La Roma e mereu vară
https://www.ziarulmetropolis.ro/la-roma-e-mereu-vara/

„Marmură”, nouă premieră la Bulandra, este unul dintre foarte rarele spectacole de pe scenele bucureştene care seamănă, fie şi din profil, unei capodopere. De ce? O sumară expunere de motive, deci.

Un articol de Andrei Crăciun|15 octombrie 2015

  • i) textul piesei. “Marmură” este publicată de Iosif Brodski în anul 1989, la doi ani după ce fusese laureat al Nobelului pentru literatură. Este un text de deplină, cumplită maturitate. Peste doar șapte ani, Iosif Brodski avea să moară de inimă, la New York, la cincizeci și cinci de ani.
  • ii) regizorul. Yuri Kordonsky este – într-o ierarhie neoficială, dar tocmai de aceea atât de onestă, deci puternică – cel mai respectat și cel mai iubit regizor care montează la București. Foarte, foarte rar am auzit pe cineva să se opună idee că “Îngropați-mă pe după plintă” nu ar fi cel mai bun spectacol de teatru care s-a jucat în orașul acesta în ultimul deceniu. Într-un peisaj regizoral dominat de autosuficiență, Yuri Kordonsky are deopotrivă inteligența curajului și smerenia celui care încă învață teatru montând.
  • iii) actorii. Piesa lui Brodski este scrisă pentru doi actori. Aceștia – cum bine a înțeles Kordonski – trebuie să fie doi actori-intelectuali, oameni capabili să înțeleagă ce înseamnă subtilitățile, nuanțele, poezia, istoria, filosofia, timpul și spațiul. Actorii care joacă în “Marmură” sunt Marian Râlea și Victor Rebengiuc. În alte ierarhii neoficiale, tocmai de aceea oneste, deci puternice, aceștia sunt cei mai buni actori care joacă teatru astăzi în București.

Îngăduiți-mi să insist asupra câtorva aspecte: Brodski a fost internat la nebuni. Acesta – psihiatria ca armă politică – era, firește, o tactică perversă a sovieticilor de a-i denigra pe opozanții partidului unic. Brodski a fost un evreu și un marginal și un răzvrătit. Până la adevărul integral într-o dictatură se încumetă copiii și nebunii. Poeții sunt singurii cetățeni care pot fi concomitent copii și nebuni. Brodski a fost poet, fiind un copil inconștient și un nebun foarte frumos, într-un sens pe care dicționarele medicale nu au cum să îl înțeleagă.

bulandra1 30D 056

Uniunea Sovietică l-a pierdut pe Brodski, el a fost – un timp – fără de țară, el a găsit refugiu, faimă și bani în Statele Unite ale Americii, cum atâția înainte. Cel mai frumos lucru din epopeea sa este un amănunt astăzi mai degrabă ocolit de biografi: neînțelegând de ce poeții nu se bucură peste Ocean de o faimă similară celei din Mama-Rusia a insistat ca poezia să fie făcută accesibilă oamenilor care așteaptă în săli de așteptare, în aeroporturi, în gări și adânc, în subteran. Brodski era, iată!, cu tot apetitul său pentru bani, un teribil naiv.

“Marmură” abundă în trimiteri la poeți, căci poeții, nu cezarii ajung la sensul existenței, “Marmură” ne întoarce la clasici. E greu de explicat când în timp și în spațiu are loc acțiunea, dar nici nu contează, căci mai importante sunt – iar asta este, de asemenea, rar în teatru – ideile. Ideile din această piesă sunt profunde. Sunt idei grele, sunt idei minunate. Una dintre ele spune că la Roma este întotdeauna vară. Așa este. Roma este un paradis mizerabil, de mult pierdut.

Nu e pentru oricine “Marmură” și nici nu trebuie să fie. Se joacă suficiente spectacole pentru proști și mediocri pe cuprinsul lumii. “Marmură” e pentru ceilalți. “Marmură” e pentru oamenii inteligenți, cei care au mai multe întrebări decât răspunsuri, “Marmură” e pentru cei care încă mai cred că există o cale de a evada, deși nu există. “Marmură” este dintre acele spectacole care nu se uită niciodată.

Foto: Cosmin Ardeleanu

29
/01
/24

Duminică, 11 februarie 2024, de la ora 19:00, violoncelistul Marin Cazacu și Ansamblul Violoncellissimo vor susține un concert extraordinar pe scena Filarmonicii din Sofia, cu un program foarte divers: muzică de toate genurile, adaptată pentru violoncel, de la coloana sonorǎ a unor  filme celebre, la valsuri, marșuri și lucrări de Mozart în variantă... rock.

29
/01
/24

Primul concert al lunii februarie la Sala Radio vă invită la o frumoasă călătorie muzicală prin Viena imperială. Vineri, 2 februarie 2024 (19.00), veți asculta creații semnate de doi mari compozitori austrieci, care și-au desfășurat o mare parte din activitatea lor artistică în spațiul vienez – MOZART și BRUCKNER – lucrări interpretate de ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO, sub bagheta dirijorului vienez SASCHA GOETZEL.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

29
/01
/24

Pe 13 februarie, de la orele 18:30, SCENA  GÂNDIRII - Conferințele Operei Naționale București îl va avea ca invitat pe istoricul Adrian Cioroianu, care va susține prelegerea „MAREA TEMERE. Cât de probabil este un nou război global?”, prilej pentru o incursiune în miezul posibilităților și incertitudinilor actuale.

26
/01
/24

Stagiunea curentă a Teatrului Naţional de Operetă şi Musical Ion Dacian include o montare în premieră mondială a musicalului JACK, ÎNTRE DRAGOSTE ŞI NEBUNIE este inspirat de povestea întunecată şi fascinantă a celebrului criminal în serie şi expune o versiune multi-faţetată a acestei istorii ce a cutremurat Anglia victoriană  şi este încă înconjurată de aburii misterului.

26
/01
/24

Mădălina Pavăl vorbește despre „Gazda“, spectacolul ei sonor de la Teatrelli, care are premiera pe 31 ianuarie și 1 februarie, de la ora 19.00, dar nu ne lasă nelămuriți nici în ceea ce privește cele mai frumoase lucruri care îi traversează viața. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

26
/01
/24

Teatrul Municipal „Bacovia” lansează apelul de înscrieri pentru ediția a - XXX - a (2024) a evenimentului BACĂU FEST MONODRAME, ce se va desfășura în perioada 9 - 13 mai 2024.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.