaţiei de 30 ani, născută imediat după Revoluţie.

20
/10
/20

Mai sunt doar câteva zile până la startul celei de-a 11-a ediții a Les Films de Cannes à Bucarest ce va avea loc între 23 octombrie și 1 noiembrie. Timp de zece zile spectatorii vor putea vedea cele mai noi titluri de la Cannes 2020 și din selecția celor mai importante festivaluri de film din lume la drive-in dar și outdoor.

19
/10
/20

„Spiral/ Spirala”, primul lungmetraj al regizoarei clujene Cecília Felméri, a fost recompensat cu Mențiunea Specială a Juriului în Competition 1-2 la Festivalul Internațional de Film de la Varșovia.