Minulescu, Delavrancea, Vonnegut
https://www.ziarulmetropolis.ro/ion-minulescu-70-de-ani-de-la-disparitie-stiati-ca/

Într-o zi de 11 aprilie se stingea din viaţă Ion Minulescu, autorul memorabilelor „Romanţe pentru mai târziu”. În acea zi, într-un Bucureşti ruinat de bombardamentele aliaţilor, poetul de 63 de ani aniversa 30 de ani de căsnicie cu poeta Claudia Millian. Tot într-o zi de 11 aprilie era prezentat în România Visul lui Tănase, un film-scheci de N. Kiriţescu, realizat la Berlin, avându-l pe Constantin Tănase în rolul principal şi avea loc premiera piesei Haiducii, de Victor Eftimiu.

Un articol de Petre Ivan|11 aprilie 2017

Ion Minulescu s-a impus chiar de la debut, în 1908, imediat după apariţia primului volum de poezii – “Romanţe pentru mai târziu”. Mai întâi a fost remarcat de Caragiale: “Bravo lui! De mult nu am avut aşa impresie. Îl salut călduros şi-i mulţumesc pentru înalta plăcere ce mi-a făcut cu ciudatele-i versuri. Extraordinar!”

A fost un trubadur modern al primelor patru decenii ale veacului trecut. La “Cofetaria Capşa” în Bucureşti, Ion Minulescu era recunoscut ca unul dintre “stâlpii de bază” ai cofetăriei literare. Aici, după cum nota George Călinescu: “Minulescu se dă în spectacol cu candoare. Se spovedeşte şi se autopersiflează concomitent.”

Pe când iubeam – / C-am suferit şi eu de-această boală – / Iubeam o fată care mă-nşela / Exact ca-n poezia mea: / Romanţa celei care-nşeală,  / A cărei eroină era ea!… / Dar într-o noapte eroina mea / Mă părăsea – de daruri încarcată – / Şi, luându-şi martori stelele şi luna,  / Jura că pleacă pentru totdeauna / Şi n-are să mai vină niciodată – / Mărturisire, vai… adevărată!…

Şi iata cum iubita mea, / În noaptea când mă părăsea,  / N-avea să-mi lase la plecare / Decât un pat pe trei picioare / Iar în dulapul din sufragerie / Un sfert de cozonac cu nucă / Şi-o scobitoare-nfiptă-n el – / Simbolul sufletului ei rebel,  / Cu care dorul ei de ducă / Teatraliza eterna tragedie / A-nşelătoarelor ce mor / Neplânse de-nşelaţii lor – / Exact ca-n poezia mea / A cărei eroină era… Ea!… – Ion Minulescu – Poveste scurta

Tot într-o zi de 11 aprilie:

1680: Apare la Iași Psaltirea de-nțăles a sfântului împărat proroc David, cu text slavo-român, tradusă de Dosoftei, mitropolitul Moldovei (cunoscută sub denumirea de Psaltirea slavo-română).

1834: Se reprezintă Cantata pastorală sau serbarea păstorilor moldoveni, primul spectacol muzical în limba română.

1932: Este prezentat în România Visul lui Tănase, un film-scheci de N. Kirițescu, realizat la Berlin, avându-l pe Constantin Tănase în rolul principal.

1949: Are loc premiera piesei Haiducii, de Victor Eftimiu.

1990: Înființarea Centrului European de Cultură din București.

* * * * *

S-au născut:

1858: Barbu Ștefănescu Delavrancea, scriitor, politician român, membru al Academiei Române (d. 1918)

Cititi si: Mărturiile contemporanilor despre Barbu Ștefănescu Delavrancea

Minulescu

1880: Bernardino Molinari, dirijor italian (d. 1952)

1891: Serghei Prokofiev, compozitor și pianist rus (d. 1953)

1942: Virgil Mazilescu, poet român (d. 1984)

1944: Nicolae Maniu, pictor român, stabilit în Germania

1954: Teo Peter, basistul trupei „Compact” (d. 2004)

* * * * *

Au murit:

1944: Ion Minulescu, poet, prozator și dramaturg român (n. 1881)

1977: Jacques Prévert, poet francez (n. 1900)

1987: Primo Levi, autor italian de memorii, scurte povestiri, poeme și nuvele (n.1919)

2007: Kurt Vonnegut, romancier american (n. 1922)

MELODIA ZILEI – Blowing In The Wind, Bob Dylan

Într-o zi de 11 aprilie, Bob Dylan a susţinut primul său concert oficial. Se întâmpla la New York, în 1961. Dylan a interpretat atunci, în premieră, Blowing In The Wind.

“Blowin’ in the Wind” este adaptarea unui cântec al sclavilor de culoare, “No More Auction Block”. Single-ul s-a vandut in 300 000 de copii in prima saptamana. Cand lui Dylan i s-a spus ca va castiga peste 5000 $ din drepturi de autor, acesta a ramas … „cu gura cascata’. In 1975, cantecul a fost inclus in lista de poeme studiate la un liceu din Sri Lanka, inlocuind lectia despre operele lui Shakespeare. În România, piesa a fost tradusa de Adrian Păunescu şi interpretată de Florian Pittiş sub titlul “Vânare de vânt”.

Alte versiuni: The Hollies (o interpretare extraordinară!), Dolly Parton, Judy Collins, Marianne Faithfull, The Seekers, Etta James, Neil Young, The Doodletown Pipers, Marlene Dietrich, Bobby Darin, Stevie Wonder, John Fogerty, The Hooters, Joan Baez, Johnny Cash sau Katie Melua.

Foto cu Minulescu, Barbu Ștefănescu Delavrancea şi Constantin Tănase – wikipedia

14
/06
/21

Storis este prima aplicație de audiobookuri, ebookuri și podcasturi în limba română, un produs original și unic pe piața de carte din România, care își propune să ofere cititorilor o experiență nouă a lecturii și să așeze țara noastră pe harta revoluției digitale care se manifestă astăzi în toată lumea.

13
/06
/21

Unele cărți te pot însoți oriunde și oricând. Ele conturează un orizont mai generos. Ziarul Metropolis vă invită să descoperiți trei romane noi, recent apărute în România, care vă pot bucura oriunde și oricând.

11
/06
/21

Triumf Amiria și Muzeul Național al Literaturii Române (MNLR) îi invită pe traducătorii profesioniști și amatori la un atelier de traducere queer cu profesoara universitară Ruxandra Vișan și traducătoarea Laura Sandu în cadrul secțiunii de literatură a proiectului.

08
/06
/21

„Unică în acest roman este vocea naratorului său, un amestec de Holden Caulfield și Karl Ove, maghiar și român, idealist și cinic, hibrid în multe sensuri, încercând să găsească claritatea, fără să știe de ce, dintr-un pur instinct moral și estetic, și fără să știe cum. Dacă acceptăm pactul autobiografic al cărții, atunci înțelegem lumea din care a ieșit unul dintre poeții cu adevărat originali ai noii generații. Mărcile lui lirice apar surprinzător și discret, ca mici puncte incandescente, și în proza fluidă și simplă prin care e spusă povestea anilor de rătăcire ai lui Dósa, probabil cel mai important scriitor maghiar de limbă română de azi.” (Adrian Lăcătuș).

01
/06
/21

Noul episod dedicat istoriei documentarului românesc de Cineclubul One World Romania aduce prim-plan trei personalități literare - Nina Cassian, Radu Cosașu și Geo Bogza. Până la 25 iunie pot fi văzute online, gratuit, cinci documentare de scurtmetraj din anii `60 la care şi-au adus contribuţia cei trei cunoscuţi scriitori.

31
/05
/21

O nouă carte care a ținut prima pagină a publicațiilor din întreaga lume în ultimii ani a apărut zilele acestea în traducere în colecția ANANSI World Fiction. Este vorba despre ”Niciun prieten, doar munții”, volum de memorii al cunoscutului refugiat iranian de etnie kurdă Behrouz Boochani, o istorie tăioasă ce descrie poveștile adevărate ale refugiaților de pe Insula Manus, din Papua Noua Guinee, unde autorul a fost închis în 2013, după ce a fost prins încercând să intre cu barca în apele teritoriale ale statului australian.

30
/05
/21

„Mi se pare că mai degrabă aș putea fi învinuit de lăcomie, de beție, de superficialitate, de indiferență, de orice doriți”, îi scrie Cehov lui A.N. Pleșcev, prietenul lui, la 1888, „însă nu de dorința de a părea ori de a nu părea ceva. Nu m-am ascuns niciodată! Dacă dumneavoastră îmi sunteți drag, sau Suvorin, sau Mihailovski, n-o ascund nicăieri”.

28
/05
/21

Cum a arătat copilăria pentru trei dintre cei mai cunoscuți artiști rock din toate timpurile – Bruce Springsteen, Freddie Mercury și Keith Richards?

20
/05
/21

Luni, 24 mai, începînd cu ora 19.00, pe paginile Facebook Polirom și Librăria Humanitas de la Cișmigiu (facebook.com/polirom.editura•facebook.com/LibrariaHumanitasDeLaCismigiu), Andreea Răsuceanu va intra în dialog cu redactorii Alecart, pornind de la romanul „Vîntul, duhul, suflarea”, recent publicat la Editura Polirom, în colecția „Fiction Ltd”.

17
/05
/21

Noi, copiii din Bahnhof Zoo de Christiane F este una dintre acele cărți care nu te lăsa indiferent. Adicția în rândul adolescenților este văzută din interiorul unei povești de viață reale. Cum te afunzi într-o experiență traumatizantă, consumul de heroină, din dorința de a aparține, de a simți că ești important pentru cei din jur și că ceea ce trăiești are o intensitate ieșită din comun? Și ce șanse ai cu adevărat să o poți depăși?