Julianne Moore, lăudată de Cronenberg / Maps to the Stars
https://www.ziarulmetropolis.ro/julianne-moore-laudata-de-cronenberg-maps-to-the-stars/

Satiră cinematografică la adresa lumii showbiz de la Hollywood, Maps to the Stars a fost considerat de presă drept cel mai bun film al regizorului din ultimii zece ani. De săptămâna trecută rulează în toate cinematografele din România, distribuit de Independenţa Film.

Un articol de Petre Ivan|4 noiembrie 2014

Julianne Moore, premiul pentru “Cea mai bună actriţă” la Cannes 2014, are rolul principal în cel mai recent lungmetraj al lui David Cronenberg, Maps to the Stars / Hărţi către stele.

Aceasta interpretează rolul Havanei Segrand, o starletă cam trecută de la Hollywood, a cărei carieră este în declin. Mama ei, Clarice, a fost o vedetă cu un succes mult mai mare, iar acum fiica este disperată că s-ar putea să nu iasă niciodată din umbra mamei.

Julianne Moore a fost primul actor cooptat în proiectul Maps to the Stars, cu câţiva ani buni înainte de filmare. “Au fost de-ajuns două nume pentru a mă convinge pe loc să intru în acest proiect: David Cronenberg şi Bruce Wagner”, spune actriţa.

“Tot timpul mi-am dorit să lucrez cu David. Iar Bruce este atât de creativ în scris, cu o imaginaţie atât de bogată… Şi ştie cum să potrivească ridicolul cu sublimul. Ai momente de comedie la cel mai înalt nivel, pentru ca mai apoi totul derapează în noir, în dramatic.”Juliane Moore

Actriţa consideră că Maps to the Stars este o cronică despre cum ne trăim viaţa astăzi, dar totul refractat prin lentilele unei vedete. Portretul Havanei Segrand, din perspectiva actriţei care o interpretează, este un amalgam de persoane pe care Julianne Moore le-a cunoscut şi observat de-a lungul carierei.

“Havana e o tipă care trăieşte în lumea ei imaginară, izolată complet. E foarte supărată pe mama ei din cauză că, spune ea, a abuzat-o în copilărie. A trăit întotdeauna în umbra mamei, aşa că în mintea ei e un haos freudian”, spune Julianne.

După filmări, degizorul Cronenberg remarca la Julianne Moore un amănunt interesant: “Julie e atât de amuzantă, de pricepută şi de agilă: o dată ce a pătruns în pielea personajului nu mai e nevoie de prea multă îndrumare. Şi nu e chiar uşor pentru o actriţa să poată juca rolul unei actriţe. De fapt, mulţi actori chiar refuză să joace roluri de actori”.

Maps to the Stars a avut iniţial un fake working title

Pentru a nu atrage atenţia fanilor şi a păstra o cât mai mare discreţie asupra proiectului, echipa lui Cronenberg a lucrat într-o primă etapă cu un fake working title. Astfel, Maps to the Stars s-a numit iniţial Bailey’s Quest, aşa cum apare de la un anumit moment şi pe site-ul IMDb.

foto: Julianne Moore, Maps to the StarsDaniel McFadden, Caitlin Cronenberg

08
/02
/23

CRONICĂ DE FILM Alegoria nu e un gen cinematografic uşor. Mai ales când e vorba de una deopotrivă existenţială şi politică, aşa cum se vrea "Spiritele din Inisherin".

05
/02
/23

Cele trei cărţi de cronici de film publicate de Romulus Rusan în anii `70-`80 au fost reeditate recent, într-un singur volum şi într-o ediţie de lux, în seria de autor pe care i-o dedică Editura Spandugino. O apariţie demnă de a fi salutată şi un bun pretext de recitire.

02
/02
/23

CRONICĂ DE FILM Probabil că e şi simbolic, însă cu siguranţă e ceva comic în constatarea că cel mai prolific regizor de filme comerciale din cinematografia română post-2000 e un spaniol. În timp ce noi eram ocupaţi cu filmele de festival, Jesús del Cerro îşi urma neabătut şi vesel propriul drum, aproape singur pe culoar.

30
/01
/23

În perioada 20 – 28 ianuarie a avut loc în Franța cea de-a 5-a ediție a Festivalului de film documentar (FIPADOC) de la Biarritz, primul eveniment major al anului din circuitul celor dedicate acestui gen, care reunește anual 50 de țări participante și peste 30.000 de spectatori. Cu această ocazie, „Pâinea noastră cea de toate zilele”, cel mai nou documentar regizat de Șerban Georgescu („Varză, cartofi și alți demoni”; „Jurnalul familiei -escu”) a avut premiera internațională, fiind nominalizat în cadrul secțiunii IMPACT, dedicată producțiilor cu teme sociale, de mediu sau justiție.

26
/01
/23

Pe 27 ianuarie, unul dintre cei mai importanți actori din România împlinește 87 de ani. Pe Florin Piersic îl puteți vedea pe 30 ianuarie în spectacolul „Străini în noapte” de Eric Assous, regizat de regretatul Radu Beligan și găzduit de Naționalul bucureștean.

26
/01
/23

Festivalul Internațional de Film Transilvania (9 – 18 iunie 2023, Cluj Napoca) anunță Focus Nordic, un program complex, cel mai mare de acest fel din istoria TIFF, dedicat unei cinematografii europene bogate, diverse și inovatoare, cea din țările nordice: Suedia, Danemarca, Finlanda, Norvegia și Islanda.

25
/01
/23

CRONICĂ DE FILM Reacţiile la “Close” (2022) par să se fi împărţit în două: “heartbreaking” (cu versiunea românească “vai, cât am plâns”) şi, mult mai rar, “tearjerker”. O zic din capul locului: sunt din a doua categorie. Deşi am plecat setat să mă las emoţionat (nu am nici cea mai mică problemă să dau garda jos în sala de cinema), am ieşit iritat.

22
/01
/23

Apariţia în română, pe final de 2022, la Editura Tracus Arte, a două cărţi de Pier Paolo Pasolini - una de poezii şi alta cu texte despre literatură şi artă - a tulburat puţin apatia cu care a fost marcat la noi centenarul acestui mare cineast şi scriitor.