Întâlnire cu istoria la Festivalul de la Timișoara
https://www.ziarulmetropolis.ro/intalnire-cu-istoria-la-festivalul-de-la-timisoara/

Ultimele trei zile ale FEST-FDR aduc în sălile Teatrului Naţional din Timişoara o serie de spectacole de neratat, evenimente efervescente care preiau tema centrală a acestei ediţii a FEST-FDR şi o redau din cele mai interesante perspective.

Un articol de Liliana Matei|9 noiembrie 2019

Sâmbătă, 9 noiembrie, de la ora 11.00, în foaierul Sălii 2, FEST-FDR debutează cu o dezbatere pe o temă care – prin perspectiva evoluției teatrului – desenează traseul unei societăți aflate într-un moment de bilanț: România 30: comunismul între istorie și fobie, într-o întâlnire moderată de Mihai Brezeanu.

Tot sâmbătă, de la ora 18, în Sala Mare, publicul are ocazia să intre în contact cu spectacolul „Feminin” de Elise Wilk, regia Eugen Jebeleanu, o producție a Teatrului Tineretului din Piatra Neamț. Așa cum nota regizorul spectacolului, Eugen Jebeleanu, „…textul lui Elise Wilk se focusează pe cazul unei fete care este subiectul bullyingului în școală (…). Spectacolul se dezvoltă ca o anchetă sensibilă asupra cazului, văzut din perspective diferite și ridică întrebări despre mediul educațional și familial. Care sunt raporturile de forţe dintre oameni? Cât din intimitatea noastră ne (mai) aparține și o putem proteja și cât de stăpâni suntem pe identitatea noastră virtuală?”.

De la ora 20, la Sala 2, în cadrul FEST-FDR 2019,  Teatrul „Andrei Mureșanu” din Sfântu Gheorghe prezintă un spectacol de o intensitate specială: „Despre oameni și cartofi”, pe un text de Radu Afrim. Un demers documentar căruia i se suprapune cel artistic, sublimându-l, spectacolul „Despre oameni și cartofi” urmărește și recreează  poveștile de viață ale unor familii lovite de aceeași tragedie cu șase ani în urmă: un accident  de muncă în care nouă oameni, zileri romi, și-au pierdut viața, eveniment care, atunci, a trecut aproape neobservat de mass-media și de opinia publică.

Penultima zi de festival, duminică, 10 noiembrie, este, în sine, o întâlnire cu istoria: cu cea „mare”, brutală, invazivă, și cu cea „mică”, personală, modelată de trecut și modelatoare a viitorului. Astfel, de la ora 18, la Sala Mare este programat spectacolul Experimentul P., pe  un text de Radu Dragomirescu, o producție a Teatrului „Al. Davila” din Pitești. Spectacolul, care poartă amprenta regizorului Alexander Hausvater, parcurge drumul de la idealul utopic al atingerii armoniei universale indiferent de metode până în mijlocul terifiantului exercițiu de supunere și de remodelare a omului la nivelele primare ale conștiinței pe care literatura concentraționară a numit-o „Experimentul Pitești”, într-un preaplin de sens și de imaginație.

De la ora 20,30, în Sala Teatrului German de Stat, publicul are ocazia reîntâlnirii cu un spectacol construit din fragmente autobiografice, din întâlniri ale protagonistelor cu locurile din Timișoara care le-au marcat și pe care, la rândul lor, prin arta lor, le marchează. Este vorba despre spectacolul „Jurnal de România. Timșoara”, în regia lui Carmen Lidia Vidu, un spectacol al Teatrului German de Stat Timișoara.

 

Prima zi a unei noi săptămâni, ultima zi de festival. Luni, 11 noiembrie, cu începere de la ora 18, în Sala 2,  FEST-FDR2019 deschide ultima zi a festivalului cu un spectacol – eveniment: „Pescărușul” de A. P. Cehov, regia Andrei Șerban, o producție a companiei unteatru. Spectacolul a devenit un reper pentru teatrul românesc al sezonului 2018 -2019 având cele mai multe nominalizări la premiile UNITER 2019 (5 nominalizări), cu mențiunea că nominalizarea pentru cea mai bună actriță în rol principal a revenit actriței Naționalului timișorean, Claudia Ieremia, interpreta celebrului rol Arkadina în acest spectacol.

În sfârșit, ultimul spectacol al FEST-FDR 2019 se adresează, încă o dată, libertății spirituale, curajului  de a cerceta și inovației. Astfel, de la ora 21, la Studio „Uțu Strugari”, Asociația Reactor din Cluj prezintă spectacolul. În umbra marelui plan, un spectacol de Catinca Drăgănescu. În umbra marelui plan este o ȋncercare subiectivă de a reconstitui istoria unui experiment social de proporţii – crearea omului nou, urmărind o istorie de familie care se ȋntinde pe trei generaţii, urmărind ȋn paralel mutaţiile sociale, politice şi morale din societate şi efectele acestora asupra individului şi vieţii sale intime, ȋntr-un spectacol dulce-amărui cu iz de basm.

11
/01
/24

Institutul Cultural Român anunță lansarea ediției din 2024 a Programului CANTEMIR*, program de finanțare pentru proiecte culturale destinate mediului internațional. ICR va acorda finanțare nerambursabilă pentru inițiative culturale din domeniile arte vizuale (arte plastice, arte decorative, știință/cercetare și arhitectură, design, noile media, fotografie, performance) și artele spectacolului (teatru, muzică, dans).

11
/01
/24

Asociația SIGNIS România anunță prima ediție a Festivalului Internațional FILMIKON, care propune o selecție de filme premiate de-a lungul anilor de juriile ecumenice și interreligioase, în peste 30 de festivaluri de film din lume, dar și un dialog despre valorile creștine și umane pornind de la aceste producții. Începând cu anul 1974, Premiul Juriului Ecumenic este un premiu independent acordat filmelor de lungmetraj din competițiile unor festivaluri internaționale de film din lume, precum Cannes sau Berlin.

11
/01
/24

„Corespondențe” de la Teatrul Metropolis este o producție româno-franceză, cu dublă cetățenie, și o demonstrație mamut a teatrului ca etapă de lucru, ca limbaj universal și ca conglomerat de întâlniri.

10
/01
/24

Dacă vreți să aflați care a fost parola primului e-mail al actriței Andreea Hristu, o veți afla aici. Veți mai afla și care a fost spectacolul care a marcat-o cel mai mult, dar și care este cea mai prețioasă resursă pe care o avem. Toate acestea, într-un interviu sub formă de alfabet.

09
/01
/24

CARTEA DE CINEMA Neaşteptată apariţie acest “Desene mişcătoare. Dialoguri despre critică şi cinema”, pe care criticul de film Andrei Gorzo şi criticul literar Mihai Iovănel - prieteni şi colegi de generaţie şi de idei - l-au scos la finalul lui 2023 la Editura Polirom.

09
/01
/24

Opera Națională București, instituție publică de importanță națională aflată sub egida Ministerului Culturii, celebrează Ziua Culturii Naționale, în data de 15 ianuarie, ora 18:00, cu premiera spectacolului Oedipe de George Enescu, în regia lui Stefano Poda și sub bagheta dirijorală a lui Tiberiu Soare. Totodată, evenimentul va fi dedicat și împlinirii a 70 de ani de la inaugurarea celei mai importante scene lirice din România.